Cavia's van de buren verzorgen: Voeding? Foto's!!

Gebruikersavatar
MIC
Berichten: 1295
Lid geworden op: 10 mei 2007 00:47
Land:
M/V: V
Locatie: antwerpen

Re: Cavia's van de buren verzorgen: Voeding?

Berichtdoor MIC » 19 dec 2012 00:49

dus moet jij eerst aan de buurvrouw vragen of ze groenten geeft;
Doet ze dat (nog) niet dan mag je haar melden hoe het normaal moet en moet je met haar afspreken hoe jullie het gaan doen in de toekomst. Als ze nu pas begint te geven geef je een bladje voor iedere cavia en bouw je/ ze het stilletjes op.

Gebruikersavatar
laikaschat99
Berichten: 3996
Lid geworden op: 23 sep 2010 19:45
Land: Belgie
M/V: V

Re: Cavia's van de buren verzorgen: Voeding?

Berichtdoor laikaschat99 » 21 dec 2012 23:40

Ik heb de korrels gekregen, verder hoeven ze niks. Ondertussen is er bij de buren één van de cavia's gestorven, om onverklaarbare reden. Dit maakt me best nerveus.

Vandaag zijn de buren vertrokken, morgenvroeg verzorg ik de laatste voor het eerst. Ik weet niet ofdat het Knabbel of Babbel (origineel, hé ;) ) is die nog leeft, maar ik zal proberen er aan te denken foto's te nemen.

Gebruikersavatar
MIC
Berichten: 1295
Lid geworden op: 10 mei 2007 00:47
Land:
M/V: V
Locatie: antwerpen

Re: Cavia's van de buren verzorgen: Voeding?

Berichtdoor MIC » 22 dec 2012 13:19

laikaschat99 schreef:Ik heb de korrels gekregen, verder hoeven ze niks.

Je bedoeld: verder krijgen de sukkelaars geen groenten ! Dat is dus wel heel fout. Krijgen ze wel hooi ?? En heb je dan niet gemeld dat je advies vroeg en ze groenten moesten en Vit C ?
Ondertussen is er bij de buren één van de cavia's gestorven, om onverklaarbare reden. Dit maakt me best nerveus.

Er is altijd een reden waardoor ze overlijden, maar het is duidelijk dat de eigenaars WEINIG KENNIS hebben over hun dieren en weinig interesse hebben in info en een goede verzorging.
Met reden mag je nerveus zijn, het dier is haar maatje kwijt en daar kunnen cavia's best om treuren en sterven van verdriet (eveneens als er iets besmettelijk is) Bovendien is het ongezond dat het dier alleen blijft en is het baasje bovendien net op verlof, hoe weinig aandacht deze ook geven het is een negatieve factor wanneer een dier alleen komt.

Heb je info van leeftijd, geslacht, gewicht ? ... Neen zeker !

Gebruikersavatar
laikaschat99
Berichten: 3996
Lid geworden op: 23 sep 2010 19:45
Land: Belgie
M/V: V

Re: Cavia's van de buren verzorgen: Voeding?

Berichtdoor laikaschat99 » 22 dec 2012 14:24

Mams heeft een berichtje gestuurd en buurvrouw heeft gezegd dat ze kleine stukjes van fruit mogen. Wortel(groen), kiwi, banaan, ...

Ik dacht net aan jullie te vragen of cavia's ook hooi nodig hadden, ja dus! Daar kan ik zo meteen voor zorgen, met wat stukjes fruit.

Ik weet dat het nog geen volwassen dieren zijn. Ik kan ze eventueel wel wegen maar dan moet ik ze opnemen, en zoals al eerder gezegd heb ik niet bepaald ervaring met cavia's. Het geslacht, ook geen idee van. Veel info heb ik niet gekregen.

FJkipt
Berichten: 475
Lid geworden op: 15 jun 2012 12:08
Land:
M/V: V

Re: Cavia's van de buren verzorgen: Voeding?

Berichtdoor FJkipt » 22 dec 2012 14:40

Ik heb ook geen verstand van cavia's hoor, maar ik denk dat je de eerste kleine stapjes kunt zetten (iig hooi, en voorzichtig wat groen). Daarna zou ik een mooi printje maken van een website met veel informatie. Mic of iemand anders kan je vast een goede aanwijzen (Bunnybunch misschien?). Het werkt meestal averechts om mensen veel verwijten te maken dat ze het niet goed doen: ik zou gewoon eerlijk vertellen dat je je een beetje ingelezen hebt, en erachter bent dat cavia's echt een paar dingen nodig hebben naast hun brokjes. En dat je het uitgeprint hebt, of zoiets. Hopelijk kun je je buurvrouw dan op het goede spoor zetten.

Gebruikersavatar
brenda17
Berichten: 7330
Lid geworden op: 25 jul 2009 13:11
Land: Limburg
M/V: V

Re: Cavia's van de buren verzorgen: Voeding?

Berichtdoor brenda17 » 22 dec 2012 14:42

Hooi moet altijd onbeperkt. Dus ze moeten altijd hooi kunnen eten.
Als ze geen groente en fruit gewend zijn beginnen met kleine beetjes. Zou er niet teveel mee gaan doen als de dieren niet van jou zijn.

Gebruikersavatar
laikaschat99
Berichten: 3996
Lid geworden op: 23 sep 2010 19:45
Land: Belgie
M/V: V

Re: Cavia's van de buren verzorgen: Voeding?

Berichtdoor laikaschat99 » 22 dec 2012 14:52

Ik ben niet van plan mijn buren te verwijten ;) , want ik heb hele toffe buren. Ik zal deze week al voorzichtig beginnen met kleine stukjes fruit. Ik zal de dag van hun terugkomst nog eens een dikke laag hooi brengen en regelmatig eens wat hooi langs brengen.
Net heeft kleine cavia Babbel (ik denk dat het Babbel is) hooi gekregen. Ik hoop dat hij/zij het eet, en het haalt na het verlies van zijn broertje/zusje. Hij/zij ziet er in ieder geval wel gezond uit, glanzende oogjes en vacht. Is zien of ik eens een foto van hem/haar kan nemen, maar Babbel is erg bang. Hij schiet het hok door als ik kom. Ik hoop dat hij/zij een beetje aan me zal wennen.

Groetjes.

henkzeeland
Berichten: 1518
Lid geworden op: 04 sep 2011 17:08
Land: Nederland
M/V: M

Re: Cavia's van de buren verzorgen: Voeding?

Berichtdoor henkzeeland » 22 dec 2012 15:33

Hopelijk leest de buurvrouw bij terugkomst eerst de informatie die je nu gekregen hebt en zorgt ze dan z.s.m. voor gezelschap voor 'Babbel'. Een cavia heeft in zijn eentje geen leuk leven.
Als de buren niet lang wegblijven, dan zou ik de cavia vooral met rust laten.
Hij heeft zo al stress genoeg, en het duurt meestal een tijdje voordat ze aan iemand gewend zijn.

Succes :cool: .

Gebruikersavatar
MIC
Berichten: 1295
Lid geworden op: 10 mei 2007 00:47
Land:
M/V: V
Locatie: antwerpen

Re: Cavia's van de buren verzorgen: Voeding?

Berichtdoor MIC » 22 dec 2012 16:24

laikaschat99 schreef:Mams heeft een berichtje gestuurd en buurvrouw heeft gezegd dat ze kleine stukjes van fruit mogen. Wortel(groen), kiwi, banaan, ...

Ik dacht net aan jullie te vragen of cavia's ook hooi nodig hadden, ja dus! Daar kan ik zo meteen voor zorgen, met wat stukjes fruit.

Ik weet dat het nog geen volwassen dieren zijn. Ik kan ze eventueel wel wegen maar dan moet ik ze opnemen, en zoals al eerder gezegd heb ik niet bepaald ervaring met cavia's. Het geslacht, ook geen idee van. Veel info heb ik niet gekregen.

SUPER nieuws dat ze toch wat groen krijgen :duimop: ... ach misschien dacht ze ik val de mensen liever niet lastiger met het te vragen, maar het is wel voornaam.
Nou als die cavia gewend is aan 's morgens korrel te krijgen dan geef je het maar lekker 's morgens (ik doe dat 's avonds )
Geef dagelijks een goed portie hooi ... GEEN STRO hé wel hooi om te eten, desnoods verwen je hem/haar met een pakje kruidenhooi voor Kerst dat lusten ze graag ;)
Geef maar gerust iedere morgen een 1/2 worteltje, 's avonds voor het donker is ga je het diertje nog eens bezoeken op idem uur zo geraakt hij ritme gewend (altijd zacht aanspreken) en dan kan je weer
- een blad andijvie bij geven
- OF 5 blaadje witlof
- OF loof van wortel
- OF 1/4 paprika
een schijfje of 2 banaan OF een 1/4 appel OF 1/4 kiwi is dessert mag er bij, maar geef niet enkel fruit zonder groenten.

Zo heb je nu 4 groentensoorten EN 3 hapjes fruit en kan hij hieraan wennen zonder dat jij te veel geeft... en zal hij/zij niets te kort komen qua voeding. Flesje water dagelijks ververssen. Paprika en kiwi zijn goede bron aan VitC

Wat hij laat liggen neem je volgende dag weg, moest hij/zij deze groenten niet lusten stuur maar pb

Leeft de cavia buiten of binnen ?
Let op genoeg (en mooie)keuteltjes, dan is het ok. Ook op reutel

Gebruikersavatar
Martin&Leonard
Berichten: 1138
Lid geworden op: 27 mar 2005 20:13
Land:
M/V: V
Locatie: Zeeland

Re: Cavia's van de buren verzorgen: Voeding?

Berichtdoor Martin&Leonard » 22 dec 2012 16:53

Even een vraagje: hoelang moet je voor de beestjes zorgen?


Terug naar “Cavia's”



Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 2 gasten