Kruising Antwerpse baardkriel met Sabelpoot

Het fokken van kippen: foklijnen, erfelijkheid, selectie, kleurvererving..
Gebruikersavatar
draailier
Berichten: 132
Lid geworden op: 08 sep 2006 10:27
Land: Nederland
M/V: M
Locatie: Regio Rotterdam e.o. Zuid-Holland

Kruising Antwerpse baardkriel met Sabelpoot

Berichtdoor draailier » 31 dec 2013 02:49

Beste mensen,

Ik heb een vraag over het kruisen van een kwartelkleurige Antwerpse Baardkrielhaan met een Isabelporselein kleurige Sabelpoothen. V.w.b. het kleurenpallet heb ik geen vragen, maar meer over de vererving van de kam, dit zal wel een rozemkam worden tegenover de enkelzijdige kam van de Sabelpoot. Maar hoe zit het met de baard en de sabels. Hoe zorg ik ervoor dat de sabels verdwijnen?

Of het scenario dat ik tzt de beschikking heb over een onvolledig kwartelkleurige Hollandse Krielhaan en deze kruis met dezelfde Isabelporseleinkleurige sabelpoothen? Het probleem van de kam is dan wel opgelost en ook geen baard. Maar hoe verwijder is de sabels? :patat: :respekt: :blabla: :krab:

frankip
Berichten: 2904
Lid geworden op: 15 jan 2009 20:07
Land: nl
M/V: M

Re: Kruising Antwerpse baardkriel met Sabelpoot

Berichtdoor frankip » 31 dec 2013 09:50

Wat zou je dan willen wat uit de kruising komt ? Met een sabelpoot zul je waarschijnlijk nog generaties lang pootbevedering houden. Als je dat niet wil , zou ik niet met een sabelpoot kruisen.

Gebruikersavatar
Henk69
Berichten: 2785
Lid geworden op: 21 dec 2005 13:28
Land: Nederland
M/V: M
Locatie: Groesbeek
Contacteer:

Re: Kruising Antwerpse baardkriel met Sabelpoot

Berichtdoor Henk69 » 31 dec 2013 09:56

De sabels oftewel gierhakken zijn recessief en uiten zich alleen als de poten bevederd zijn. Theoretisch zou de antwerpse baardkriel het gierhakken gen kunnen dragen en niet uiten. Heb je de kruising al gedaan?

Gebruikersavatar
draailier
Berichten: 132
Lid geworden op: 08 sep 2006 10:27
Land: Nederland
M/V: M
Locatie: Regio Rotterdam e.o. Zuid-Holland

Re: Kruising Antwerpse baardkriel met Sabelpoot

Berichtdoor draailier » 01 jan 2014 02:40

Hallo Henk en anderen nog de beste wensen voor 2014 toegewenst.

Nee, ik heb de kruising nog niet gedaan. Het was trouwens een veronderstelling. De Sabelpoothen heeft wel beenbevedering, maar de Antwerpse baardkrielhaan niet; althans niet op zicht nu bij het dier.

Mijn opzet is om de Isabelporseleinkleurige sabelpoothen te kruisen met een Antwerpse Baardkrielhaan kleurslag kwartel. Dit met als doel om Isabelkwartel-achtige dier te creeren. In mijn visie zal de F1 generatie bestaan uitIsabelkwartelkleurige dieren met een baard, een rozenkam en gierhaken? Als je het F1 dier kruist met een onvolledige kwartelkleurige Hollandse Kriel, krijg je dan een Isabelkwartelkleurig dier dat een beetje op het onderstaande beoogde doel begint te lijken?

Mijn uiteindelijke doel is om een Isabelkwartelkleurige Hollandse Kriel te creeren :respekt: :help: :krab:

Gebruikersavatar
draailier
Berichten: 132
Lid geworden op: 08 sep 2006 10:27
Land: Nederland
M/V: M
Locatie: Regio Rotterdam e.o. Zuid-Holland

Re: Kruising Antwerpse baardkriel met Sabelpoot

Berichtdoor draailier » 01 jan 2014 02:43

Ik moet ook wel elijk mededelen dat ik de Isabelporselein kleurige hen nog niet heb. Via marktplaats zag ik een advertentie waarbij broedeieren van deze kleurslag en ras worden aangeboden:

http://www.marktplaats.nl/a/dieren-en-t ... ousPage=lr

Gebruikersavatar
Ruben
Berichten: 4993
Lid geworden op: 09 okt 2002 10:04
Land: Belgie
M/V: M
Locatie: Geel
Contacteer:

Re: Kruising Antwerpse baardkriel met Sabelpoot

Berichtdoor Ruben » 01 jan 2014 09:54

Draailier, zoals meermaals gezegd: gebruik geen dieren met pareling in. Dus ook geen isabelporselein.

Neem een parelgrijze Hollandse krielhen en zet deze tegen een kwartelkleurige Antwerpse baardkriel haan. De jongen hiervan broer tegen zus zetten. Bij de nakomelingen hiervan zitten parelgrijskwartel dieren die op Hollandse krielen lijken. Je zult dan wel nog een paar jaar moeten werken aan de types en de tekening, maar op die manier zit je niet me die parelen die te pas en te onpas terug naar boven komt.

Gebruikersavatar
Henk69
Berichten: 2785
Lid geworden op: 21 dec 2005 13:28
Land: Nederland
M/V: M
Locatie: Groesbeek
Contacteer:

Re: Kruising Antwerpse baardkriel met Sabelpoot

Berichtdoor Henk69 » 01 jan 2014 10:30

Waarom maak je geen isabelpatrijs HK?

Er zijn overigens al parelgrijs zilver kwartel HK.

Gebruikersavatar
draailier
Berichten: 132
Lid geworden op: 08 sep 2006 10:27
Land: Nederland
M/V: M
Locatie: Regio Rotterdam e.o. Zuid-Holland

Re: Kruising Antwerpse baardkriel met Sabelpoot

Berichtdoor draailier » 26 jan 2014 15:01

Hallo Henk en Ruben,

Heb jullie wel eens kruisingen met een Antwerpse baardkrielhanen en Hollandse Krielhennen uitgevoerd in het verleden. En heb jullie van de uitkomst F-1 generatie ook foto's gemaakt? Het lijkt me wel zinvol om daarvan eens foto's op het forum te zetten, zodat we ook het een en ander kunnen inschatten?? Ik zag dat er een topic voor was onder mixjes:

viewtopic.php?f=80&t=36729


Terug naar “Fokkerij”



Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 9 gasten