3 kuikens wyandotte. Welke kleurslagen?

Het fokken van kippen: foklijnen, erfelijkheid, selectie, kleurvererving..
Spanksel
Berichten: 27
Lid geworden op: 09 apr 2013 00:49
Land: Nederland
M/V: V

3 kuikens wyandotte. Welke kleurslagen?

Berichtdoor Spanksel » 06 jul 2014 10:14

Ik heb hier 3 kuikens, waarvan ik graag zou willen weten welke kleurslagen het zijn!

Het gaat om de Wyandotte kriel.

Ik gok zelf op 2 goudzwarte en een buff columbia...
Voor het gemak haal ik ze zo uit elkaar:
Kuiken 1 is de donkerste
Kuiken 2 is donker met een lichtere kop
Kuiken 3 is geel

Maar het lijkt wel alsof het 2e kuiken, een andere kleur goud/geel heeft, dan kuiken 1. Of is dit toch echt allebei goudzwart?

Ik dacht uit mijn kippen geen buff en geen columbia te kunnen krijgen, maar ik zou anders ook niet weten wat ik moet verwachten van het 3e kuiken

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Spanksel
Berichten: 27
Lid geworden op: 09 apr 2013 00:49
Land: Nederland
M/V: V

Re: 3 kuikens wyandotte. Welke kleurslagen?

Berichtdoor Spanksel » 06 jul 2014 12:48

Correctie! Ik ga voor goudblauw bij kuiken 2...

Spanksel
Berichten: 27
Lid geworden op: 09 apr 2013 00:49
Land: Nederland
M/V: V

Re: 3 kuikens wyandotte. Welke kleurslagen?

Berichtdoor Spanksel » 14 jul 2014 18:40

Een week later en nog steeds gis ik in 't donker met m'n eerste kuikens ooit...

Na zelf wat onderzoek te hebben verricht, vermoed ik dat het gele kuiken een porselein gaat worden. Verder ga ik nog steeds uit van goudblauw en goudzwart.

Ik heb een goudzwarte haan rondlopen en 5 verschillende kleuren wyandotte. Ik ben er 99% zeker van dat kuiken 3 van een zalm hen afkomstig is. Van de andere 2 kuikens heb ik geen flauw idee wie de moeders kunnen zijn. Ik heb naast de zalm nog 4 hennen lopen; zilverzwart, goudblauw, porselein en columbia.

Kan iemand me al wat meer vertellen over de toekomstige kleurslagen van de kuikens??? Aan de bolle veren te zien, vermoed ik dat het alledrie hennetjes zijn.

Kuiken 1
Afbeelding

Kuiken 2
Afbeelding

Kuiken 3
Afbeelding

Gebruikersavatar
Raya
Berichten: 267
Lid geworden op: 19 apr 2006 13:54
Land: Belgie
M/V: V
Locatie: Provincie Antwerpen

Re: 3 kuikens wyandotte. Welke kleurslagen?

Berichtdoor Raya » 14 jul 2014 21:07

Ik ken niks van kleurtjes, sorry! Maar ik vind ze wel heel,mooi!
Tot hier mijn bijdrage aan dit topic.... :roll:

Gebruikersavatar
viefpief
Berichten: 8226
Lid geworden op: 13 jan 2012 18:20
Land: Nederland
M/V: V
Locatie: Betuwe

Re: 3 kuikens wyandotte. Welke kleurslagen?

Berichtdoor viefpief » 19 aug 2014 19:32

Ik ken de kleurslagen niet van binnen en van buiten, maar met de kippen kleuren calculator kun je al een heel eind komen: http://kippenjungle.nl/Overzicht.htm
Het scheelt in ieder geval dat je weet wat de ouders zijn :gutgut: Ze zullen wel niet helemaal kleurzuiver worden, dus het zou ook heel goed kunnen dat er mix-kleurtjes tussen zitten die je nog niet kan voorspellen.

Spanksel
Berichten: 27
Lid geworden op: 09 apr 2013 00:49
Land: Nederland
M/V: V

Re: 3 kuikens wyandotte. Welke kleurslagen?

Berichtdoor Spanksel » 20 aug 2014 13:08

Die calculator vind ik nou niet bepaald handig/duidelijk. De kleurslagen van de ouders invullen, is logisch, geen probleem; goudzwart gezoomd, zalm etc.
Maar vervolgens krijg je de uitslagen van de jongen; roodzwart, geelzwart, goudzwart en zelfs blauw/zwart met rood. Wat moet ik in godsnaam met dergelijke termen??? De plaatjes erbij zijn net zo duidelijk :crazyeyes:

Dat er fokonzuivere kleurslagen uit komen, was mij ook wel duidelijk. Maar het zijn zuivere ouders, dan zou toch van te voren al bepaald zijn welke kleurslagen daar uit kunnen komen, waarmee ook het geslacht snel(ler) bepaald kan worden.

Hier twee foto's van de 3 kuikens. Nu ruim 6 weken oud. Het goudzwarte hennetje heb ik vanaf het begin goed gegokt. Het witte kuiken is een haan, volgens mij een zalm, maar of dit fokzuiver is of niet, heb ik geen flauw idee van... Het bruine kuiken is ook een hennetje, maar lijkt mij een columbia in 't bruin (of is dit toch buff columbia?)? Of is dat goudzwart fokonzuiver?

Afbeelding

Afbeelding


Op het moment nog een kuiken zitten van een week oud; de andere eieren waren niet uitgekomen.
Dit lijkt mij een dubbel gezoomd goudzwart hennetje, maar wat ik al zeg; ik ben stiekem een leek in kippenkleuren...

Afbeelding

Gebruikersavatar
viefpief
Berichten: 8226
Lid geworden op: 13 jan 2012 18:20
Land: Nederland
M/V: V
Locatie: Betuwe

Re: 3 kuikens wyandotte. Welke kleurslagen?

Berichtdoor viefpief » 20 aug 2014 14:11

Tja, de calculator moet je even handig in worden. Het geeft ook niet met 100% zekerheid weer hoe het eruit zou moeten zien, het is meer een richtlijn: deze kleuren kun je in meer en mindere mate verwachten. Het is in ieder geval een toverbalnest :mrgreen:
Ze zijn mooi gegroeid :ja: Het haantje zal inderdaad wel het dichtst bij zalm zitten. Dat ziet er bij kuikens een beetje rommelig uit. Het lijkt ook wel alsof er wat patrijs doorheen zit, vanwege die strepen op zn halsbehang, maar ik weet het niet zeker. Over het bruine hennetje durf ik ook niet veel te zeggen. Ze is geloof ik wel wat te donker voor echt buff, die zijn ook een stuk geler als donskuiken. Maar het kan gewoon een donker uitgevallen blauw getekend buffcolumbia zijn, het blauw is ook vrij donker. Columbia ziet er ook altijd wat rommeliger uit bij kuikens, dus ze kan nog veel mooier worden.

Het kleine kuiken lijkt verdacht veel op een patrijs, maar ik heb niet genoeg verstand van donsveren aflezen om het te kunnen zeggen.

Spanksel
Berichten: 27
Lid geworden op: 09 apr 2013 00:49
Land: Nederland
M/V: V

Re: 3 kuikens wyandotte. Welke kleurslagen?

Berichtdoor Spanksel » 20 aug 2014 15:39

Dan wachten we het gewoon af.

Bedankt Vief!

Gebruikersavatar
Henk69
Berichten: 2785
Lid geworden op: 21 dec 2005 13:28
Land: Nederland
M/V: M
Locatie: Groesbeek
Contacteer:

Re: 3 kuikens wyandotte. Welke kleurslagen?

Berichtdoor Henk69 » 20 aug 2014 16:58

Spanksel schreef:Die calculator vind ik nou niet bepaald handig/duidelijk. De kleurslagen van de ouders invullen, is logisch, geen probleem; goudzwart gezoomd, zalm etc.
Maar vervolgens krijg je de uitslagen van de jongen; roodzwart, geelzwart, goudzwart en zelfs blauw/zwart met rood. Wat moet ik in godsnaam met dergelijke termen??? De plaatjes erbij zijn net zo duidelijk :crazyeyes:


De calculator is duidelijker dan jouw kuikendonsjes. Maar goed dat ik hier geen admin ben... ;)

Gebruikersavatar
ReneR
Berichten: 413
Lid geworden op: 14 mei 2014 19:10
Land: Nederland
M/V: M
Contacteer:

Re: 3 kuikens wyandotte. Welke kleurslagen?

Berichtdoor ReneR » 20 aug 2014 18:12

Ik heb er niet zo heel veel verstand van, maar ik kan het wel met mijn Wyandotte-krielen vergelijken toen ze plm. 6 weken waren. Ik heb nl. ook een buff columbia, zalm en zwartgoudgezoomd. Zie hiervoor:

viewtopic.php?f=16&t=73967

Het zalm lijkt me bij jou veel te zwart op de hals en dat geldt ook voor de 'buff'. Maar mogelijk kan het per vogels ook wel verschillen.
Wel leuk, die toverballen, hè?


Terug naar “Fokkerij”



Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 13 gasten