ganzenkuikens uit broedmachine bij volwassen ganzen brengen?

Gebruikersavatar
tuff cookie
Berichten: 5576
Lid geworden op: 20 nov 2008 18:47
Land: nederland
M/V: V

Re: ganzenkuikens uit broedmachine bij volwassen ganzen brengen?

Berichtdoor tuff cookie » 18 mei 2022 14:47

Oh, zie nu pas de foto's. Zo te zien moet de vochtigheid wel oké zijn want het raampje is flink beslagen.

Qamil
Berichten: 35
Lid geworden op: 06 mei 2022 14:20
Land: Belgie
M/V: M

Re: ganzenkuikens uit broedmachine bij volwassen ganzen brengen?

Berichtdoor Qamil » 18 mei 2022 15:02

Bedankt. Misschien iets te weinig gesproeid? Nochtans 2x daags, anderzijds, ze zijn een toch al in geslaagd om opening te maken, dus zijn ze al door vlies geraakt toch, moeten enkel verder openbreken, en er uitkomen toch?

Qamil
Berichten: 35
Lid geworden op: 06 mei 2022 14:20
Land: Belgie
M/V: M

Re: ganzenkuikens uit broedmachine bij volwassen ganzen brengen?

Berichtdoor Qamil » 18 mei 2022 15:50

ja, het zijn verdomd harde schalen, waren ook behoorlijk zware eieren.
Zodra het tijdelijke verblijf met warmtelamp straks klaar staat, ga ik voorzichtig broedmachine openen en warm water nog eens verstuiven, en ook het sinds vannacht uitgebroken kuiken er uit nemen, want dat is behoorlijk groot voor zo'n kleine behuizing. Is al bijna niet meer te geloven dat dat in zo'n ei paste.

Gebruikersavatar
tuff cookie
Berichten: 5576
Lid geworden op: 20 nov 2008 18:47
Land: nederland
M/V: V

Re: ganzenkuikens uit broedmachine bij volwassen ganzen brengen?

Berichtdoor tuff cookie » 18 mei 2022 16:05

Ja, dat snap je niet :gulzig:
Toch oppassen met water spuiten dat je niet regelrecht in de open gepikte gaten van de eieren spuit want dat kunnen de gansjes binnen krijgen en misschien in de longen terecht komen.

Qamil
Berichten: 35
Lid geworden op: 06 mei 2022 14:20
Land: Belgie
M/V: M

Re: ganzenkuikens uit broedmachine bij volwassen ganzen brengen?

Berichtdoor Qamil » 18 mei 2022 17:39

Bedankt voor deze waarschuwing, ik zal er extra aandachtig voor zijn.
Hoop vooral geen te grote temperatuurschok teweeg te brengen met openen broedmachine.

Pearlsofpassion
Berichten: 4350
Lid geworden op: 20 apr 2019 20:39
Land: Belgie
M/V: V

Re: ganzenkuikens uit broedmachine bij volwassen ganzen brengen?

Berichtdoor Pearlsofpassion » 18 mei 2022 17:41

Nu zeg ik misschien iets heel doms, maar maak je het de gansjes niet veel moeilijker door de eieren zo vast te leggen?
Ze kunnen het toch ook niet open duwen zo? Je weet wel, in 2 breken?

Je mag de machine ook niet openen terwijl ze uitpikken. Net daarom dat ik opperde dat de vliezen misschien te droog zouden zijn, omdat ze net niet in de machine waren toen ze aanpikten.
Als je de machine dus toch wil openen moet je maatregelen nemen om te zorgen dat ze niet uitdrogen.

Gebruikersavatar
tuff cookie
Berichten: 5576
Lid geworden op: 20 nov 2008 18:47
Land: nederland
M/V: V

Re: ganzenkuikens uit broedmachine bij volwassen ganzen brengen?

Berichtdoor tuff cookie » 18 mei 2022 18:17

Dat vast leggen van de eieren heb ik me ook af gevraagd of dat wel goed is. In sommige Broedmachines zie je het wel dat er speciaal vakjes zijn voor de eieren. Maar of dat tijdens het uitkomen ook zo is weet ik niet.

danielb
Berichten: 7152
Lid geworden op: 18 sep 2012 00:59
Land: Belgie
M/V: M

Re: ganzenkuikens uit broedmachine bij volwassen ganzen brengen?

Berichtdoor danielb » 18 mei 2022 18:37

die latten moeten er inderdaad tussenuit als je stopt met het draaien van de eieren.
en.... het lijkt of (sommige) eieren ECHT vast zitten tussen de latten...
dan draaien ze toch niet mee bij het keren...

Qamil
Berichten: 35
Lid geworden op: 06 mei 2022 14:20
Land: Belgie
M/V: M

Re: ganzenkuikens uit broedmachine bij volwassen ganzen brengen?

Berichtdoor Qamil » 18 mei 2022 18:42

heb net machine geopend om dat ene dat al uit ei was er uit te halen, en heb de andere die nog vast zaten in ei beetje geholpen door wat schaal weg te nemen, en beetje vlies. dat vlies is idd zeer sterk en taai, en kleeft rond kuikentjes. er zijn nu nog 2 uit ei kunnen komen.. een derde is nog aan het proberen. de andere 2 hebben het niet gehaald denk ik. heb opening met potlood in schaal gemaakt, maar is niet meer levend denk ik.

Gebruikersavatar
tuff cookie
Berichten: 5576
Lid geworden op: 20 nov 2008 18:47
Land: nederland
M/V: V

Re: ganzenkuikens uit broedmachine bij volwassen ganzen brengen?

Berichtdoor tuff cookie » 18 mei 2022 19:31

Als het vlies aan de kuikens kleeft dan kunnen ze niet rond draaien in het ei. In zo'n geval als ze al te lang zo hebben gezeten haal ik het ei eruit, een kippenei is het dan bij mij. Dan neem ik een heel klein kwastje doop het in lauw water en maak het vlies nat, heel voorzichtig zodat ze geen water binnen krijgen. Net zolang weken tot het vlies los laat van het kuiken. Daarna voorzichtig uitpellen en steeds nat maken tot de verkleving los komt. Maar om dat te doen moet je natuurlijk zelf beslissen. Dit wordt meestal niet aangeraden maar door te droog gebroed te hebben kun je soms nog een kuiken redden. Wel daarna als het kuiken eruit is terug leggen in de broedmachine tot het droog is, zonder schotjes er in of vakjes.


Terug naar “Eenden, ganzen en zwanen”



Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 5 gasten