Teckels en kippen

Peppie
Berichten: 1049
Lid geworden op: 08 feb 2012 19:00
Land: Belgie
M/V: V

Teckels en kippen

Berichtdoor Peppie » 17 sep 2013 21:49

Ik wil al heel lang een(ruwharige) teckel hebben en ben me nu aan het oriënteren en inlezen.
Zijn er mensen hier die een teckel en kippen hebben? Hoe gaat dat met teckels en kippen? Kan je ze leren om niet er achter aan te gaan?
En als jullie verder tips of dingen waaraan ik moet denken Bij de aanschaf,hoor ik dat graag.

Groetjes,

Marianne

Henriette
Berichten: 768
Lid geworden op: 07 aug 2012 19:52
Land: Nederland
M/V: V

Re: Teckels en kippen

Berichtdoor Henriette » 17 sep 2013 21:56

Hmm dat is toch erg verschillend per individu. Maar je weet waarvoor Teckels gefokt zijn, daarnaast zijn ze over het algemeen erg vastberaden als het aankomt op hun jachtdrift. Ze hoeven maar iets te ruiken (of zien of horen for that matter) en ze zijn weg. Maar wellicht komt het wel goed met goede training en vooral ook leiderschap, wat ik al zei het ligt ook aan het individu...

Peppie
Berichten: 1049
Lid geworden op: 08 feb 2012 19:00
Land: Belgie
M/V: V

Re: Teckels en kippen

Berichtdoor Peppie » 17 sep 2013 22:11

Bedankt voor je snelle antwoord! Henriëtte.
Dat is inderdaad per hond verschillend. Ik heb ook nog twee Flatcoated retrievers (ook niet het makkelijksteras,haha) en die verschillen qua karakter ook als dag en nacht. Funs,de jongste,vond de kippen van pup af aan wel gezellig en loopt gewoon tussen ze door. Maar hij is natuurlijk wel opgegroeid met de kippen. Floris,de oudste,moest er toch erg aan wennen dat we ineens kippen hadden. Hij is ook een felle jager en wilde ze het liefst pakken. Hele dagen kon hij voor het hek liggen wachten en staren. Maar nu weet hij duidelijk wat de grenzen zijn en gaat hij gewoon met me mee de kippenwei in en laat ze met rust. Op jachttraining werken we ook met echt wild zoals eenden en konijnen,maar hij weet het verschil tussen deze en mijn kippen,gelukkig.

Dus ik hoop dat met de juiste training van pup af aan,een teckel dit ook zou kunnen leren.

Gebruikersavatar
Fryske
Berichten: 7276
Lid geworden op: 10 mei 2013 15:37
Land: Fryslan
M/V: V

Re: Teckels en kippen

Berichtdoor Fryske » 17 sep 2013 22:16

Wij hebben twee heerlijke ruwhaar teckels die absoluut niet bij onze kippen kunnen! Ze zijn al bijna 5 jaar en de kippen hebben we nog niet zolang, dus hoe dit gaat met een pup terwijl de kippen er al zijn? Geen idee. Onze jongens komen wel uit jachtouders, maar het jacht instinct zit er ook heel erg in het ras ingebakken! Integenstelling tot heel veel andere rassen zijn er niet twee stromingen, show en jachtlijnen. Op zich gaat het prima zolang we ze maar gescheiden houden, en dat doen we dus :-) Ik moet zeggen dat ze in het begin steeds naar de kippenren toevlogen, maar dat doen ze nu gelukkig niet meer. Een groot deel van de tuin is afgezet als terras en siertuin, dat is voor de teckels en ons. De rest is voor de kippen :-)

Afbeelding

Peppie
Berichten: 1049
Lid geworden op: 08 feb 2012 19:00
Land: Belgie
M/V: V

Re: Teckels en kippen

Berichtdoor Peppie » 17 sep 2013 22:38

Oohhh wat een lieverds heb je,Fryske. Wordt ik nog meer verliefd op t ras. :mrgreen:

Dat oortjes likken doen flatcoats ook t allerliefst bij elkaar en andere honden ook,zelfs bij mensen ook :gutgut: :gulzig:

reddoor
Berichten: 37
Lid geworden op: 08 aug 2013 21:23
Land: Nederland
M/V: M

Re: Teckels en kippen

Berichtdoor reddoor » 17 sep 2013 22:46

Teckels gaan achter je kippen aan. Net als Jack Russels, no go met kippen. Dat weet ik uit ervaring. Mijn ervaring is dat grote rustige honden vaak wel goed gaan met kippen. Een intelligent hondenras nemen die je wat kan leren, zoals mijn Bo vroeger, een grote witte koningspoedel.

nyckle
Berichten: 3004
Lid geworden op: 30 mei 2006 19:29
Land: nl
M/V: M
Locatie: friesland
Contacteer:

Re: Teckels en kippen

Berichtdoor nyckle » 17 sep 2013 23:10

Men kan er geen pijl op trekken. Het is maar net hoe de opvoeding van de hond is geweest. Alle dieren op dit erf mogen niet belaagd worden door onze honden. Of ze nu geit, varken, kip of pony heten.

Als je een beetje schrandere hond hebt hebben ze heel snel in de gaten wat taboe is of niet. Ik heb twee scherpe Airedale terriërs. Die echt wel weten om hoe ze een ander dier naar een andere wereld moeten helpen. Eigen dieren, Not done here!

Toen ik laats op een nacht de honden hoorde gillen, en de deur open liet, hoorde ik nog iets anders gillen. Dit bleek even later een vos te zijn.

Elliot
Berichten: 58
Lid geworden op: 14 sep 2013 23:21
Land: Belgie
M/V: V

Re: Teckels en kippen

Berichtdoor Elliot » 17 sep 2013 23:18

Ik heb een korthaar standaard teckel (Fritz) van een jaar, een parson russell (Iggy) van 4 jaar en een mechelse herder (Goya) van 6 jaar. De enige die echt niet met kippen kan is de mechelse.

Met de teckel en de parson gaat het wel, al krijgt de teckel jachttraining en vangt de parson veel ratten. Ze hebben dus best wel wat drift.
De krielen lopen hier los in de tuin en die laten ze over het algemeen met rust (wel van jongsaf aan de lijn aangeleerd!). Gelukkig vliegen die krielen ook best goed, dus als er toch eens achter gelopen wordt, zijn ze op tijd weg. Ze hebben ook eens achter een leghen gelopen, maar zijn gestopt toen ik op hen riep en de hen ook ineengedoken ging zitten. Kippen op de wei laten ze absoluut met rust.
1x hebben ze een kriel doodgebeten, eentje die zo dom was in hun hok te gaan leggen. Ik had dat niet gezien en sloot hen samen op...

Het kan dus, teckels en kippen, maar niet met alle teckels... Opvoeding helpt veel, maar als 'het' er echt in zit...

nyckle
Berichten: 3004
Lid geworden op: 30 mei 2006 19:29
Land: nl
M/V: M
Locatie: friesland
Contacteer:

Re: Teckels en kippen

Berichtdoor nyckle » 18 sep 2013 00:01

Als het er echt inzit, zul je moeten optreden.

José
Berichten: 8278
Lid geworden op: 10 mar 2009 11:21
Land: Nederland
M/V: V
Contacteer:

Re: Teckels en kippen

Berichtdoor José » 18 sep 2013 00:32

nyckle schreef:Als het er echt inzit, zul je moeten optreden.

En zelfs dan help opvoeden niet altijd. Ok, ik heb geen teckel, ook nooit gehad, al zou ik zo'n ruwhaar ook erg leuk vinden. Zeer vindingrijke hondjes. Heb er eentje meegemaakt waar geen konijnenhol veilig voor was. Diep onder de grond hoorde je haar blaffen. Grappig dier, maar een ongeleid projectiel als het om konijnen ging. Niet mijn hond, maar die van goede kennissen. Je kon trainen en opvoeden tot je een ons woog. Egels in een bolletje? Geen probleem, kwam ze gewoon mee aan zetten.

En nu heb ik zelf honden. Een brave Berner Sennen en een mixje Friese Stabij met ??? Ook zo'n type die gewoon niets te leren valt. Paarden in de wei? Ah, dat is mooi om achteraan te racen en naar de kootholtes te happen. Alles wat haar niet aanstaat omdat het op "haar territorium" komt is iets dat verdreven of juist bijeen gedreven moet worden. Een luchtballon? O, die gaan we even de lucht uit keffen en happen. En je kan er de duurste Martin Gaus (grapje) tegenaan gooien, zij vaart haar koers. Zeer vergelijkbaar met een eigenzinnige teckel.

Ik denk dat je het inderdaad per individu-teckel moet bekijken. Maar ja, hoe weet je dat als het nog een pup is, of als het een oudere hond met een verleden is die jij aanschaft. Is lastig hoor. Kwestie van geluk hebben.

Maar ik moet nog 1 ding toevoegen: mijn felle kefkees heb ik jaren lang bij de kippen weggehouden. En toen een keer geprobeerd, eerst aan de lijn en toen dat goed ging los. Mevrouw deed ze niets. Ze realiseerde zich dat die er bij horen en dat je daar als hond afblijft. Nu loopt het hele spul gewoon ontspannen door elkaar. Heb ik me jaren lang onterecht zorgen om gemaakt. Daarentegen hebben wij nooit overlast van mollen... want die 'horen niet bij ons'. Vindt zij dan. En stiekem vind ik dat niet heel erg.


Terug naar “Honden”



Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 12 gasten