Mannetjes eenden vechten

dakkerd
Berichten: 15
Lid geworden op: 06 okt 2015 20:50
Land: belgie
M/V: M

Mannetjes eenden vechten

Berichtdoor dakkerd » 30 jan 2016 21:42

Allen,

Ik heb drie mannetjes loopeenden rondlopen. Normaliter wandelen die broederlijk naast elkaar. Maar de laatste tijd is er onenigheid.

Het broedseisoen komt er uiteraard aan en ik vermoed dat het er wel mee te maken heeft. Maar 1 eend domineert een andere en heeft ondertussen een ernstig stuk van de veren van de andere weggeplukt (8cm op 8cm). Het slachtoffer mankt ook stevig, en is duidelijk minder goed ingevet.

Ik heb de aanvaller van de andere twee verwijderd, in de hoop dat de ene wat kan bekomen. Maar is er iets dat dit gedrag kan voorkomen?

Ter info, ze hebben echt wel behoorlijk ren (de andere kan gerust weglopen), maar het slachtoffer weigert van de adnere weg te lopen. Blijft gewoon rondhangen en wordt voortdurend lastig gevallen.

Zou steriliseren helpen trouwens? Of is het vooral paargedrag? Lijkt me wel, gezien ik hetzelfde tafereel al meegemaakt hebt met 1 mannetjes eend en 3 vrouwtjes.

danielb
Berichten: 7152
Lid geworden op: 18 sep 2012 00:59
Land: Belgie
M/V: M

Re: Mannetjes eenden vechten

Berichtdoor danielb » 30 jan 2016 23:20

dat hij niet gaat lopen begrijp ik wel,want ze zijn maar met 3 en als hij dan gaat lopen of uit de buurt blijft zit hij maar helemaal alleen en wil waarschijnlijk tenminste in de buurt blijven van die ene eend waar het wel goed mee gaat.
8 op 8 cm???
dat is al meer dan een stuk veren,maar een hele kale plek dan???
of je eenden op een normale manier kunt laten steriliseren weet ik niet en weet ook niet of dat het wel een goed idee is.
het is al wel goed dat je de aanvaller apart hebt gezet.

dakkerd
Berichten: 15
Lid geworden op: 06 okt 2015 20:50
Land: belgie
M/V: M

Re: Mannetjes eenden vechten

Berichtdoor dakkerd » 31 jan 2016 11:56

Zou het verhogen van het aantal eenden (we hebben plaats genoeg) het probleem kunnen oplossen? En indien wel, ik heb niet zo veel zin om vrouwtjes erbij te zetten, want ik zal ze zelf niet oppeuzelen, en heb de indruk dat indische loopeenden niet altijd makkelijk kwijt te raken zijn.
Maar zou het wel ok zijn als ik een hoop mannelijke eenden bij elkaar zet...

Bovendien leggen die vrouwtjes zeer veel eieren. Ook niet echt ideaal, hoewel de egels ze gerust mogen hebben. Knaagdiertjes ga ik niet aanmoedigen.

Suggesties dus echt wel welkom.

Gebruikersavatar
SimVer
Berichten: 687
Lid geworden op: 13 jul 2012 20:21
Land: Belgie
M/V: M
Locatie: Druivenstreek

Re: Mannetjes eenden vechten

Berichtdoor SimVer » 31 jan 2016 12:16

Oftewel doe je de aanvaller weg of je slacht hem oftewel doe je de aangevallen weg/slacht je hem
Veel meer opties zijn er niet vermits dit gedrag tot in juni kan duren... :?


Terug naar “Eenden, ganzen en zwanen”



Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 4 gasten