Cavia's van de buren verzorgen: Voeding? Foto's!!

Gebruikersavatar
laikaschat99
Berichten: 3996
Lid geworden op: 23 sep 2010 19:45
Land: Belgie
M/V: V

Re: Cavia's van de buren verzorgen: Voeding?

Berichtdoor laikaschat99 » 24 dec 2012 14:46

Ik raak nog steeds niet aan wortels, door al het water. :(
Peterselie, ik ga het is navragen.

Gebruikersavatar
laikaschat99
Berichten: 3996
Lid geworden op: 23 sep 2010 19:45
Land: Belgie
M/V: V

Re: Cavia's van de buren verzorgen: Voeding?

Berichtdoor laikaschat99 » 24 dec 2012 15:12

Ha, ons mams is wortels gaan kopen. In 2 gesneden, geschild (voor de zekerheid toch maar) en aan hem gegeven.
Daarna was ik de kippen gaan voeren en toen ik voorzichtig om het hoekje keek was hij al aan het worteltje aan het knabbelen, maar hij schoot weg toen hij me zag.
Hoewel hij niet tam is (tegenover mij dan toch) vind ik hem echt geweldig. Ik snap wel dat ie bang is, eerst je maatje verliezen en dan komt een vreemde je voeren. Arm beestje. Ik hoop dat hij snel terug een maatje krijgt waar hij/zij mee overweg kan (maar eerst moet er toch een keer naar het geslacht gekeken worden ;) )

Gebruikersavatar
laikaschat99
Berichten: 3996
Lid geworden op: 23 sep 2010 19:45
Land: Belgie
M/V: V

Re: Cavia's van de buren verzorgen: Voeding?

Berichtdoor laikaschat99 » 25 dec 2012 15:04

Deze ochtend was zijn witloof allemaal weer op en heeft hij aan het worteltje geknabbeld, hoewel hij er niet zo veel van gegeten heeft.
Deze ochtend heeft hij weer een halve wortel gekregen. Castaar (De Grijze, het konijn van de buren) en onze eigen Sweedy (ons konijn) vinden het zeker niet erg dat de cavia wortels moet krijgen, want zij krijgen elk om de beurt de andere helft. :mrgreen:

Edit: De cavia heeft ook weer een hele laag hooi gekregen, ik vind het zo heerlijk, die holletje dat hij daar in maakt.

Gebruikersavatar
MIC
Berichten: 1295
Lid geworden op: 10 mei 2007 00:47
Land:
M/V: V
Locatie: antwerpen

Re: Cavia's van de buren verzorgen: Voeding?

Berichtdoor MIC » 25 dec 2012 19:11

Het gaat goed, strak ben je nog zijn dikke vriend.

Gebruikersavatar
kippenloverken
Berichten: 2667
Lid geworden op: 29 dec 2010 00:46
Land: belgie
M/V: M
Contacteer:

Re: Cavia's van de buren verzorgen: Voeding?

Berichtdoor kippenloverken » 25 dec 2012 19:12

Als ik dit zo allemaal lees mis ik men caafjes wel . :gutgut:

Gebruikersavatar
laikaschat99
Berichten: 3996
Lid geworden op: 23 sep 2010 19:45
Land: Belgie
M/V: V

Re: Cavia's van de buren verzorgen: Voeding?

Berichtdoor laikaschat99 » 25 dec 2012 19:17

MIC, zijn er eventueel nog andere dingen die ik in de plaats van wortel kan geven 's morgens? Want ik merk dat hij niet zo heel veel eet van de wortel. Aan de wortel van deze ochtend was amper geknabbeld, maar toen ik ('s avonds) het witloof bracht en even later nog eens kwam kijken had hij al één van de blaadjes in zijn hooi-holletje getrokken. Wat een lieverd is het toch. :ilove:
Ik vind (al is het misschien maar een gedacht) dat hij al wat langer durft blijven staan voor hij wegschiet, hoewel hij direct weg is als ik het dak opendoe.

Edit: nog de berichtjes van MIC en kippenloverken gelezen.
MIC: ik denk dat ik wat vaker bij mijn buren op bezoek ga, wat houd ik nu al van de kleine cavia.
Kippenloverken: nu wil ik ook graag cavia's, maar ik mag niet van mijn ouders. :mrgreen:

Gebruikersavatar
MIC
Berichten: 1295
Lid geworden op: 10 mei 2007 00:47
Land:
M/V: V
Locatie: antwerpen

Re: Cavia's van de buren verzorgen: Voeding?

Berichtdoor MIC » 26 dec 2012 12:20

Op blad 1 had ik al tips gegeven qua voeding
MIC schreef:Cavia's krijgen normaal 2x/dag een berg hooi ( cavia's moeten een ganse dag kunnen eten en hooi is ideaal voor goede vertering en tandjes slijten ... dat is een must)
2x/dag krijgen ze een mix van groenten. Wat ze lusten: andijvie, witlof, wortel, wortelloof, beetje boerenkool of broccoli, venkel, radijs, radijsloof, beetje sla, komkommer, paprika, beetje spinazie, ... ze lusten een stukje appel, stukje banaan, soms druiven,meloen, aardbei ...
1x/dag korrel ( 35gr/cavia)
1x/dag 1/2 vit C Roter
droog brood en banaan zijn dikmakertjes
kolen en sla geef je best dagelijks een klein stukje in de groentenmix dan uitzonderlijk, dat vermijd problemen.

Je kan altijd kijken of mama iets uit het lijstje in haar ijskast heeft en je 'mag' benutten. (een cherry tomaatje mag ook, een stukje selder, veldsla, malse mais, luzerne,..)
Zolang je geen: look, ajuin, aardappelen, prei of rabarber geeft en WEINIG kool en sla (bloemkoolbladen geef ik al niet uit de winkel die zijn vol pesticides)
Buiten eventueel andijvie zou ik persoonlijk niets meer bij kopen. Mama heeft al witloof en wortel gekocht en al is hij huidig (nog) niet gek van winterwortel, je mag hem best een stukje blijven geven ze moeten sommige groenten ook leren eten.

Gebruikersavatar
brenda17
Berichten: 7330
Lid geworden op: 25 jul 2009 13:11
Land: Limburg
M/V: V

Re: Cavia's van de buren verzorgen: Voeding?

Berichtdoor brenda17 » 26 dec 2012 12:23

Zelf heb ik deze lijstje gekopieërd en in de infoboekjes gezet wat mensen meekrijgen als ze op de kinderboerderij een cavia adopteren: http://www.degrotecavia.nl/groenvoer.html

Gebruikersavatar
laikaschat99
Berichten: 3996
Lid geworden op: 23 sep 2010 19:45
Land: Belgie
M/V: V

Re: Cavia's van de buren verzorgen: Voeding?

Berichtdoor laikaschat99 » 26 dec 2012 16:07

Cherry tomaat en komkommer heb ik ook liggen. Hoeveel zou ik daarvan mogen geven?

Gebruikersavatar
viefpief
Berichten: 8226
Lid geworden op: 13 jan 2012 18:20
Land: Nederland
M/V: V
Locatie: Betuwe

Re: Cavia's van de buren verzorgen: Voeding?

Berichtdoor viefpief » 26 dec 2012 16:51

De cavia's die ik heb gehad waren ook niet zo gek van wortels. Witlof konden ze geen genoeg van krijgen :gulzig: Net als paprika, dat is ook zoiets waar ze echt wild van worden.
Bij ons vorige huis stond de tuin vol met zevenblad, dit spul Afbeelding
Daar zijn ze ook gek op.


Terug naar “Cavia's”



Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 8 gasten