kip poot/ teen gebroken?

Ziekten, ongedierte, verwondingen en de rui.
Ook nagels/sporen/snavel/kammen/vleugels etc
Floriankop
Berichten: 15
Lid geworden op: 07 nov 2013 15:15
Land: Belgie
M/V: M

kip poot/ teen gebroken?

Berichtdoor Floriankop » 12 nov 2013 08:41

Hallo iedereen,

Een tweetal weken geleden zijn onze kippetjes aangevallen door een hond. Hun rugje en nekje waren volledig aangevreten. Ook stond bij 1 kip een teen verdacht krom.

We zijn ermee naar de dierenarts gegaan. Deze dacht niet dat ze het nog een dag zouden overleven, maar gaf toch pijnstillers en antibiotica mee. Ondertussen zijn we 2 weken later en leven ze nog steeds.

De poot/ teen zei de dierenarts dat we dat maar moesten aankijken.

Ze eten goed, drinken goed en scharrelen wat rond. Die ene kip trekt haar ene pootje echter constant in, al gebruikt ze hem wel om te scharrelen af en toe en als ze naar haar eten wandelt.

Zou dit vanzelf kunnen genezen? Spalken is nu te laat veronderstel ik? Zou het beestje erg veel pijn hebben dat inslapen misschien nog het beste is? De kip is ongeveer 6 maanden oud!

ps: we geven iedere ochtend voor we naar het werk vertrekken de spuit met pijnstiller. Enkel nog aan de kip met de gebroken teen, aangezien de andere nog weinig last lijkt te hebben. Zaterdag vertrekken we echter enkele dagen naar Londen. Er komt iemand onze kippen en katten verzorgen, maar we kunnen moeilijk vragen dat die steeds met 2 komt om dan nog eens die kip te vangen en die spuit te geven. Vanaf zaterdag zal het dus gedaan zijn met pijnstiller vrees ik...

Gebruikersavatar
Isabel
Berichten: 19162
Lid geworden op: 25 jan 2009 12:01
Land: Nederland
M/V: V

Re: kip poot/ teen gebroken?

Berichtdoor Isabel » 12 nov 2013 08:46

Allereerst welkom!

Van gebroken tenen heb ik niet heel veel verstand, maar ik denk dat het spalken direct had moeten gebeuren. Een kip zal niet zo snel laten zien dat ze erge pijn heeft, dat doen ze meestal op het allerlaatste moment en dan ben je vaak te laat. Dat ze last heeft, dat is duidelijk. Maar... zolang ze goed eet en lekker bezig is, zou ik haar zeker geen spuitje geven. Jij kent jouw dieren als geen ander, je zal snel genoeg zien als ze niet meer wil.
Is er echt geen mogelijkheid dat de medicatie gegeven kan worden? Wellicht als je het diegene goed uitlegt en voordoet?

Gebruikersavatar
buldog
Berichten: 7075
Lid geworden op: 11 apr 2005 22:36
Land: Friesland
M/V: M
Locatie: (Frl)
Contacteer:

Re: kip poot/ teen gebroken?

Berichtdoor buldog » 12 nov 2013 08:57

Erg moeilijk te beoordelen van een afstand.
Alleen ben ik van mening dat twee weken pijnstilling voor de kip echt wel de max is.
Als het na 2 weken nog niet zonder pijnstilling kan dan denk ik dat je er een eind aan moet maken.

Het feit dat ze nog leven geeft aan dat ze herstellende zijn.
En wat de teen betreft, ben je er zeker van dat het beestje al niet voor de aanval een kromme teen had ?
Als een teen gebroken is, wat zelden gebeurd dan zal hij niet steeds krom staan maar er los aan zitten en steeds in wisselende positie.

Ik zou direct stoppen met de medicatie en na een paar dagen voor je naar Londen gaat een beslissing nemen of je met behandelen door wilt gaan of niet.

Gebruikersavatar
Martine M
Berichten: 5992
Lid geworden op: 16 feb 2009 16:57
Land: Belgie
M/V: V
Locatie: Berendrecht
Contacteer:

Re: kip poot/ teen gebroken?

Berichtdoor Martine M » 12 nov 2013 09:00

Wat erg zeg dat dit gebeurd is.

Het is inderdaad moeilijk te beoordelen op afstand zoals Buldog al zegt.
Als je de behandeling verder wil zetten, heb je dan niet de optie om het kipje enkele dagen apart te zetten zodat de verzorger de pijnstiller toch nog kan geven indien nodig.
Een paar dagen in een grote bench of zo?

Gebruikersavatar
MIC
Berichten: 1295
Lid geworden op: 10 mei 2007 00:47
Land:
M/V: V
Locatie: antwerpen

Re: kip poot/ teen gebroken?

Berichtdoor MIC » 12 nov 2013 16:02

Ik denk dat algemeen genomen je kippen goed hersteld zijn van de situatie met de pijnstiller en antibiotica, ik zou dan gewoon wat "vertrouwen" hebben in hun;
We spreken meestal van pijnstillers maar de medicatie (metacam of carprofen) is ook een ontstekingsremmer, en dat is meestal voornamer dan de pijnstilling. 10-14 dagen lijkt me voldoende, maar ik ben geen DA en heb je kippen niet gezien.

Ik denk niet dat de teen gebroken is, zoals Bulldog al meld de teen zou eerder bengelen ... In ieder geval van een gebroken teen sterf je niet en daar hoef je echt niet voor afgemaakt te worden, dat geneest vanzelf.

Gebruikersavatar
viefpief
Berichten: 8226
Lid geworden op: 13 jan 2012 18:20
Land: Nederland
M/V: V
Locatie: Betuwe

Re: kip poot/ teen gebroken?

Berichtdoor viefpief » 12 nov 2013 20:39

Misschien is het niet gebroken maar is er een spier/pees zodanig beschadigd dat het krom staat, je weet het niet. Zolang het niet dik wordt zal het denk ik ook vanzelf genezen. Het kan lang duren, dat wel. Ik weet niet wat de dierenarts hiermee zou doen, maar het is natuurlijk altijd te proberen. Als de kip vermagerd, bleek wordt of zielig in een hoekje gaat zitten moet je in ieder geval wel aan de bel trekken.

Gebruikersavatar
Isabel
Berichten: 19162
Lid geworden op: 25 jan 2009 12:01
Land: Nederland
M/V: V

Re: kip poot/ teen gebroken?

Berichtdoor Isabel » 13 nov 2013 18:42

Hoe gaat het nu..?

Gebruikersavatar
monique
Berichten: 11423
Lid geworden op: 25 sep 2002 19:17
Land: nederland
M/V: V
Locatie: hoeksche waard

Re: kip poot/ teen gebroken?

Berichtdoor monique » 19 nov 2013 09:42

Gebroken tenen bungelen meestal niet, omdat het vaak een breuk bij een kootje is, en als het en gesloten botbreuk is, blijft het gewoon zitten. zou het kunnen dat de teen al scheef was voor het incident? Misschien heb je nog fotos waarop dat terug is te zien? Scheef kan zeker door breuk komen, maar ook aangeboren zijn. Voel iig de beide poten eens nauwkeurig in geheel af, om ontstekingen (warm dik) uit te sluiten

Floriankop
Berichten: 15
Lid geworden op: 07 nov 2013 15:15
Land: Belgie
M/V: M

Re: kip poot/ teen gebroken?

Berichtdoor Floriankop » 21 nov 2013 13:14

Bedankt voor jullie antwoorden en medeleven. De kip lijkt redelijk goed te herstellen. Ze staat nog regelmatig op 1 poot, maar gebruikt de poot wel volop om te scharrelen, ook nu ze al sinds vrijdag geen pijnstiller meer gehad heeft.

Jammergenoeg hebben we gisteren weer bezoek gehad van de hond :frown:

Vrijdagmiddag, voor we naar Londen vertrokken, zag ik de hond weer in de tuin, ondanks de buren gezegd hadden dat ze alles afgesloten hadden. Ben terug gaan bellen, maar ze deden niet open. Dan maar briefje in de bus gestoken dat ik erop rekende dat ze het probleem zouden verhelpen.

Aan de persoon die onze beesten kwam verzorgen gezegd dat hij hen niet uit het overdekte stuk van de ren mocht laten (ongeveer 16 vierkante meter).

Dinsdagochtend thuisgekomen. Aangezien we nog niet moesten gaan werken, de ren volledig opengezet en in't oog gehouden. Geen hond meer gezien, dus goede hoop dat de buren hun tuin eindelijk hadden afgezet.

Toen ik gisteren van het werk thuiskwam, bleek de hond echter weer gepasseerd. Het kippetje dat hij verleden keer met rust gelaten had, was nu zijn slachtoffer. Toen ik thuiskwam zat het in een hoekje weggedoken, te rillen van de kou en regen. Heel zijn huid van zijn nek was afgescheurd en ook veel schade onze vleugels, maar ze leefde nog. In een doos gezet en mee naar de buren gegaan om hen de aangerichte schade te laten zien. Ze beweerden dat hun hond niet meer buiten kan nu, maar heb hem enkele dagen geleden dus nog gezien. Volgende keer bel ik in ieder geval politie.

Daarna met beestje naar de dierenarts, welke het beestje laten inslapen heeft, aangezien het echt te erg is.

Probleem is dat ik de buren (van enkele huizen verder aan de overkant) dus niet meer vertrouw dat ze hun tuin tegoei gaan afzetten. Toch zou ik willen dat onze kippetjes rustig in heel hun ren kunnen rondscharrelen. Deze is echter een 100 vierkante meter groot, niet zo evident om te overdekken, temeer omdat er een boom in het midden van de ren staat.

Enige suggesties tot overdekken van de 100 vierkante meter ren? Had aan netten gedacht, maar of deze een hond gaan tegenhouden?

Ik doe alles om mijn ren vosvrij te houden en een nachtren te voorzien en dergelijke, maar dan zo gekloot worden door de buren die hun hond niet kunnen binnenhouden... echt erg!!

Gebruikersavatar
sjoeke
Berichten: 2518
Lid geworden op: 03 jun 2010 19:35
Land: belgie
M/V: V
Locatie: kemzeke

Re: kip poot/ teen gebroken?

Berichtdoor sjoeke » 21 nov 2013 21:26

Ik zou niet wachten om naar de politie te gaan.ik zou een derde aanval niet afwachten.ik zou de kippen ook niet loslaten tot je zeker bent dat ze veilig zitten.in de tussentijd zou ik ook proberen een foto of een filmpje te makem van de hond als deze weer in je tuin zit..het is niet slim van je buren om de hond zomaar los te laten lopen.vraag in je omgeving ook af andere mensen er last van hebben.jammer van je kip..


Terug naar “Kippenziekten, verwondingen, ongedierte rui etc”



Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 5 gasten