grazende eenden of ganzen

gijsie
Berichten: 111
Lid geworden op: 26 apr 2015 19:48
Land: Nederland
M/V: M

grazende eenden of ganzen

Berichtdoor gijsie » 05 apr 2020 21:19

Hallo,

Ik heb op dit moment een weide van ongeveer 1 hectare. Hier is tijd geleden nieuw gras ingezaaid, dus dit groeid als een gek.
Nu lopen hierop 20 kippen, maar deze houden het uiteraard niet kaal.
Ik ben op zoek naar grazers, die het kort houden.
Nu is mijn enige probleem geluid. Het moeten dus stille grazers zijn, en dan valt niet mee.
schaapjes en geiten vallen af, een pony is me te veel werk en alpacas vind ik te duur en hier heb ik helemaal geen verstand van.

Nu is mijn vraag, welke eenden of ganzen soort is een goede grazer, zonder al te veel herrie (niet meer dan een aantal hanen en kalkoenen). Er is wel een ruime natuurvijver aanwezig, hierdoor is maaien lastig, maar dit is dan weer ideaal voor watervogels.
Ik hoor graag wat jullie hier over denken.

Deborah123
Berichten: 492
Lid geworden op: 06 mei 2018 22:21
Land: Nederland
M/V: V

Re: grazende eenden of ganzen

Berichtdoor Deborah123 » 05 apr 2020 21:45

Wij hadden vroeger ganzen thuis die veel weg hadden van waakhonden. Zodra ze iemand in het vizier kregen in de tuin die niet bij ons hoorde, gingen ze herrie maken. Ze waren ook nog eens agressief naar sommige gezinsleden: nek laag houden en sissen als een slang. Kortom: ganzen zou ik zeker niet aanbevelen. Het eerste waar ik aan zou denken zijn schaapjes. We hadden vroeger eerst Altijd Texelse schapen die veel konden bleren en waarbij de veearts vaak moest helpen met lammeren. Later hadden we Soay schaapjes: wilde schapen uit Schotland. Die maakten herl wat minder geluid, maar konden gemakkelijk ontsnappen omdat ze erg slim waren.

Gebruikersavatar
jantien
Berichten: 11744
Lid geworden op: 23 dec 2003 15:29
Land: nederland
M/V: V
Locatie: albufeira old town/arnhem

Re: grazende eenden of ganzen

Berichtdoor jantien » 07 apr 2020 05:17

Ik heb gewone boerenganzen en muskuseenden en ook altijd gehad.
Altijd heel rustige dieren geweest, kwamen je ook niet achterna.
Als er een vreemde komt merken ze dat wel gelijk, maar gaan dan zeker niet als dolle stieren te keer :mrnono: Paar gakjes doen ze dan wel..
De muskuseenden hoor je helemaal niet.
Allemaal goede graseters en een natuurlijker erbij, heerlijk :-D :duimop:

danielb
Berichten: 7144
Lid geworden op: 18 sep 2012 00:59
Land: Belgie
M/V: M

Re: grazende eenden of ganzen

Berichtdoor danielb » 07 apr 2020 19:59

2 vrouwelijke ganzen nemen.
grazen bijna heel de dag door en maken zelden geluid.
het zijn vooral de genten die van zich laten horen.

Joog
Berichten: 299
Lid geworden op: 27 mar 2015 09:46
Land: nederland
M/V: M

Re: grazende eenden of ganzen

Berichtdoor Joog » 08 apr 2020 09:12

Ja hier ook gewone boerenganzen en muskuseenden, geluid valt reuze mee. (niet dat ik daar naar hoef te kijken..)

Gebruikersavatar
Salasander
Berichten: 2694
Lid geworden op: 27 jun 2006 22:26
Land: Belgie
M/V: M
Locatie: Wetteren
Contacteer:

Re: grazende eenden of ganzen

Berichtdoor Salasander » 29 nov 2020 16:51

Hoenderganzen (Cereopsis novaehollandiae) maken geen geluid en zijn zeer goede grazers (heb ik van horen zeggen) zelf nog niet uitgetest.

De boerengazen die ik had, 7 mannen en 1 vrouw, hielden het gras wel goed kort bij ons. Was af en toe een concert maar viel goed mee. Misschien inderdaad eerder voor vrouwtjes gaan i.p.v. mannetjes.


Terug naar “Eenden, ganzen en zwanen”



Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 9 gasten