Hallo

Tessie
Berichten: 24
Lid geworden op: 07 mar 2013 14:01
Land: Nederland
M/V: V

Hallo

Berichtdoor Tessie » 08 mar 2013 23:52

Wat leuk, een cavia gedeelte. Mijn zoon is de trotse eigenaar van twee cavia's. Twee mannen van anderhalf en twee en half jaar oud. Het zijn hele lieve en gezellige beestjes.

Ze staan nu binnen in een "ferplastbak" . Op zich hebben ze best wel ruimte, maar deze zomer wil ik ze toch in ons oude konijnenhok met twee verdiepingen gaan doen, buiten. Ze hebben dan meer dan het dubbele aan ruimte en frisse lucht lijkt me ook niet gek. Ben ook heel benieuwd of ze wat actiever gaan worden met de grotere ruimte, nu zijn ze behoorlijk rustig. Even nog de vrieskou van de komende weken afwachten en dan wil ik ze overdag buiten doen, zodat ze al kunnen wennen en 's avonds naar binnen.

Iemand ideeën om de overgang naar het grotere hok makkelijker te maken, of zou het vanzelf goed gaan. De twee rara knagertjes hebben hier behoorlijk wat fans, dus we willen het wel goed door voor ze. Ik zal snel eens wat foto's van de mannen en hun oude en nieuwe onderkomen maken.
Laatst gewijzigd door Tessie op 22 mar 2013 13:25, 1 keer totaal gewijzigd.

Gebruikersavatar
MIC
Berichten: 1295
Lid geworden op: 10 mei 2007 00:47
Land:
M/V: V
Locatie: antwerpen

Re: Hallo

Berichtdoor MIC » 09 mar 2013 03:15

hoi Tessie, ik ben zeer benieuwd naar de brave kereltjes. Fijn voor de kinderen dieren en goed dat de ouders de verzorging controleren/ondersteunen.

Even wat tips en aanmerkingen:
Een ferplastbak is ideaal voor een mama die net bevallen is (bijna een lekker warme couveuse zonder tocht) of een cavia die net een ernstige ingreep heeft gehad en nog wat apart rust nodig heeft. Voor de rest zijn die plastieken bakken mooi maar met heel wat nadelen: steeds de cavia's te benaderen langs boven (en als prooidier is dat niet ideaal) urinegeur blijft er te veel in hangen (en met 2 beren heb je snel amoniakgeur) bovendien de vliegen. Dus ja meer lucht en ruimte zullen ze wel appreciëren.

Jouw cavia's mogen naar buiten verhuizen vanaf dat de temperatuur buiten 15° C is (niet vroeger) en ze moeten terug binnen wanneer de dagtemperatuur weer zakt onder 15°C D.w.z vanaf half april tot half okt. Niet nu overdag buiten (trouwens het gaat terug koud worden) en 's avonds terug binnen !

Als er een ren is aan het konijnhok, verhuis je best de ferplastbak hier in een paar dagen (zonder bovenbak) met al hun spulletjes op idem plaats, je zet een plankje vanaf de boord zodat ze in en uit kunnen en zo kunnen wennen aan het nieuw domein, terwijl ze ook nog hun vertrouwde domein hebben..
Doe dat zeker om problemen te vermijden. Hoe goed de beren vandaag ook overeenkomen, door ze van domein te veranderen kunnen ze in het nieuw domein gaan 'uitvechten' wie daarin baas zal worden. Gaan ze bijna terug binnen voor de winter dan leg je terug de ferplast in de ren.

Denk ook aan:
- het hok/ren moet een gedeelte in de schaduw, cavia's hebben zeer SNEL een zonneslag.
- muizen bezoek bij dieren die buiten leven
- ren (gedeeltelijk) overdekt, eens het regent gaan cavia's niet schuilen.
- geen water in de ren bij onweer
- geen roofdieren die aan de dieren kunnen
- het beste is heel de ren afmaken met horde, tegen vliegen en wespen. Voeding vooral fruit opletten voor wespen !

Tessie
Berichten: 24
Lid geworden op: 07 mar 2013 14:01
Land: Nederland
M/V: V

Re: Hallo

Berichtdoor Tessie » 10 mar 2013 21:37

Dank je wel voor je tips. De bak waarin ze nu zitten maken we inderdaad heel regelmatig schoon tegen stank en vervuiling. Je ruikt ze binnen anders best snel inderdaad.

De temperaturen ga ik in de gaten houden. Ze staan hier nog niets in de weg en ik wil nog wat dingen veranderen aan het oude of eigenlijk nieuwe hok. Het hok is stevig genoeg dat er geen roofdieren bij kunnen komen. Moet eens kijken of ik er de oude bak in kan krijgen. Dat zou mooi zijn.

Hopelijk komt de lente er nu snel aan, heb er zelf ook zin in om mijn hoofd weer eens wat meer vrijwillig buiten te steken.


Terug naar “Cavia's”



Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 9 gasten