Mager

Ziekten, ongedierte, verwondingen en de rui.
Ook nagels/sporen/snavel/kammen/vleugels etc
ChickieTok
Berichten: 15
Lid geworden op: 18 jun 2013 19:06
Land: belgie
M/V: V

Mager

Berichtdoor ChickieTok » 18 jan 2014 23:34

Hallo,

Ik weet niet of mijn vraag hier in de juiste cathegorie staat; maar ik stel hem toch maar :)

Om mijn verhaal in het begin te beginnen: Rond de paasperiode 2kuikentjes gekocht. Natuurlijk bleek eentje ervan een haan, maar ik mocht die zonder problemen ergens wisselen voor een kipje. Ik had express een kip gekozen die toen even oud was als de mijne. dit is nu zo'n 3 maanden geleden. Ze komen goed overeen, al merk ik dat de ene kip (die hier al zat; Chickie) dominant is over de nieuwe kip (Kiwie). Chickie gaat regelmatig het eten van Kiwie afnemen, maar ik strooi de groenten en graantjes altijd overal zodat ze er beide aankunnen. Ik heb de indruk dat Kiwie een goede eetlust heeft, ze scharrelt ook veel, maar ze blijft zo mager. Ze zijn nu een tweetal weken geleden ook beide begonnen met eitjes leggen, wat Kiwie haar gewicht denk ik niet ten goede komt. Ik moet toegeven dat ik ze nog niet op de weegschaal gezet heb, maar ik streel haar dagelijks en voel haar borstbeen zo fel, terwijl dat bij de andere kip niet is.

Nu vraag ik me af of Kiwie met wormen kan zitten? Of dat het mager zijn een andere oorzaak kan hebben, of misschien gewoon doodnormaal is aangezien ze er heel gezond uitzien, goede eetlust heeft ed.
Moest mijn vermoeden van wormen in de goede richting gaan, is dit een goede periode om te ontwormen? en zoja, hoe kom ik daaraan. Ermee naar de dierenarts of...?

Vivian
Berichten: 1134
Lid geworden op: 08 dec 2012 09:36
Land: Nederland
M/V: V
Locatie: Midden Nederland

Re: Mager

Berichtdoor Vivian » 19 jan 2014 01:05

Wormen, dat zou heel goed kunnen ja. De manier om dat uit te vinden is de mest te laten controleren door de dierenarts. Je kan zelf ook goed in de mest kijken of je wormen ziet, maar dat is niet altijd goed te ontdekken. Op het forum staan tal van goede tips om te ontwormen, maar je moet wel zeker weten dat er sprake is van een wormbesmetting. Als er een kip is met wormen, moet je wel alle kippen die erbij lopen ook ontwormen.

Succes ermee.

Gebruikersavatar
monique
Berichten: 11423
Lid geworden op: 25 sep 2002 19:17
Land: nederland
M/V: V
Locatie: hoeksche waard

Re: Mager

Berichtdoor monique » 19 jan 2014 11:38

Zels wormen in de mest zien is maar zelden, terwijl er wel vaak sprake is van wormen.
Jonge kipjes altijd alert blijven op coccidiose!

Mest na laten kijken door de dierenarts is een briljant plan!

ChickieTok
Berichten: 15
Lid geworden op: 18 jun 2013 19:06
Land: belgie
M/V: V

Re: Mager

Berichtdoor ChickieTok » 19 jan 2014 20:44

Ok; bedankt voor de tip !
Dan maken we morgen een tripje ^^

ChickieTok
Berichten: 15
Lid geworden op: 18 jun 2013 19:06
Land: belgie
M/V: V

Re: Mager

Berichtdoor ChickieTok » 21 jan 2014 22:51

Hey!

Ik ben ermee naar de dierenarts geweest. Ze had inderdaad wormen en beide kippies zijn ondertussen ontwormd.
Jammer van het 5 weken eitjes weggooien, maar blij dat ons Kiwie eindelijk zal bijkomen :)

Gebruikersavatar
Fryske
Berichten: 7276
Lid geworden op: 10 mei 2013 15:37
Land: Fryslan
M/V: V

Re: Mager

Berichtdoor Fryske » 21 jan 2014 23:12

Beter 5 weekjes eitjes weg dan einde kipje! :duimop:

ChickieTok
Berichten: 15
Lid geworden op: 18 jun 2013 19:06
Land: belgie
M/V: V

Re: Mager

Berichtdoor ChickieTok » 27 jan 2014 22:39

Zo is dat :) na een weekje is ze al zo'n 100 gram verdikt :)
Kiwie weegt nu 1.7 kg
Chickie weegt 3.7 kg

Way to go !

Sylph
Berichten: 992
Lid geworden op: 13 apr 2011 19:52
Land: Nederland
M/V: V
Locatie: Noord-Brabant

Re: Mager

Berichtdoor Sylph » 27 jan 2014 22:45

Goed om te lezen dat het de goede kant op gaat met Kiwie. :duimop:

Gebruikersavatar
Fryske
Berichten: 7276
Lid geworden op: 10 mei 2013 15:37
Land: Fryslan
M/V: V

Re: Mager

Berichtdoor Fryske » 28 jan 2014 08:47

:duimop:


Terug naar “Kippenziekten, verwondingen, ongedierte rui etc”



Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 13 gasten