Groene groente bij karig gras

Alles over kippenvoeding, water, drink/voerbakken en aanverwante zaken
Gebruikersavatar
Martine M
Berichten: 5992
Lid geworden op: 16 feb 2009 16:57
Land: Belgie
M/V: V
Locatie: Berendrecht
Contacteer:

Re: Groene groente bij karig gras

Berichtdoor Martine M » 25 jan 2015 22:49

Winterwortel is toch maar gewoon een wortel hé of ben ik nu verkeerd?
In elk geval een wortel kregen ze vandaag nog en geef ik ook in zijn geheel.

Gebruikersavatar
buldog
Berichten: 7075
Lid geworden op: 11 apr 2005 22:36
Land: Friesland
M/V: M
Locatie: (Frl)
Contacteer:

Re: Groene groente bij karig gras

Berichtdoor buldog » 26 jan 2015 12:47

Martine M schreef:Winterwortel is toch maar gewoon een wortel hé of ben ik nu verkeerd?
In elk geval een wortel kregen ze vandaag nog en geef ik ook in zijn geheel.


Yep de winterwortel is gewoon een wortel, alleen veel groter dan de zomerwortel.
En meestal wat zoeter van smaak.
(Maakt ze ook extra lekker voor wortelsap. Maar dat voor de baas natuurlijk).
Momenteel koop je ze ook bijvoorbeeld bij de welkoop winkels in grote zakken voor een paar euri.
Voederbieten is wat moeilijker aan te komen maar die zijn anders ook prima zelf te verbouwen op een klein stukje land.
(Zijn dus geen suikerbieten. Deze mogen de kippen niet hebben want die kunnen gaan gisten in de krop).

danielb
Berichten: 7152
Lid geworden op: 18 sep 2012 00:59
Land: Belgie
M/V: M

Re: Groene groente bij karig gras

Berichtdoor danielb » 27 jan 2015 00:23

ik had vorig jaar sinds lange tijd nog eens boerenkool geplant. ( in de volksmond ook wel kroltoppen genoemd)
2 mooie planten laten uitgroeien op een plaats die ik in de winter ter beschikking stel aan enkele kippen als extra uitloop nadat de pompoenen geoogst waren.
echt niet normaal hoe goed deze groeide.
de onderste bladeren gingen steeds naar de konijnen.
af en toe zag je de kippen wel eens naar de bladeren pikken. ( dit wist ik wel dat dat zou gebeuren)
maar uiteindelijk zijn ze helemaal kaal gegeten. ( ze hebben een leuke bezigheid gehad,want ze waren gemakkelijk een halve meter hoog) ( eigenlijk veel hoger,maar omdat er zoveel blad aanhangde zijn ze schuin gaan hangen)
de planten leven nog,maar alleen op de top zijn er nog kleine blaadjes aanwezig.
het voordeel aan boerenkool is dat de planten zelfs in de winter blijven leven.
je kan ze dus bijvoorbeeld op een plaats zetten en dan om de zoveel tijd een plant verzetten in het kippenhok.
dit jaar zet ik een stuk meer boerenkool zodat de konijnen er van kunnen eten en er regelmatig een boerenkool in het kippenhok kan.

lorre82
Berichten: 102
Lid geworden op: 18 nov 2014 07:53
Land: belgie
M/V: V

Re: Groene groente bij karig gras

Berichtdoor lorre82 » 27 jan 2015 07:33

Hier zelfde met mijn spruiten, die staan op een stuk die s'winters bemest word door de kippen. Ik zie hun dagelijks de blaadjes snoeien en de spruitjes laten ze met rust. Das niet erg wij lusten de spuitjes wel.

Gebruikersavatar
Martine M
Berichten: 5992
Lid geworden op: 16 feb 2009 16:57
Land: Belgie
M/V: V
Locatie: Berendrecht
Contacteer:

Re: Groene groente bij karig gras

Berichtdoor Martine M » 27 jan 2015 09:45

Ik dacht dat boerenkool niet vorstbestendig was?

Inkelemekinkie
Berichten: 114
Lid geworden op: 09 dec 2014 00:38
Land: nederland
M/V: V

Re: Groene groente bij karig gras

Berichtdoor Inkelemekinkie » 27 jan 2015 11:57

Hoi Martine,
Winterboerenkool kan wel een graad of 15 vorst verdragen. Herfstboerenkool iets minder. Boerenkool wordt wat zachter en zoeter van smaak als de vorst eroverheen gegaan is. Pas als het lang en streng vriest ontstaat er een probleem omdat het vocht in de grond niet meer opneembaar is en de plant verdroogt. Zelfs een zak gesneden boerenkool is prima in te vriezen.
Mijn kippen halen hun verwende neuzen ervoor op. Zij blieven het niet. Maar ook geen brood of andijvieblad. Ik gaf ze gisteren een wortel omdat ik dat hier las. AH, dacht ik ligt in de koelkast met het loof er nog aan. Jammer, niet aan ze besteed. Ze lopen de hele dag buiten tussen de dennennaalden te rommelen. Hebben geen tijd voor mensenvoedsel. Behalve als hun kans schoon zien en een bezoek brengen aan mijn moestuintje. Bakken in totaal 2.5 m2 op poten. Dus moet ik een plan maken om ze daar uit te houden.

Wie heeft een idee?

Groet, Inkelemekinkie.

Gebruikersavatar
Martine M
Berichten: 5992
Lid geworden op: 16 feb 2009 16:57
Land: Belgie
M/V: V
Locatie: Berendrecht
Contacteer:

Re: Groene groente bij karig gras

Berichtdoor Martine M » 27 jan 2015 12:27

ah ok dat is goed om weten Inkelemekinkie.

Je bakken daar kan je misschien een gaas rond zetten of een net er over, ik zeg maar iets.


Terug naar “Voeding, water etc”



Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 3 gasten