Eendenras gezocht

Sayenna
Berichten: 15
Lid geworden op: 01 jan 2019 17:36
Land: Nederland
M/V: V

Eendenras gezocht

Berichtdoor Sayenna » 22 jan 2020 12:53

Hoi allemaal :)

Ik zit er over na te denken eenden te nemen op termijn, maar heb nog niet een ras gevonden dat lijkt te voldoen aan wat ik zoek. Ik denk dat ik ook teveel eisen/wensen heb haha. Maar mogelijk is er een ras dat ik niet ken en dat in de buurt komt, die jullie weten! Ik ben nog niet zo bekend op eendengebied.

Ik zoek een eendensoort die:
- Niet/weinig/niet te hoog vliegt (geen overdekte ren)
- Niet teveel herrie maakt ivm buren
- Eetbare eieren legt (hoeft niet dagelijks)
- Slakjes en dergelijke uit de moestuin eet
- Af en toe kuikens kan uitbroeden (maar kan eventueel ook zelf in de broedmachine)
- Geen vijver nodig heeft

- Bij voorkeur (maar geen harde eis) ook goed smaakt

Wat ik kan bieden:
Tuin/weilandje van 900m2, op dit moment bewoond door vier Bielefelder-kippen. Mogelijk komen er meer kippen en bijv. geiten in de toekomst bij. Er is veel gras maar ook struiken en (fruit)bomen en een zandhoop. Geen vijver, maar ik kan wel een grote bak of iets neer gaan zetten.

Misschien moet ik ook rassen combineren om alle wensen uiteindelijk te dekken, bijv. loopeenden en pekingeenden.
Ik hoop dat jullie me kunnen helpen! :)

Sayenna

Gebruikersavatar
jantien
Berichten: 11752
Lid geworden op: 23 dec 2003 15:29
Land: nederland
M/V: V
Locatie: albufeira old town/arnhem

Re: Eendenras gezocht

Berichtdoor jantien » 22 jan 2020 16:26

Ik heb zelf al zo’n 30 jaar muskuseenden tussen alle andere dieren lopen en dat gaat super.
Zijn tamme en rustige dieren die zeker wel kunnen vliegen maar het eigenlijk amper doen.
Muskuseenden kunnen prima toe met bv. zo’n blauwe schelp als waterbad. Makkelijk schoon te houden en te maken (heel belangrijk).
Heb er ook mannetjes van gehad maar in de broedtijd kunnen die nog wel eens agressie vertonen naar andere dieren dus die heb ik al een poos niet meer.
Wil je kuikens, dan kun je heel makkelijk aan broedeieren van de muskuseenden komen.
Kijk maar eens bij mijn foto’s, daar staan ze wel bij.

Deborah123
Berichten: 492
Lid geworden op: 06 mei 2018 22:21
Land: Nederland
M/V: V

Re: Eendenras gezocht

Berichtdoor Deborah123 » 22 jan 2020 20:40

Heb je aan Indische loopeend gedacht?

danielb
Berichten: 7145
Lid geworden op: 18 sep 2012 00:59
Land: Belgie
M/V: M

Re: Eendenras gezocht

Berichtdoor danielb » 22 jan 2020 22:51

de eisen die ik lees :

- Niet/weinig/niet te hoog vliegt (geen overdekte ren) : geen dwergras nemen.
- Niet teveel herrie maakt ivm buren : alvast geen kwakers nemen ;) (zoveelste zwaarder een eend zoveelste minder het geluid schel klinkt)
- Eetbare eieren legt (hoeft niet dagelijks) : je kunt van elke eend eieren eten,maar niet rauw ivm mogelijke salmonella.
- Slakjes en dergelijke uit de moestuin eet : elke eend eet dat wel.
- Af en toe kuikens kan uitbroeden (maar kan eventueel ook zelf in de broedmachine)
- Geen vijver nodig heeft

- Bij voorkeur (maar geen harde eis) ook goed smaakt : zelf heb ik zeer goede ervaringen gehad met kruising van peking man x eenden die ook al een kruising waren.

maar bijvoorbeeld eend van vorst is naar het schijnt ook een zeer goede leg en vleeseend.
broed eigenschappen van deze eend is mij niet veel bekend over...

Sayenna
Berichten: 15
Lid geworden op: 01 jan 2019 17:36
Land: Nederland
M/V: V

Re: Eendenras gezocht

Berichtdoor Sayenna » 23 jan 2020 14:51

Bedankt voor de reacties!
Muskuseenden vind ik wat spannend omdat ze in theorie wel kunnen vliegen. Ik begrijp dat je ze toch moet kortwieken? Zou het wel onprettig vinden als ze er vandoor gaan, ook al komen ze mogelijk 's avonds gewoon terug. Ik heb een 'beleid' dat niemand last moet hebben van mijn dieren.
Verder voldoen ze volgens mij heel goed aan wat ik zoek. Leggen goed eieren, zijn goed broeds, en ook nog goed eetbaar. Eten ze ook goed slakjes en dergelijke? Of - als ik ze in de moestuin loslaat - eten ze dan ook alle zaailingen op?

Indische loopeend voldoet ook erg goed, behalve dat deze mogelijk teveel herrie maakt. Daar ben ik een beetje bang voor.

Eend van Vorst klinkt interessant! Ik kan alleen er weinig over vinden, is vrij zeldzaam begrijp ik? Vliegen die ook of valt dat mee?

Pearlsofpassion
Berichten: 4311
Lid geworden op: 20 apr 2019 20:39
Land: Belgie
M/V: V

Re: Eendenras gezocht

Berichtdoor Pearlsofpassion » 23 jan 2020 15:01

Overdag kruipen de meeste slakken weg onder stenen of planten. Dus het idee dat de eenden die zoeken, vinden en opeten maar je planten (of zelfs zaailingen) heel laten, lijkt mij een utopie.
In de winter is misschien een optie, tenminste, als je dan geen kolen of blaadjes in de tuin hebt staan...

Gebruikersavatar
Kip La La
Moderator
Berichten: 22927
Lid geworden op: 15 okt 2009 19:24
Land: Nederland
M/V: V
Locatie: Veluwe

Re: Eendenras gezocht

Berichtdoor Kip La La » 23 jan 2020 15:03

Ik hoor altijd verhalen dat eenden niets heel laten van je tuin, dat ze alles eruit zeven en een modderbende achterlaten?
Ik kan verkeerd geinformeerd zijn. :geenidee:

Sayenna
Berichten: 15
Lid geworden op: 01 jan 2019 17:36
Land: Nederland
M/V: V

Re: Eendenras gezocht

Berichtdoor Sayenna » 23 jan 2020 15:05

Volgens mij zijn het wel rommelmakers inderdaad. Ik zou ze ook niet standaard loslaten in de moestuin, normaal zullen ze in de 'kippentuin' verblijven. Maar ik had begrepen dat het een hele natuurlijke manier van slakkenbestrijding is voor je moestuin, en dat vond ik heel aantrekkelijk klinken.

Pearlsofpassion
Berichten: 4311
Lid geworden op: 20 apr 2019 20:39
Land: Belgie
M/V: V

Re: Eendenras gezocht

Berichtdoor Pearlsofpassion » 23 jan 2020 19:31

Ik vermoed dan toch alleen als er niets staat.
Bij mij staat er het hele jaar door wel wat in de moestuin, dus mogen de kippen er ook zelden tot nooit op. Want kippen scharrelen ook slakken op, naast poppen en larven van vliegen en muggen. Want daar heb ik persoonlijk nog meer last van dan van slakken.

danielb
Berichten: 7145
Lid geworden op: 18 sep 2012 00:59
Land: Belgie
M/V: M

Re: Eendenras gezocht

Berichtdoor danielb » 23 jan 2020 22:29

Sayenna schreef:
Eend van Vorst klinkt interessant! Ik kan alleen er weinig over vinden, is vrij zeldzaam begrijp ik? Vliegen die ook of valt dat mee?


volgens mij gaan die niet kunnen vliegen ;)
eend van vorst was een voorbeeld van goede leg en vleeseend en ze word in Belgie toch regelmatig aangeboden hoor.
je hebt ook nog bijvoorbeeld de Saksische eend : stevige vleeseend.
en bij deze nog een site met meerdere eenden rassen.
http://www.watervogels.be/rassen/zware- ... index.html


Terug naar “Eenden, ganzen en zwanen”



Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 4 gasten