eerst cavia en nu hamster

candy
Land: NL
M/V: V

eerst cavia en nu hamster

Berichtdoor candy » 26 jan 2012 11:30

Hallo, gisteren is mijn hamster plotseling overleden. Ik vond hem met een harde groene buik. Echter, twee weken geleden was mijn cavia ook van de ene op de andere dag dood in z'n hok. Ook met een harde groene buik. Ik vraag mij af of er een verband kan zijn. Weet iemand iets van een virus of andere mogelijke oorzaak, in dat geval ik de andere cavia nog kunnen redden (vertoont geen ziekteverschijnselen, maar ja, de andere twee dieren ook niet). Ter informatie: de hamster had zaagsel in z'n hok en de cavia heeft hooi (deze zomer uit eigen weide geplukt) dus daar is geen verband. De dieren aten wel hetzelfde merk droogvoer, waarin veel dezelfde ingrediënten voorkomen. De hamster had z'n hok binnenshuis, de caviahokken zijn buitenshuis. Hamster kreeg kraanwater, cavia's hebben regenwater in hun flessen.

bolliebollien
Land: bel

Re: eerst cavia en nu hamster

Berichtdoor bolliebollien » 26 jan 2012 13:55

Heb met je te doen meisje, wou dat ik je kon helpen!
Kan je niet zoeken via google?

candy

Berichtdoor candy » 26 jan 2012 20:03

Heb vanochtend gezocht op internet, maar ik vind er eigenlijk niets over. Vandaar dat ik hoopte hier iemand te treffen met verstand hiervan.

bolliebollien
Land: bel

Berichtdoor bolliebollien » 26 jan 2012 20:06

candy schreef:Heb vanochtend gezocht op internet, maar ik vind er eigenlijk niets over. Vandaar dat ik hoopte hier iemand te treffen met verstand hiervan.

Begrijp je, ik had ook verwacht dat je meer reacties zou krijgen, maar lijkt me precies moeilijk!
Ik heb ook al even gekeken op internet en ook niet echt iets gevonden, kan je niet naar een dierenarts bellen en je schrijft dikke groene buik, wat moet ik me bij dat groen voorstellen?

MIC
Land:

Berichtdoor MIC » 28 jan 2012 02:40

Eerst en vooral wil ik even zeggen: ik ben niet altijd online maar gelijk wie mag me steeds pb-en bij problemen met cavia's ... een pb zal ik wel zien binnenkomen.

De groene kleur zegt me niets, maar een dikke buik wel. Tympanie of in het nl gasbuik / trommelzucht. En een dier kan binnen de 24u sterven met gasbuik als je niet snel ingrijpt.
Heb je de dieren nat gras gegeven; koolsoorten of wat verlabberde groenten ? De groenten zijn duur momenteel en zo goed van kwaliteit zijn ze niet meer, het is een gevaarlijke periode voor verteringsproblemen.
Welke korrel geef je ? Cavia's hoeven korrels met Vit C maar je hamster niet. Ik zou veiligheidshalve een ander zak, zelfs ander merk kopen als dit het enigste kan zijn dat ze beiden idem hebben gegeten. Science selectieve is een goede korrel maar je moet eigenlijk geleidelijk overschakelen
Regenwater is ook niet ideaal, te groen en zure regen.
Hooi kan ook heel gevaarlijk zijn, niet goed gedroogd kan het gisten en schimmelen en gas veroorzaken, ook tal van onkruid op een veld die je niet kent en er zijn er giftige zoals St. Janskruid;

nel
Contacteer:

Berichtdoor nel » 28 jan 2012 10:18

Bedoel je dat de buik groen verkleurd was, of dat de ontlasting groen was?

jasper-arco
Land: nederland
M/V: M

Berichtdoor jasper-arco » 28 jan 2012 13:04

gasbuik! dat geeft een de groene kleur!!

candy

Berichtdoor candy » 30 jan 2012 18:27

sorry, mijn computer had verbindingsproblemen (dat krijg je hier op het platteland.... :-) ). bedankt voor alle reacties. de cavia's eten eigenlijk zeer gevarieerd: ze krijgen regelmatig vers gras, verse klavers en paardebloembladeren. (maar de hamster heeft dat niet gehad). daarnaast droogvoer. heb dus inderdaad nu het voer verwisseld omdat dat de enige overeenkomst was. ik had gehoord dat dat eigenlijk geleidelijk moet, maar in dit geval heb ik toch maar wat sneller gehandeld. het hooi is volgens mij wel goed, deels komt uit eigen tuin, maar het is de oogst van dit jaar dus misschien nog 'te vers'... voor de zekerheid zal ik nog een nieuwe zak kopen, vooral ook met het oog op de aanstaande koudeperiode geen overbodige luxe. (hamster had geen hooi maar zaagsel in z'n hok). verder geef ik de cavia's wel restanten groenvoer zoals dopjes van bonen en een worteltje. maar ze zijn niet zo dol op dat soort voer, dus dat gaat in de meeste gevallen naar de kippen. overigens opmerkelijk, twee cavia's, twee broers uit hetzelfde nest, eten precies de tegenovergestelde ingrediënten uit het voer. de ene houdt vooral van nootjes, pitjes, mais, e.d. de ander vist er altijd de staafjes en de gedroogde groente uit. alles bijelkaar genomen, is het dus een kwestie van afwachten....

pieter-jan
Land:
M/V: M

Berichtdoor pieter-jan » 13 feb 2012 16:13

Ik leef met je mee!!!

MIC
Land:

Berichtdoor MIC » 19 feb 2012 16:14

Ik nog nooit een dier gezien dan overleden is door gasbuik, en ik heb nog nooit in literatuur of forums gelezen dat de buik hierbij groen zou verkleuren ... voor mij blijft dit beeld en reactie onbekend.

Ik hoop dat de problemen inmiddels voorbij zijn, want niets vervelender dan dieren te verliezen en niet weten wat er gaande is.
het hooi is volgens mij wel goed, deels komt uit eigen tuin, maar het is de oogst van dit jaar dus misschien nog 'te vers'..

Het is een bijzondere natte zomer geweest waarbij we veel te weinig uren zon hadden. Algemeen is het hooi al ZEER schraals geweest en van slecht kwaliteit.
verder geef ik de cavia's wel restanten groenvoer zoals dopjes van bonen en een worteltje

Dopjes van bonen geven kan je beter niet doen.
Het valt onder de familie nachtschade planten, deze familie heeft veel giftige planten die deels als medicijn gebruikt worden maar waarbij bij nutsgewassen zoals aardappelen, tomaten, aubergine, ... een beetje voorzichten moeten zijn. Aardappelen (en vooral schillen, noch plant) geef je nooit, tomaten moeten 'rijp' zijn en takken van tomaten mag je nooit geven, idem bij paprika en om idem reden krijgen cavia's nooit courgetten, aubergines, snijbonen.

Terug naar “Cavia's”