ganzenkuikens uit broedmachine bij volwassen ganzen brengen?

Qamil
Berichten: 35
Lid geworden op: 06 mei 2022 14:20
Land: Belgie
M/V: M

ganzenkuikens uit broedmachine bij volwassen ganzen brengen?

Berichtdoor Qamil » 09 mei 2022 00:45

Ik heb vijf witte ganzen lopen. Eentje heeft een 27-tal eieren gelegd, maar ze broedt niet. Ze zit echt héél zelden op het nest.
Na enkele weken heb ik 15 eieren in een broedmachine in huis gelegd. Na schouwen op 11e en 22e dag denk ik dat er 5 van de eieren bevrucht zijn. deze worden nu 3 maal per dag gekeerd, waarvan 2 maal tien minuten uit de broedmachine gehaald om te koelen, en vervolgens met lauw water besproeid terug in broedmachine gelegd.
Over een achttal dagen zal ik weten of er iets van voortkomt.
Indien zo, had ik willen weten hoe ik de kuikens die daar zouden kunnen uit voortkomen het beste bij de ganzen kan brengen. Idealiter denk ik dat de kuikens best zo snel als mogelijk bij de ganzen zouden opgenomen worden (zodat ze van volwassen ganzen kunnen leren wat een ganzenkuiken moet leren). Maar is dit zonder risico? Zullen die de(/het) kuiken(s) aanvaarden? Ik las ook al ergens dat de kuikens zouden kunnen aangevallen en zelfs gedood worden door de volwassen ganzen. Of klopt dat niet?
Zou ik de(/het) kuiken(s) na het uit het ei komen en na een dag drogen in de broedmachine, naar het ganzennest kunnen brengen en daarin plaatsen in de hoop dat de 'moeder'-gans (en overige ganzen) zich erover ontfermen?
Alvast bedankt voor reacties.

danielb
Berichten: 7152
Lid geworden op: 18 sep 2012 00:59
Land: Belgie
M/V: M

Re: ganzenkuikens uit broedmachine bij volwassen ganzen brengen?

Berichtdoor danielb » 09 mei 2022 04:01

tamme ganzen leggen eerst veel eieren voordat ze broeds worden.
ze leggen ook meestal allemaal op hetzelfde nest.
daarom dat er dikwijls zoveel eieren in een nest liggen.
je moet wel steeds een aantal eieren laten liggen,maar dus niet allemaal en dus de oudste eieren weghalen en de meest nieuw gelegde eieren laten liggen.
en dan maar afwachten tot ze broeds word...

wat betreft ganzen kuikens bij volwassen ganzen zetten :
nee,dat werkt spijtig genoeg niet.
er is geen moeder gevoel op dat moment en de gans zal niet blijven zitten als de jongen naar warmte zoeken en dat hebben ze dus wel nodig...
en inderdaad... de volwassen ganzen zullen ze eerder wegjagen,dan te aanvaarden....

Qamil
Berichten: 35
Lid geworden op: 06 mei 2022 14:20
Land: Belgie
M/V: M

Re: ganzenkuikens uit broedmachine bij volwassen ganzen brengen?

Berichtdoor Qamil » 10 mei 2022 00:28

Hartelijk dank voor de informatie.
Dan zal ik -in geval er kuikens uitkomen- deze zo snel als mogelijk in een rennetje in de ganzenwei in het gras zetten met een broedlamp/Infraroodlamp erboven, en eerste we(e)k(e)n deze s'avond nog binnenpakken. Hopelijk kunnen ze op die manier alvast wat aan elkaar wennen.
Ganzekuikens groeien vrij snel, tot hoe lang denkt u dat kuikens (zonder moeder) een broedlamp behoeven?
Groeten

danielb
Berichten: 7152
Lid geworden op: 18 sep 2012 00:59
Land: Belgie
M/V: M

Re: ganzenkuikens uit broedmachine bij volwassen ganzen brengen?

Berichtdoor danielb » 10 mei 2022 01:10

4 a 6 weken,dan zitten ze al redelijk goed in hun vel.
ganzenkuikens groeien inderdaad vrij snel.
tis ook afhankelijk van het jaargetij en hoeveel gansjes het zijn om elkaar warm te houden.
ze komen uit half mei ongeveer....
half juni een week of 4.
tegen dan zou je al kunnen proberen om ze los te laten bij de grote ganzen.
uiteraard al laten wennen via een draad afsluiting.

Gebruikersavatar
jantien
Berichten: 11777
Lid geworden op: 23 dec 2003 15:29
Land: nederland
M/V: V
Locatie: albufeira old town/arnhem

Re: ganzenkuikens uit broedmachine bij volwassen ganzen brengen?

Berichtdoor jantien » 15 mei 2022 22:26

Ganzenkuikens kun je zeker wel gelijk bij volwassen ganzen zetten.
Ik heb dat tot 2x toe gedaan en toen ik met de kuikens bij de volwassen ganzen aankwam reageerden ze direct volop op het geluid van de kuikens.
Mijn volwassen dieren waren niet broeds en oud. Ze leefden helemaal op toen de kleintjes kwamen en gaven ze volop bescherming.
Bij kippenkuikens werkt dit niet, bij muskuseenden ook niet maar bij ganzen zeer zeker wel.
Ik heb boerenganzen gehad.

Gebruikersavatar
tuff cookie
Berichten: 5578
Lid geworden op: 20 nov 2008 18:47
Land: nederland
M/V: V

Re: ganzenkuikens uit broedmachine bij volwassen ganzen brengen?

Berichtdoor tuff cookie » 15 mei 2022 22:42

Ik kan het beamen wat Jantien zegt.

danielb
Berichten: 7152
Lid geworden op: 18 sep 2012 00:59
Land: Belgie
M/V: M

Re: ganzenkuikens uit broedmachine bij volwassen ganzen brengen?

Berichtdoor danielb » 16 mei 2022 01:02

ik heb het tegenovergestelde meegemaakt...
met eendagskuikens en met kuikens van een 3 weken....
wel met knobbelganzen,maar dat scheelt niet veel met boerenganzen.
zal dan waarschijnlijk van het karakter van de ganzen afhangen dan...

Qamil
Berichten: 35
Lid geworden op: 06 mei 2022 14:20
Land: Belgie
M/V: M

Re: ganzenkuikens uit broedmachine bij volwassen ganzen brengen?

Berichtdoor Qamil » 16 mei 2022 02:01

hartelijk dank aan allen voor de info.
Vandaag is het dag 30 dat de eieren in broedmachine liggen. Dus vandaag zou ik moeten weten of er iets van voortkomt. Bij het schouwen is duidelijk verschil te zien tussen 9 onbevruchte eieren, en 7 waar duidelijk 'iets' in zit, bij een paar van die 7 zie ik ook ietsje beweging, maar ik heb nog geen ei horen piepen, dus nog onzeker of het gelukt is. Weet niet of alles goed verlopen is. Bij sommige van de bevruchte eieren beslaat de luchtbel bijna de helft van het ei (ik dacht dat die luchtbel kleiner in plaats van groter diende te worden?).
Indien er kuiken(s) uit komen, zal ik de broedmachine nog 24 uur dicht laten, zodat ze kunnen drogen.
Vervolgens zal ik een poging wagen om ze zo snel als mogelijk eens (gecontroleerd) bij de volwassen ganzen te plaatsen door ze in het nest te gaan plaatsen en te zien hoe er gereageerd wordt. Hoewel ik mijn twijfels heb of ze geaccepteerd zullen worden (en niet aangevallen).
Toen ik hier kwam wonen liepen er achteraan in tuin (toen wildernis) 2 oude ganzen. Volgens de buren ergens 20 à 25 jaar oud. Ze overleefden door buren die ze o.a. etensresten voerden, en water gaven. Nadat er een overbleef (oud, mank -vermoedelijk- mannetje)-Polydoor-, heb ik bij een professionele dierenhandel 2 vrouwtjes (en vermoedelijk was het een mannetje en vrouwtje, ipv 2 vrouwtjes) aangeschaft om de treurende eenzaat gezelschap te geven, Isidora & Eufrasie. Polydoor leefde daar terug van op, en begon zich opnieuw te verzorgen en te wassen (zag er voorheen verschrikkelijk uit, en verzorgde zich niet meer).
Ondanks zijn leeftijd en manke poot deed die pogingen om het vrouwtje (Eufrasie) te bevruchten. Dit vrouwtje legde in nest heleboel eieren, maar broedde niet op het nest. Dat was twee jaar terug. Ik had toen na verloop van enkele weken negen eieren in broedmachine gelegd, en daar is er 1 van uitgekomen, Oberie. Op dag 28 had ik toen al een ei horen piepen. Ik ben toen op zoek gegaan naar ganzekuikens om dit kuiken niet alleen te laten opgroeien, maar geen gevonden en dus in gezelschap van kippekuikens van +/- zelfde grootte laten opbrengen. Tezelfdertijd heb ik opnieuw 9 van de resterende eieren in broedmachine gelegd, daar is 1 maand later Clovis uit voortgekomen. (Denk dat er inderdaad 4 mannetjes, en 1 vrouwtje zijn. Isidor'a' is in feite een Isidoor). Ondertussen heb ik op de ganzeweide een bijkomende afsluiting moeten plaatsen omdat Polydoor eens zwaar toegetakeld was van een van de andere mannetjes. Polydoor is zeer mank en ik denk ook quasi blind, en kan zich niet (meer) verdedigen, dus scherm ik hem af van de jongere exemplaren, en liet Eufrasie om de halve dag afwisselend bij Polydoor, dan weer bij de rest, maar telkens zo dat zij steeds aan haar nestplaats kon, door de afsluitdraad te verplaatsen. Tot kort daarvoor leefden de 5 ganzen behoorlijk samenhorend samen, ik vind het dan ook vreemd (en wreed) dat (aftakelende) Polydoor sinds enkele maanden aangevallen wordt door de andere mannetjes, ook de jongste, Clovis, heb dat al zien doen.
Waar Polydoor (en Eufrasie) steeds zéér schuw zijn gebleven, eten Oberie en Clovis soms uit mijn hand. Enkel Isidoor blijft na jaren nog steeds kwaad & agressief (wil bijten). Raar maar waar, Oberie komt dan soms tussen en houdt Isidoor tegen door letterlijk tussen ons te komen staan, of door aan Isidoors veren te trekken.
Hopelijk aanvaarden ze de kuikens zonder meer, en kunnen die dan bij hun soortgenoten opgroeien.

Gebruikersavatar
tuff cookie
Berichten: 5578
Lid geworden op: 20 nov 2008 18:47
Land: nederland
M/V: V

Re: ganzenkuikens uit broedmachine bij volwassen ganzen brengen?

Berichtdoor tuff cookie » 16 mei 2022 07:20

Kan ook zijn als er geen harmonie is dat sommige de kuikens wel accepteren en anderen niet.

Gebruikersavatar
jantien
Berichten: 11777
Lid geworden op: 23 dec 2003 15:29
Land: nederland
M/V: V
Locatie: albufeira old town/arnhem

Re: ganzenkuikens uit broedmachine bij volwassen ganzen brengen?

Berichtdoor jantien » 16 mei 2022 10:20

danielb schreef:ik heb het tegenovergestelde meegemaakt...
met eendagskuikens en met kuikens van een 3 weken....
wel met knobbelganzen,maar dat scheelt niet veel met boerenganzen.
zal dan waarschijnlijk van het karakter van de ganzen afhangen dan...


Bij Akka’s ganzenparadijs worden de kuikens ook gelijk opgenomen door de groep.
Er daar zijn er veel :gulzig:
Maar misschien is het toch bij knobbelganzen anders, die ken ik zelf niet.
Ik had altijd gedacht dat het ook bij muskuseenden zou lukken, maar juist het tegenovergestelde..


Terug naar “Eenden, ganzen en zwanen”



Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 6 gasten