Voor het eerst naar een tentoonstelling

Over de tentoonstelling. Resultaten en tips. Dus GEEN aankondigingen!
tukker
Berichten: 159
Lid geworden op: 29 apr 2008 20:21
Land: ned
M/V: M
Locatie: twente

Re: Voor het eerst naar een tentoonstelling

Berichtdoor tukker » 04 dec 2014 19:05

Ik ben nog steeds erg gek op mijn kippen.
Heb nu ook een aantal cochin kriel.
Heb hiervan een bijna zwarte haan met een paar witte vlekjes en 5 hennen in verschillende kleurslagen.
Ben dus erg nieuwsgierig wat voor kuikens het worden.
Ik beleef daar meer lol aan dan aan het fokken als sport fokker.
Al wil ik ook nog weer een aantal sebright zilver zwart gezoomd aanschaffen.
Maar niet meer voor een tentoonstelling ik had toen vaak 6 of 7 hokken met alleen dit ras.
Al kan het gekker een maand geleden was ik bij een sport fokker die van 1 ras ongeveer 30 kleuren fokte.
Dus zijn hele tuin vol met kleine en grote hokken echt tientallen.
ik zelf vind dit helemaal niets liever 1 mooi ruim hok dan dat.
En bezit ook nog 5 brahma groot colombia kleur.
Porselein is een vrij moeilijke kleur omdat de verhouding tussen de kleuren vrij goed moet zijn.
Maar bij mijn weten hoef je niet een aparte lijn voor hanen en hennen te fokken bij deze kleur.
Kijk ook goed naar het type dit is toch erg belangrijk bij een tentoonstelling.
Een kip met een uitmuntend type zal bijna altijd ook hoog op zaken als pootkleur schoren.
Een kip met een uitmuntende pootkleur zal als het type maar matig is ook op de score lijst geen erg goed resultaat voor pootkleur krijgen.
Het zou anders moeten zijn, maar helaas dit is wel de praktijk, uitzonderingen daargelaten.

Vivian
Berichten: 1134
Lid geworden op: 08 dec 2012 09:36
Land: Nederland
M/V: V
Locatie: Midden Nederland

Re: Voor het eerst naar een tentoonstelling

Berichtdoor Vivian » 10 dec 2014 16:30

Zoals beloofd zal ik hier dus mijn Porseleintjes showen. Wat vinden jullie ervan? TT waardig? Oh ja, ze zijn niet gewassen hè ;-)

Iemand verstand van de kleur en wit verdeling?

Afbeelding

Gebruikersavatar
Kip La La
Moderator
Berichten: 22925
Lid geworden op: 15 okt 2009 19:24
Land: Nederland
M/V: V
Locatie: Veluwe

Re: Voor het eerst naar een tentoonstelling

Berichtdoor Kip La La » 10 dec 2014 16:37

Oh, ik heb er ook één in die kleur.
Hoewel die van mij natuurlijk het mooiste is ;) en ik geen verstand heb van TT-waardigheid :geslaagd: vind ik jouw dieren Prachtig!

Vivian
Berichten: 1134
Lid geworden op: 08 dec 2012 09:36
Land: Nederland
M/V: V
Locatie: Midden Nederland

Re: Voor het eerst naar een tentoonstelling

Berichtdoor Vivian » 10 dec 2014 16:39

Kip La La schreef:Oh, ik heb er ook één in die kleur.
Hoewel die van mij natuurlijk het mooiste is ;) en ik geen verstand heb van TT-waardigheid :geslaagd: vind ik jouw dieren Prachtig!


Bwaaaahhhhh het stinkt hier. Eigen roem stinkt hoor KLL. Hihi, dank je wel voor je compliment. Ik vind deze kleur ook echt geweldig.

Gebruikersavatar
Wyandodo
Berichten: 1578
Lid geworden op: 12 mei 2012 19:29
Land: Be
M/V: M
Locatie: Oost-Vlaanderen

Re: Voor het eerst naar een tentoonstelling

Berichtdoor Wyandodo » 10 dec 2014 18:16

Eerst en vooral : Leuke hennen!
Ze ogen zeer gezond met hun rode kopjes en ze zitten goed in de veren.

In dit topic (http://www.kippenforum.nl/phpBB3/viewtopic.php?f=14&t=72807) staan een mooi aantal foto's van de roodporseleinen kleurslag.
Misschien leuk om te vergelijken?
Voel je vooral zo vrij om in te springen in de dialoog die gaande is :-)

Ik heb een interessante beschrijving staan voor wat betreft de kleur en tekening in het rasboek van de Nederlandse Wyandotte Club.

Haan :
Kop : donker warm bruinrood.
Hals : halsbehang warm bruinrood met een groenglanzende zwarte schachtstreep.
rug : donker bruinrood, iedere veer met een ruitvormige groenglanzende zwarte lover , met aan de veerpunt een klein wit vlekje.
Zadel : zadelbehang getekend en gekleurd als het halsbehang.
Staart : stuurveren zwart, iedere veer voorzien van een witte eindvlek ; sikkels en staartdekveren groenglanzend zwart met een kleine witte eindstip.
Vleugels : boegveren vrijwel zwart ; schouderveren warm bruinrood, spaarzaam geloverd met kleine witte veerpuntjes ; vleugelband warm bruinrood met witte lover, gescheiden van de roodbruine grondkleur door een halvemaanvormige groenglanzende zwarte band ; de tekening der beide rijen vleugeldekveren vormen twee duidelijke zwart-witte bandjes over de vleugels.
Grote slagpennen : binnenvaan zwart, buitenvaan zwart met een smal bruin randje, het ondereinde wit getoept.
Kleine slagpennen : buitenvaan warm bruinrood, binnenvaan dofzwart omlopend aan het veereinde dat wit getoept is.
Borst : warm bruinrood, iedere veer getipt met een witte lover, door een halvemaanvormige, groenglanzende zwarte band gescheiden van de warme bruinrode grondkleur.
Buik en dijen : ongeveer getekend als de borstveren.
Donskleur : alle driekleurige veergroepen grijs met zalmkleurige tint, aan de basis overgaande in lichtgrijs.

Hen :
Kop en hals : donker warm bruinrood, iedere veer getekend met een sikkel - of halvemaanvormige, groenglanzende zwarte lover op het veereinde, dat getipt is met een witte eindstip ; veren aan de voorzijde van de hals gelijk aan die van de borst
Rug en zadelkussen : gekleurd en getekend als de borst.
Staart : staartstuurveren dofzwart, iedere veer voorzien van een witte lover ; staartdekveren getekend als de rugveren ; de bovenste staartveer aan weerszijde afgedekt door een sterk verlengde staartdekveer, die behoudens de iets langere zwarte lover, overeenkomt met de andere staartdekveren.
Vleugels : boeg -, schouder - en vleugeldekveren warm bruinrood, iedere veer getekend met een groenglanzende, halvemaanvormige vlek bij het einde van de veer, het einde van de veren getipt met een witte lover.
Grote slagpennen : binnenvaan zwart, buitenvaan een smal bruin randje, het ondereinde wit gerand.
Kleine slagpennen : buitenvaan warm bruinrood tot dicht bij het einde van de veer en vandaar verbredend tot op de buitenvaan, aansluitend op een witte lover aan het veereinde.

De Nederlandse Wyandotteclub (2007). Wyandottes en Wyandotte krielen. Amerongen : AVICULTURA/DELTA PRESS BV

Gebruikersavatar
Wyandodo
Berichten: 1578
Lid geworden op: 12 mei 2012 19:29
Land: Be
M/V: M
Locatie: Oost-Vlaanderen

Re: Voor het eerst naar een tentoonstelling

Berichtdoor Wyandodo » 10 dec 2014 18:27

Moest ik ze beoordelen als ware het mijn eigen kweekdieren :

Linkse hen :
Kleuververdeling zit goed, wit mag helderder zonder dat het goud erin doorlekt (kan ook liggen aan het feit dat ze nog niet helemaal proper zijn), opletten van een schachtstreep die hier en daar zeer zichtbaar is.

Rechtse hen :
Kleurverdeling zit goed, vleugeltekening kan beter, te wit op de kop?

Ik beperk me uiteraard enkel tot de kleur en tekening. Qua type ken ik er niet genoeg van :-)
Dieren beoordelen via een foto is nooit eenvoudig maar zo heb je alvast de hersenspinsels van iemand anders.

Vivian
Berichten: 1134
Lid geworden op: 08 dec 2012 09:36
Land: Nederland
M/V: V
Locatie: Midden Nederland

Re: Voor het eerst naar een tentoonstelling

Berichtdoor Vivian » 10 dec 2014 18:45

Ha wyandodo,

Je uitgebreide reactie stel ik zeer op prijs. Bedankt. Ik vind persoonlijk ook de linker hen beter dan de rechter, ze is ook donkerder rood. Het wit aan de borst is normaal wel echt wit. In het weiland zijn nu veel modderplassen en daar scharrelen ze het liefst in natuurlijk :gutgut: Ze zijn net aan de leg en ze zwaren nu ook mooi uit. Qua type vraag ik me wel af of de nek niet te kort is. Een korte nek hoort wel bij de cochin, maar goed, ik moet nog veel leren, ook qua type. Wat bedoel je met 'schachtstreep' die zichtbaar is?

Ik zal een haan erbij moeten zoeken die een betere tekening heeft.

Nogmaals veel dank.

Gr Vivian

Gebruikersavatar
Jan Sch
Berichten: 5299
Lid geworden op: 30 jul 2008 22:10
Land: limburg
M/V: M

Re: Voor het eerst naar een tentoonstelling

Berichtdoor Jan Sch » 11 dec 2014 10:58

tukker schreef:ik heb zelf jaren op tentoonstellingen meegedaan.
Dit was altijd met sebright zilver maar ook met andere rassen.
Sommige fokkers wassen de kippen helemaal, dit heb ik zelf nooit gedaan omdat de kans dat ze te veel stress daar van krijgen ook vrij groot is.
Ik zou alleen de poten wassen en een beetje insmeren met iets olie dan glimmen ze net iets meer.
De veren alleen plaatselijk iets wassen.
Als je witte kippen houd doet men er wel eens wat blauwsel door het wit word dan wat mooier.
en leer uitsluitings fouten herkennen van je ras. Ik zag vaak dat men een onvoldoende had alleen omdat men iets over het hoofd had gezien.
Denk aan scheve snavel of een eende voet.
Daarnaast vergeet niet dat de echte fokkers makkelijk meer dan 100 kuikens fokken en alleen daar van de beste opsturen.
Jaren geleden kan ik me herinneren dat er in de buurt een fokker was die alles won.
Bleek dat hij zijn kip voor 500 euro had gekocht.
Is ook een reden dat ik er mee gestopt ben ik schat dat ongeveer 10% het echt als status doet.
zie onderzoek mombach ( houden van kippen een historische -sociologische analyse van de georganiseerde raspluimveeteelt).
En als je succes wilt dan neem een ras met een enkele kleur.
Vaak heb je dan eerder resultaat.
Maar laat je er niet door afschrikken gelukkig zijn de meeste gewoon liefhebbers.
En de keurmeesters vond ik altijd heel redelijk, al werd er binnen de club ook nog wel eens over geklaagd.
Als je de kippen rustig vervoerd en rustig in de kooien plaatst gaat het normaal gesproken altijd goed.
Ik zelf heb nooit mijn kippen laten vervoeren door een lijndienst, en dat ze dan door anderen werden in gekooid.
Maar stuur ze gerust mee met een tentoonstelling het is altijd weer spannend wat de keurmeester er van maakt.

Kan best zijn dat er iemand 500 euro voor een kip betaald heeft. Maar dit is niet normaal, in de fokkerij zijn onderlinge contacten heel belangrijk. Vaak gaat het om maximaal enkele tientallen euro's. Voor Cochin krielen in de porcelein kleur kun je het beste aan een fokker of een keurmeester vragen wat deze ervan vindt. Let vooral ook op de kammetjes. Eenkleurige dieren zijn wel gemakkelijker, maar er worden ook hogere eisen aan andere dingen gesteld. Als je vindt dat je mooie dieren hebt, ook in de porcelein kleur laat ze maar zien. Verwacht niet meteen dat je kampioen wordt; maar als je er maar wat van leert. Best een leuke ervaring.

Gebruikersavatar
Wyandodo
Berichten: 1578
Lid geworden op: 12 mei 2012 19:29
Land: Be
M/V: M
Locatie: Oost-Vlaanderen

Re: Voor het eerst naar een tentoonstelling

Berichtdoor Wyandodo » 20 dec 2014 12:54

Vivian schreef:Wat bedoel je met 'schachtstreep' die zichtbaar is?


Bij de linker hen is die erg duidelijk te zien.
De veer bestaat uit een schacht en vanen.
De schachtstreep waarover ik het heb is zo zichtbaar omdat de kleur van de vanen tegen de schacht lichter is dan over de rest van de vanen.
Terwijl die hier niet gewenst is moet er dan bijvoorbeeld in de nek van (rood)porseleinen wel een duidelijk zwarte schachtstreep zijn.
Let wel : ik spreek hier eigenlijk over de roodporseleinen kleurslag bij Wyandotte krielen.
Hoe het precies bij de porseleinen variant zit weet ik eigenlijk niet. Het kan ook zijn dat een kleurslag per ras andere vereisten heeft.

Vivian
Berichten: 1134
Lid geworden op: 08 dec 2012 09:36
Land: Nederland
M/V: V
Locatie: Midden Nederland

Re: Voor het eerst naar een tentoonstelling

Berichtdoor Vivian » 21 jan 2015 07:39

Eindelijk ga ik dan toch mijn Tentoonstellingsdebuut beleven. Vanavond moet ik de dames inkooien. Morgen worden ze gekeurd. Het is de Championshow in Nieuwegein. Ik verwacht er niets van hoor, er zijn duizenden dieren ingeschreven, maar ik ben wel benieuwd naar het keurraport. Ik zal zometeen mijn porseleintjes even een beetje oppoetsen. Ik ga, op advies van Tukker, alleen de pootjes en de vuile modderige onderkant wassen en drogen. Ik hoop dat ze daar niet al te veel van in de stress raken.

Vrijdag wil ik gaan kijken bij ze en dan weet ik wat de keurmeester er van gezegd heeft. Jullie horen nog van me.

Gr. Vivian


Terug naar “Tentoonstellingen en resultaten”



Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 0 gasten