Groot verschil in groeisnelheid

De leg, eieren, broeden, broedmachine, broedsaf maken, kuikens en kuikenopfok
happybird
Berichten: 207
Lid geworden op: 02 apr 2014 08:41
Land: Nederland
M/V: M

Groot verschil in groeisnelheid

Berichtdoor happybird » 29 jul 2014 09:54

Ik heb twee jonge welsumer kriel kuikens. Deze zijn nu 6 weken oud, maar er zit nog al een groot verschil in hoe groot ze zijn. Het ene kuiken is denk ik 2/3 tot 1/2 van de grootte van het andere kuiken? Komt dit omdat het ene kuiken dan waarschijnlijk een haan is en de ander een hen of komt dit gewoon doordat de één meer eet dan de ander?

Gebruikersavatar
viefpief
Berichten: 8226
Lid geworden op: 13 jan 2012 18:20
Land: Nederland
M/V: V
Locatie: Betuwe

Re: Groot verschil in groeisnelheid

Berichtdoor viefpief » 29 jul 2014 11:49

Het is niet heel gebruikelijk, nee. Verschillen ze naast formaat ook van ontwikkeling? Heeft de kleine bijv. nog minder veren en meer dons? Ik denk dat het gewoon een achterblijvertje is, en zolang ze allebei even levendig en vrolijk zijn moet het goed gaan.

Gebruikersavatar
Jan Sch
Berichten: 5299
Lid geworden op: 30 jul 2008 22:10
Land: limburg
M/V: M

Re: Groot verschil in groeisnelheid

Berichtdoor Jan Sch » 29 jul 2014 13:16

Vaak zie dat de groei opeens weer bijtrekt. Maar de kuikens blijven wel achter.

happybird
Berichten: 207
Lid geworden op: 02 apr 2014 08:41
Land: Nederland
M/V: M

Re: Groot verschil in groeisnelheid

Berichtdoor happybird » 29 jul 2014 17:05

In de veren zie je het ook ja, het kleine kuiken heeft langer met dons rondgelopen dan de ander. Lijkt echt gewoon langzamer te groeien terwijl ze allebei vanaf dag 1 bij elkaar zitten. Beetje apart vond ik het, maar het kleine kuiken is heel levendig en lijkt verder niet te kampen met gezondheidsproblemen ofzo.

happybird
Berichten: 207
Lid geworden op: 02 apr 2014 08:41
Land: Nederland
M/V: M

Re: Groot verschil in groeisnelheid

Berichtdoor happybird » 01 aug 2014 16:28

Is het ook mogelijk om hier een foto te plaatsen van de kuikens? Ik wil ze namelijk bij de rest van de kippen zetten, ze zijn nu 7 weken maar de 1 is dus veel groter dan de ander. Weet niet of het wel verstandig is voor de kleinere en wil hem/haar ook niet alleen laten zitten.... Als ik een foto plaats kunnen jullie even kijken wat je er van vind?

Swoentje
Berichten: 2260
Lid geworden op: 13 mei 2012 11:50
Land: Nederland
M/V: V
Locatie: Sprang-Capelle

Re: Groot verschil in groeisnelheid

Berichtdoor Swoentje » 01 aug 2014 16:39

7 weken is best vroeg om 2 kuikens bij de volwassen kippen te zetten hoor. Zelf doe ik het meestal tussen 12 en 16 weken. Zeker als je er zo'n kleintje bij hebt zitten zou ik het nog niet doen. Ze hebben nu toch een apart hokje en misschien ook wel een stukje ren? Dan zitten ze de komende weken nog prima!

Gebruikersavatar
dylanl
Berichten: 542
Lid geworden op: 19 aug 2011 13:49
Land: belgie
M/V: M

Re: Groot verschil in groeisnelheid

Berichtdoor dylanl » 01 aug 2014 18:31

Ook kan het zijn dat het ene kuiken uit een eerste eitje komt, deze blijven dan meestal kleiner dan de andere

Gebruikersavatar
Jan Sch
Berichten: 5299
Lid geworden op: 30 jul 2008 22:10
Land: limburg
M/V: M

Re: Groot verschil in groeisnelheid

Berichtdoor Jan Sch » 01 aug 2014 19:03

dylanl schreef:Ook kan het zijn dat het ene kuiken uit een eerste eitje komt, deze blijven dan meestal kleiner dan de andere

Dat hoeft niet. Sommige kleurslagen van hetzelfde ras kunnen verschillend groeien.

happybird
Berichten: 207
Lid geworden op: 02 apr 2014 08:41
Land: Nederland
M/V: M

Re: Groot verschil in groeisnelheid

Berichtdoor happybird » 01 aug 2014 19:47

Oke, de kuikens hebben nu een buitenrennetje voor zichzelf, dan laat ik ze daar maar lekker in zitten de komende tijd. De oorzaak van het verschil in grootte ben ik nog niet achter...

Gebruikersavatar
Jan Sch
Berichten: 5299
Lid geworden op: 30 jul 2008 22:10
Land: limburg
M/V: M

Re: Groot verschil in groeisnelheid

Berichtdoor Jan Sch » 01 aug 2014 22:17

happybird schreef:Oke, de kuikens hebben nu een buitenrennetje voor zichzelf, dan laat ik ze daar maar lekker in zitten de komende tijd. De oorzaak van het verschil in grootte ben ik nog niet achter...

Vaak wordt het verschil nog groter.


Terug naar “Voortplanting, eieren, leggen, broeden en kuikens”



Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 4 gasten