een paar vraagjes over varkens

Gebruikersavatar
Brahma's Ward
Berichten: 3470
Lid geworden op: 23 mar 2012 16:52
Land: Belgie
M/V: M
Contacteer:

een paar vraagjes over varkens

Berichtdoor Brahma's Ward » 11 jul 2012 13:15

hallo allemaal ik heb een paar vraagjes:
-eten varkentjes netels?
-kunnen varkentjes een draad kapot maken door te woelen en dan te ontsnappen?
-welke is de beste keuze voor een plaats van 400vierkante meter:hangbuikzwijntjes,dwergvarkentjes of gotingers?
-hoeveel keer kan een varken jongen per jaar?
-hoe oud kan een varken worden?
Laatst gewijzigd door Brahma's Ward op 11 jul 2012 13:19, 1 keer totaal gewijzigd.

Gebruikersavatar
Jan Bollen
Berichten: 7736
Lid geworden op: 24 sep 2002 22:15
Land: Belgie
M/V: M
Locatie: Lanaken

Re: een paar vraagjes over varkens

Berichtdoor Jan Bollen » 11 jul 2012 13:18

Liefst geen jongen. De meeste mensen worden ze aan de straatstenen niet meer kwijt en moeten ze dan laten slachten. Dus laten stereliseren of castreren.
Ik weet dat grote varkens gekookte netels opeten en dat ze door ieder gaatje ontsnappen. Als je degelijke kippengaas neemt dat krijgen ze niet kapot.
Van die verschillende rassen weet ik niets.

Gebruikersavatar
Brahma's Ward
Berichten: 3470
Lid geworden op: 23 mar 2012 16:52
Land: Belgie
M/V: M
Contacteer:

Re: een paar vraagjes over varkens

Berichtdoor Brahma's Ward » 11 jul 2012 13:22

dus is gewoone kippengaas sterk genoeg?
zouden ze die niet kapoot woelen met hun snuit?
en doen varkentjes iets aan kleine kuikentjes?

Gebruikersavatar
brenda17
Berichten: 7330
Lid geworden op: 25 jul 2009 13:11
Land: Limburg
M/V: V

Re: een paar vraagjes over varkens

Berichtdoor brenda17 » 11 jul 2012 13:30

Een varken is een lomp dier in de omgang, dus ja.. het kan kuikens pletten.

Overigens moet je je goed inlezen over varkens. Het zijn meesters in ontsnappen (kippengaas woelen ze met gemak stuk), ze woelen je grond helemaal stuk.. gras zal het niet overleven en doordat ze er zo'n troep van maken ruik je ze ook.

Zelf hebben we ooit eens twee hangbuikzwijntjes opgevangen van een kinderboerderij die noodgedwongen moest sluiten. Ze zochten opvangadressen waar dieren eventjes mochten blijven tot ze een nieuw plekje voor ze hadden gevonden.
Nou.. daar kwamen ze dus en na 2 weken was er van de mooie groene weide niks meer over dan een hoop modder.
We waren blij toen ze na 3 weken verhuisde :cheer:.

De Tokkies
Berichten: 122
Lid geworden op: 26 jul 2010 22:30
Land: Timboektoe
M/V: V

Re: een paar vraagjes over varkens

Berichtdoor De Tokkies » 11 jul 2012 15:40

Als je varkens wilt gaan houden dan zou ik me toch eens verdiepen in de verschillende rassen, want er zijn varkens die hoe dan ook ontsnappen en alles omwoelen de meeste varkens eten geen gras.
Er zijn varkens die mensgerichter zijn, gewoon lief, die grazen niet de hele zooi omwoelen en niet de behoefte hebben om te ontsnappen.

Zelf zijn we voor kune kune varkens gegaan, niet echt heel ieniemienie, maar goed dat was ook niet mijn idee omdat ik ze niet binnenshuis wilde houden, maar gewoon dag en nacht, zomer en winter buiten.
Dit is wel het enige varkensras die echt gras eten, tevens woekeren deze varkens niet hun hele perceel om.
Ze zijn heel schoon op zichzelf, natuurlijk zullen wij ze hier en daar moeten helpen, zo ruimen wij 2x daags hun uitwerpselen op, puur omdat we stinkerij willen voorkomen.
Hun eigen hok bevuilen ze eigenlijk niet, ze zijn dus zindelijk.
Qua karakter vind ik ze het einde, ze zijn heel mensgericht en net als de meeste varkens zijn het gewoon slimme dieren.

Als omheining hebben wij de stroomdraden van de paarden laten zitten, mits de stroom erop staat halen ze het niet in hun varkenskop om uit te breken, maar zodra de stroom eraf is............? tja ze zijn behoorlijk slim en hebben dat gelijk door, dan wandelen ze rustig tussen de draden door.
Vernielen is niet hun sterkste punt, gelukkig maar, ze hebben speelgoed en afwisseling genoeg, bovendien hebben ze elkaar.

Dat is wel heel belangrijk, het zijn roedeldieren en 1 varken alleen kan snel vereenzamen, ziek worden en uiteraard zich gaan vervelen (zeker als je de dieren buiten hebt)
Bij ons doen ze niks met de kippen, ze vinden het eigenlijk heel normaal, hoewel wij ze wel allen gescheiden houden hebben we ze ook heus allen gelijktijdig wel "los" (buiten hun eigen leefruimte).

Het verschil tussen een zeug, een beer of een borg is groot.
Een zeug is niet constant in haar karakter, je kunt het natuurlijk treffen, maar als je pech hebt en ze is berig (zo eens per maand een week) dan heb je daar je handen vol aan.
Mijn ervaring is dat jonge dieren daar ook meer last van hebben dan de wat oudere dieren.
Als je een beer en een zeug samen houd kan dat zeker problemen opleveren, de beer zal zodra de zeug berig is willen dekken, er kan geruzie komen en dus zul je ze dan moeten scheiden van elkaar.
Een beer kan bovendien grote slagtanden krijgen waar ze behoorlijk mee kunnen bijten.
Als je kiest voor een borg (gecastreerd manneke) dan stopt de groei van de slagtanden.
Borgen zijn erg constant in het karakter puur omdat ze de drang naar dekken ook niet hebben.
Bepaalde trekken of dingen zullen ook per ras kunnen verschelen.

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Hier een paar foto's van onze varkens, die maken nergens een probleem van, niet van de honden, niet van de kippen.
Gewoon heerlijke relaxte wezens die net als alle varkens dol op eten zijn, ze zijn gek op aandacht en willen graag aangehaald worden, als je ze op de buik kriebelt laten ze zich spontaan aan je voeten vallen.
Ook vinden ze het geweldig om aan een riem mee een blok om te gaan en reken maar dat ze dan veel aandacht en bekijks hebben.

henkzeeland
Berichten: 1518
Lid geworden op: 04 sep 2011 17:08
Land: Nederland
M/V: M

Re: een paar vraagjes over varkens

Berichtdoor henkzeeland » 11 jul 2012 15:44

400 m2 is niet klein, maar 2 varken(tje)s zullen dit toch op den duur volledig gaan omploegen en er een modderige bende van maken.

Gewoon kippengaas is beslist niet afdoende. Al wroetend en duwend maken ze het binnen afzienbare tijd kapot en zullen dan kunnen ontsnappen. Varkens zijn zéér sterk.
Je kunt beter betonnetten kopen en dat aan stevige palen bevestigen en ook een stukje ingraven. Hoog hoeft het niet te zijn want varkens springen niet of nauwelijks.

2 x per jaar jongen is mogelijk, maar ik ben het volledig met Jan eens: beter van niet !
Het lijkt leuk om een nest te fokken, maar de kans is groot dat niemand ze hebben wil.

Ze kunnen vrij oud worden: 10-15 jaar.

Bij mijn weten eten ze geen rauwe netels. Hooguit vernielen ze ze tijdens het wroeten, dus je raakt er op die manier wel vanaf.

Ze zullen waarschijnlijk niet actief jagen op kleine kuikens, maar als ze bij toeval een kuiken te pakken krijgen is het zijn leven niet zeker.

Hoewel het bijzonder leuke dieren zijn, zou ik het je toch niet aanraden om varkens te gaan houden.
Mocht je besluiten om het toch te gaan doen, kijk dan of je er een paar uit een opvang een goed tehuis kunt bieden.
En ga eerst eens op een paar adressen kijken.
Als je er nog zo weinig van weet is het handiger om je vragen aan ervaren varkenshouders te stellen dan hier op het forum, denk ik.

Edit: tegelijk met het bericht van De Tokkies

henkzeeland
Berichten: 1518
Lid geworden op: 04 sep 2011 17:08
Land: Nederland
M/V: M

Re: een paar vraagjes over varkens

Berichtdoor henkzeeland » 11 jul 2012 15:50

Bericht van De Tokkies gelezen.
Ben het er helemaal mee eens.
Varkens houden doe je alleen als je je er volledig op instelt en ze de omgeving, ruimte en aandacht kunt bieden die ze nodig hebben.
Ik heb ook de fout gemaakt om er zomaar aan te beginnen (ben ooit jong en onbezonnen geweest) en dat bleek niet goed te werken.

De Tokkies
Berichten: 122
Lid geworden op: 26 jul 2010 22:30
Land: Timboektoe
M/V: V

Re: een paar vraagjes over varkens

Berichtdoor De Tokkies » 11 jul 2012 15:53

ha henk idd vrijwel gelijktijdig.

Ben het helemaal met je laatste zin eens, ga op internet spitten om info, ga kijken waar fokkers zitten van het ras wat je belangstelling heeft en ga vragen of je bij hen mag kijken, daar kan je ontzettend veel wijzer van worden.

Voor wij onze varkens aanschaften heb ik me er eerst eens heel grondig in verdiept, lijkt het echt allemaal zo mooi als dat ik denk dat het is?
Nah soms wel en soms niet, toen ben ik me in de verschillende rassen gaan verdiepen en toen ik daar uit was heb ik gewoon fokkers gezocht en bezocht.
Toen nog eens goed nagedacht, want er zijn natuurlijk ook nadelen, zo moeten de varkens gerigistreerd worden, maar ik vind het lelijk zo'n groot geel oormerk, sorry ik vind dat er niet uitzien, bovendien vind ik het ook gevaarlijk als ze met die dingen ergens achter blijven hangen, dan snap je wel dat die oren gewoon uitscheuren.

Qua eten............ wist je dat varkens heel graag vlees lusten, maar dat het bij de wet verboden is?
Ja in verband met ziektes mogen ze dus nooit vlees of iets wat met vlees in aanraking is geweest eten.
Weet je ook hoe het bij jou in de gemeente zit?
Moet jij een vergunning aanvragen of je laten registreren? of mag je bij jou zomaar varkens in je tuin droppen?

Er is zoveel wat je moet weten voor je aan varkens begint, er is zoveel wat je eerst moet uitzoeken en/of nazoeken.
Daar zou ik maar eens gaan beginnen, grondig speurwerk dus.

(maar wel heel leuk om te doen hoor :lol: )

wil deze posten en zie henk zijn reactie :oops:

De Tokkies
Berichten: 122
Lid geworden op: 26 jul 2010 22:30
Land: Timboektoe
M/V: V

Re: een paar vraagjes over varkens

Berichtdoor De Tokkies » 11 jul 2012 15:58

henkzeeland schreef:Bericht van De Tokkies gelezen.
Ben het er helemaal mee eens.
Varkens houden doe je alleen als je je er volledig op instelt en ze de omgeving, ruimte en aandacht kunt bieden die ze nodig hebben.
Ik heb ook de fout gemaakt om er zomaar aan te beginnen (ben ooit jong en onbezonnen geweest) en dat bleek niet goed te werken.



Haha je laatste zin, sorry maar ik moet er even om lachen als je het niet erg vind.
Maar het is zo, vaak doe je zoiets in een opwelling ik ken dat wel ja, en soms realiseer je je achteraf pas dat het niet rozegeur en maneschijn is.

En hoewel ik het volkomen snap vind ik het toch altijd weer sneu als je een dier moet herplaatsen om wat voor reden dan ook.

Maar goed voor ons was het ook een gok, want hoe ik me er ook in verdiept had, de praktijk kan zo anders uitvallen dan je had gedacht.
Tot nu toe dus geen klagen, ik vind het 100% meevallen, ik had me op bepaalde dingen voorbereid maar die blijven (gelukkig) uit, dus ja dan kan het niet anders dan meevallen

Swoentje
Berichten: 2260
Lid geworden op: 13 mei 2012 11:50
Land: Nederland
M/V: V
Locatie: Sprang-Capelle

Re: een paar vraagjes over varkens

Berichtdoor Swoentje » 19 nov 2012 19:41

Wij hebben onze varkens nu een half jaar, en het is mij alleen maar meegevallen! Ze hebben hun eigen ruimte, afgemaakt met kastanjehouten hekjes, waar ze prima achter blijven. Ze hebben een hoog gelegen stuk grond, met een aantal grote bomen, waar ze naar hartenlust kunnen wroeten, en dat doen ze ook.

Ik ruim een keer per dag de ontlasting op en zo blijft het verblijf redelijk schoon. Regelmatig een plak vers stro in hun stal, en goed voer, af en toe iets extra's in de vorm van druiven(we hebben een hele grote druivenstruik), een appeltje, klein stukje brood, wat kastanjes of eikels, handje graan, of ingegraven walnoten :lol: en ze hebben het prima naar hun zin.


Terug naar “Varkens/minivarkentjes”



Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 11 gasten