Cavia's van de buren verzorgen: Voeding? Foto's!!

Gebruikersavatar
laikaschat99
Berichten: 3996
Lid geworden op: 23 sep 2010 19:45
Land: Belgie
M/V: V

Cavia's van de buren verzorgen: Voeding? Foto's!!

Berichtdoor laikaschat99 » 16 dec 2012 18:52

Hallo allemaal,
ik had een vraagje.
De eerste week van de kerstvakantie trekken mijn buren weg, en ik ga voor hun diertjes zorgen. Voor de kippen en het konijn kan ik wel zorgen, die dieren heb ik zelf. Maar ik ben wel een beetje zenuwachtig voor de cavia's. Ik heb namelijk nog nooit voor een cavia gezorgd.
Nu is de vraag, wat moet ik hen voeren?
Ik krijg korrels, maar zijn er nog andere dingen die ik hen kan geven? Groeten of fruit die ze lekker vinden en die goed voor hen zijn. Buurvrouw zei dat ze niet teveel brood mogen, 1 of 2 keer per week en dan moet het echt oud hard brood zijn.
Wat kan ik nog extra doen om hen blij te maken?
Hoe kan ik hen het beste opnemen zonder hen pijn te doen?
Ze zijn nog niet helemaal volwassen, geslacht weet ik eigenlijk niet.

Alvast bedankt,
Laika.
Laatst gewijzigd door laikaschat99 op 28 dec 2012 13:42, 1 keer totaal gewijzigd.

Gebruikersavatar
angelique 70
Berichten: 116
Lid geworden op: 11 jul 2009 23:10
Land: nederland
M/V: V

Re: Cavia's van de buren verzorgen: Voeding?

Berichtdoor angelique 70 » 16 dec 2012 19:07

Zijn de cavia's gewend aan groente en fruit? Als ze dit niet gewend zijn moet je daar voorzichtig mee zijn. Misschien even navragen aan de buurvrouw.
Mijn cavia vindt witlof, wortel, boerenkool, andijvie en appel lekker.

Gebruikersavatar
laikaschat99
Berichten: 3996
Lid geworden op: 23 sep 2010 19:45
Land: Belgie
M/V: V

Re: Cavia's van de buren verzorgen: Voeding?

Berichtdoor laikaschat99 » 16 dec 2012 19:15

Oké, dus dan moet ik even nakijken. Stel nu dat ze geen groente gewend zijn, moet ik het dan in kleine mate of gewoon niet geven?

Gebruikersavatar
angelique 70
Berichten: 116
Lid geworden op: 11 jul 2009 23:10
Land: nederland
M/V: V

Re: Cavia's van de buren verzorgen: Voeding?

Berichtdoor angelique 70 » 16 dec 2012 19:24

Als de cavia's geen groente en fruit gewend zijn zou ik het ook niet geven. Gewoon even navragen.

Gebruikersavatar
laikaschat99
Berichten: 3996
Lid geworden op: 23 sep 2010 19:45
Land: Belgie
M/V: V

Re: Cavia's van de buren verzorgen: Voeding?

Berichtdoor laikaschat99 » 16 dec 2012 19:26

Oké! Bedankt!

Gebruikersavatar
Martin&Leonard
Berichten: 1138
Lid geworden op: 27 mar 2005 20:13
Land:
M/V: V
Locatie: Zeeland

Re: Cavia's van de buren verzorgen: Voeding?

Berichtdoor Martin&Leonard » 16 dec 2012 20:05

Ik wil je vooral adviseren om het aan de buurvrouw te laten over wat er wenselijk is voor wat betreft de voeding. Goedbedoelde initiatieven kun je beter laten. Ik heb mijn hond ook al een 2 kg zwaarder teruggekregen na 10 dagen.

Nynke
Berichten: 1220
Lid geworden op: 18 nov 2010 13:04
Land: Nederland
M/V: V

Re: Cavia's van de buren verzorgen: Voeding?

Berichtdoor Nynke » 16 dec 2012 20:17

sowieso lekker kruidenhooi is goed :-) :-) en inderdaad, toen ik vroeger een konijn had, kreeg deze alleen stukjes brood die een paar dagen op de verwarming had gelegen, dus knetterhard was :-)

Gebruikersavatar
laikaschat99
Berichten: 3996
Lid geworden op: 23 sep 2010 19:45
Land: Belgie
M/V: V

Re: Cavia's van de buren verzorgen: Voeding?

Berichtdoor laikaschat99 » 17 dec 2012 19:30

Goed, dan geef ik gewoon de korrels.
Zijn er nog andere dingen waar ik op moet letten?

Gebruikersavatar
MIC
Berichten: 1295
Lid geworden op: 10 mei 2007 00:47
Land:
M/V: V
Locatie: antwerpen

Re: Cavia's van de buren verzorgen: Voeding?

Berichtdoor MIC » 18 dec 2012 23:59

Zoals hierboven reeds vermeld vraag aan je buurvrouw hoe zij de cavia's verzorgd ... maar misschien weet zij ook nog niet hoe het allemaal prima is.
Cavia's krijgen normaal 2x/dag een berg hooi ( cavia's moeten een ganse dag kunnen eten en hooi is ideaal voor goede vertering en tandjes slijten ... dat is een must)
2x/dag krijgen ze een mix van groenten. Wat ze lusten: andijvie, witlof, wortel, wortelloof, beetje boerenkool of broccoli, venkel, radijs, radijsloof, beetje sla, komkommer, paprika, beetje spinazie, ... ze lusten een stukje appel, stukje banaan, soms druiven,meloen, aardbei ...
1x/dag korrel ( 35gr/cavia)
1x/dag 1/2 vit C Roter
droog brood en banaan zijn dikmakertjes
kolen en sla geef je best dagelijks een klein stukje in de groentenmix dan uitzonderlijk, dat vermijd problemen.

PS; Haal iedere morgen alle groenten weg die ze hebben laten liggen, voor je vers geeft dat is voornaam. Kijk water flesjes dagelijks na en vul ze op tijd. Plashoekjes weg scheppen om de 2 dagen dat vermijd vliegen, volledig proper hok 1x/week indien ze met 2 leven in hok van 50x100

Als het nog jonge cavia's zijn en ze kennen jou niet, dan kan je ze beter NIET oppakken. Cavia's zijn gewoontedieren die snel in de stress schieten, ze kunnen/zullen als een nat stuk zeep uit je hand springen ... dat zorgt enkel voor veel miserie: breuken en kapotte tanden ! Wil je wel contact was je handen en leg gewoon je hand in het hok, ze komen heus wel snuffelen.

Gebruikersavatar
laikaschat99
Berichten: 3996
Lid geworden op: 23 sep 2010 19:45
Land: Belgie
M/V: V

Re: Cavia's van de buren verzorgen: Voeding?

Berichtdoor laikaschat99 » 19 dec 2012 00:04

Dus moet ik nu wel of geen groenten geven?


Terug naar “Cavia's”



Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 5 gasten