Eendjes op school ... Naar nieuwe thuis!

Gebruikersavatar
Heike
Berichten: 2146
Lid geworden op: 28 jul 2005 21:39
Land:
M/V: V
Locatie: Limburg
Contacteer:

Eendjes op school ... Naar nieuwe thuis!

Berichtdoor Heike » 17 jul 2008 21:52

De school ligt er verlaten bij...

Elke dag gaan Sam en ik de dieren voeren, niemand anders die er zich om bekommert. Moedereend zit apart in een rennetje met haar kroost en wat groeien ze! Verleden week vroeg ik aan de directeur wat de bedoeling was, in één keer 11 eenden erbij, dat is niet niks. Ach, zie maar, zei hij. Hoe? Tja, als je iemand weet die ze wil... Zo klein zijn ze natuurlijk heel erg aantrekkelijk, groot is dat al een stuk minder en wat als er veel mannen tussenzitten? Toch maar een advertentie geplaatst en ja, vandaag contact gelegd met iemand die heel veel grond heeft (weilanden) en op zoek was naar eenden. Gevraagd naar wat foto's en erbij verteld dat ze niet zomaar gratis te krijgen zijn en dat was geen probleem. De foto's zien er super uit en ik ben maar al te blij dat deze eendjes het goed zullen krijgen!

Heerlijk rustig, een school zonder kinderen... Of nee, Sam verstopt zich net achter het klimrek
Afbeelding

Dé bewakers van de school, inmiddels kennen ze ons heel goed en mogen wij hun domein betreden
Afbeelding

Een bijzondere 'waggel'eend, ze loopt meestal in haar eentje rond
Afbeelding

Moedereend en haar kroost
Afbeelding
Laatst gewijzigd door Heike op 23 jul 2008 11:12, 1 keer totaal gewijzigd.

Gebruikersavatar
nel
Berichten: 9257
Lid geworden op: 27 sep 2002 10:26
Land: NL
M/V: V
Locatie: Zuid-Holland
Contacteer:

Re: Eendjes op school

Berichtdoor nel » 17 jul 2008 22:30

Weer een goeie actie van je Heike :duimop:

Horen die dieren bij de school?
Waarom kijken ze er dan niet naar om?

Gebruikersavatar
baru0501
Berichten: 1254
Lid geworden op: 20 jun 2008 22:21
Land: Nederland
M/V: V
Locatie: Warfstermolen (Friesland)
Contacteer:

Re: Eendjes op school

Berichtdoor baru0501 » 17 jul 2008 22:54

Ja, vreemd! Gelukkig maar dat jullie er nog zijn! En dan die laconieke reactie van die directeur.. Ik ben blij dat jullie zo´n goed tehuis voor ze hebben gevonden. Als dat ze daar op school maar niet aanmoedigt om lekker door te gaan met fokken, omdat dat `zo leuk is voor de kinderen daar`. Of zit ik helemaal verkeerd en is dit gewoon een moedereend die door omstandigheden even op school werd opgevangen met haar kroost?

Gebruikersavatar
Heike
Berichten: 2146
Lid geworden op: 28 jul 2005 21:39
Land:
M/V: V
Locatie: Limburg
Contacteer:

Re: Eendjes op school

Berichtdoor Heike » 17 jul 2008 23:12

De verzorging van de dieren houdt in: als het school is éénmaal per dag twee bekertjes graan strooien en éénmaal per week het water verversen. Ik heb me er heel dikwijls aan geërgerd, meermaals ter sprake gebracht dat het houden van dieren meer inhoudt dan dat. Zieke of gewonde dieren kwijnen weg. Ondertussen heb ik er al 3 kipjes weggehaald, eentje is reeds gestorven. Het zijn krielkippetjes (denk ik) en ineens beginnen ze te manken, daarna lijken ze volledig te verlammen en kunnen ze enkel nog liggen.
Toen de jonge eendjes uit het ei waren, was het één dagje 'oh' en 'ah', daarna liep iedereen ze al zonder te kijken voorbij. Zo gaat dat tegenwoordig, het nieuwe is er héél snel vanaf. Omdat er altijd een rovende kat rondloopt heeft een leraar ze gevangen en apart gezet met moedereend én vijf gewone kuikentjes die hij zomaar bij een moederkip vandaan plukte. Opgesloten in dat rennetje kwam niemand op het idee dat ze ook eten en drinken nodig hadden. Ik ontdekte ze nerveus op en neer waggelend en ben toen furieus naar de directeur gevlogen. Het graan was toevallig op en lusten die dan misschien een boterhammeke met choco, vroeg ie belachelijk aan Sam. Sam wist niet waar te kijken, want zij voelde dat ik bijna ontplofte. Ik heb me omgedraaid, ben naar huis gereden, voer gehaald en vanaf die dag verzorgen Sam en ik ze dus. Zo nu en dan ziet iemand ons, een leerkracht ofzo en ik kan het dan niet nalaten hun met de feiten op de neus te drukken. Zo riep de leraar die ze gevangen had 'waw, ze groeien goed' en ik antwoordde boos 'ja, als je ze eten en drinken geeft wel!'. Nou, hij heeft sindsdien geen woord meer tegen me gezegd.

Omdat er zo laks met de dieren wordt omgegaan, is het daar op school dé ideale plek om je overbodige pluimvee te dumpen en dat gebeurt met regelmaat. Sinds een paar dagen loopt er een gigantische haan, de kleinere hanen hebben het op hem gemunt en we moeten hem altijd een beetje apart voeren. Het stuk waar ze zitten is omheind, maar natuurlijk is het een aan-en afvliegen van jewelste. Het hele struikgewas naast de straat zit bomvol hanen en de konijn gaat gezellig op bezoek bij alle buren in de buurt. Hij kan wel niet vliegen maar weet telkens te ontsnappen...

Gebruikersavatar
nel
Berichten: 9257
Lid geworden op: 27 sep 2002 10:26
Land: NL
M/V: V
Locatie: Zuid-Holland
Contacteer:

Re: Eendjes op school

Berichtdoor nel » 17 jul 2008 23:23

Jeetje Heike....schandalig gewoon.

Gebruikersavatar
Lies
Berichten: 19718
Lid geworden op: 24 nov 2005 14:06
Land: Nederland
M/V: V
Locatie: Deventer

Re: Eendjes op school

Berichtdoor Lies » 18 jul 2008 02:52

Melden...











Super dat je die eenden een thuis hebt weten te bezorgen. Perfectie actie is dat!! :P

Gebruikersavatar
baru0501
Berichten: 1254
Lid geworden op: 20 jun 2008 22:21
Land: Nederland
M/V: V
Locatie: Warfstermolen (Friesland)
Contacteer:

Re: Eendjes op school

Berichtdoor baru0501 » 18 jul 2008 07:24

Ja, dat is inderdaad super. Zijn deze beestjes in elk geval gered! Maar ik houd mijn hart vast bij mensen met zo´n mentaliteit als daar bij jullie op school. Eigenlijk zouden alle dieren daar weg moeten (ik weet dat dat een onmogelijke taak voor je is Heike..), zodat ze niet wéér nieuwe nestjes nemen omdat het zo leuk en `leerzaam` is voor de kindertjes. Je hebt ze al zó vaak verteld dat het zo niet kan en hoe het anders moet, dat ik er een hart hoofd in heb of daar ooit verandering in komt..
Melden is in elk geval een goede optie, maar ik vrees dat dat ook geen zoden aan de dijk zet. De dierenbescherming constateert waarschijnlijk geen wantoestanden daar (Heike verzorgt ze nu immers) en dat is dan àls ze al de moeite zouden nemen om te komen. Bah! Wat moet je hier nu mee hè?
Gelukkig gaan die kleintjes dankzij jou een goed leventje tegemoet!

Gebruikersavatar
monique
Berichten: 11423
Lid geworden op: 25 sep 2002 19:17
Land: nederland
M/V: V
Locatie: hoeksche waard

Re: Eendjes op school

Berichtdoor monique » 18 jul 2008 08:29

Het is fantastisch zoals je je inzet voor al die diertjes!
Het is in en in triest hoe het beleid van die school is :( :(

Gebruikersavatar
cetinel
Berichten: 8889
Lid geworden op: 22 dec 2003 22:42
Land:
M/V: V
Locatie: belgie-st-niklaas

Re: Eendjes op school

Berichtdoor cetinel » 19 jul 2008 11:10

mooi voorbeeld geef je als school he,als je zo omgaat met dieren!
denk mischien toch dat je best melding maakt bij de dierenbescherming hoor!!

Gebruikersavatar
magreth rozenveld
Berichten: 6694
Lid geworden op: 20 mei 2006 20:41
Land:
M/V: V
Locatie: Maarheeze

Re: Eendjes op school

Berichtdoor magreth rozenveld » 20 jul 2008 09:11

Melden Heike.
Anders eindigd dat domme gedrag nooit :frown:


Terug naar “Eenden, ganzen en zwanen”



Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 8 gasten