How krijg ik hen in legnest ipv onder struik?

De leg, eieren, broeden, broedmachine, broedsaf maken, kuikens en kuikenopfok
Gebruikersavatar
Trea
Gebanned
Berichten: 5348
Lid geworden op: 07 sep 2014 18:50
Land: Nederland
M/V: V

How krijg ik hen in legnest ipv onder struik?

Berichtdoor Trea » 31 jan 2015 12:30

Een van mijn hennetjes legt haar eieren steeds bij de buren onder een struik. Daardoor zijn al de kippen vaak bij de buren.
Ze scharrelen daar het gras kapot en de haan houdt daar ook regelmatig een kukel concert. Dit kan echt niet langer zo. Is de enige mogelijkheid om ze in de ren te sluiten? Of kun je zulk gedrag ook afleren?

Wat is jullie ervaring? Tips zijn welkom.

Gebruikersavatar
Yamatonis
Berichten: 612
Lid geworden op: 20 mar 2014 22:21
Land: belgie
M/V: M
Locatie: Meetjesland
Contacteer:

Re: How krijg ik hen in legnest ipv onder struik?

Berichtdoor Yamatonis » 31 jan 2015 12:43

Wie kippen houdt heeft normaal een omheining waar de kippen binnen blijven ;)
Als ze nog hoger vliegen, dan kun je altijd overwegen om de handpennen aan een kant te knippen.
Zorgen voor aantrekkelijke plaatsen om te leggen op uw eigen terrein kan de hennen misschien overhalen om thuis te blijven.

Greetz,
Yamato

danielb
Berichten: 7152
Lid geworden op: 18 sep 2012 00:59
Land: Belgie
M/V: M

Re: How krijg ik hen in legnest ipv onder struik?

Berichtdoor danielb » 01 feb 2015 00:19

je kippen zitten niet steeds bij de buren omdat er daar een hen onder de struiken legt,maar je hen is daar beginnen leggen omdat al je kippen vaak bij de buren zitten.
als er geen omheining tussen u en de buren staat,dan gaan ze daar steeds naar teruggaan hoor.
dus de vraag is : is er een afsluiting tussen u en de buren?

Gebruikersavatar
Trea
Gebanned
Berichten: 5348
Lid geworden op: 07 sep 2014 18:50
Land: Nederland
M/V: V

Re: Hoe krijg ik hen in legnest ipv onder struik?

Berichtdoor Trea » 01 feb 2015 09:13

Als de kippen worden losgelaten gaan ze meestal gewoon in de buurt van de ren / in de eigen tuin scharrelen. Maar als Pino een ei wil leggen gaat ze naar de buren. De anderen, hobbelen daar dan achteraan.
soms met zijn allen en soms blijft er een hen achter om netjes in het hok te leggen. Er zijn twee legnesten.

Ik las op levende have dat vrij lopende kippen vaker van legnest veranderen. En dat het belangrijk is de legnesten in het hok comfi in te richten en hetzelfde te maken. De twee die altijd in het legnest leggen hebben een voorkeur voor het kleinste nest. Daarom heb ik gister het grotere legnest ook wat kleiner gemaakt.

Eens proberen of het helpt.

Om te tuin te omheinen zodat ze niet meer naar de buren kunnen is geen optie. Dan kan ik beter een grotere ren maken voor de kipjes en ze niet meer loslaten.

http://www.levendehave.nl/kennisbank/pl ... ren-leggen

Gebruikersavatar
jantien
Berichten: 11777
Lid geworden op: 23 dec 2003 15:29
Land: nederland
M/V: V
Locatie: albufeira old town/arnhem

Re: How krijg ik hen in legnest ipv onder struik?

Berichtdoor jantien » 01 feb 2015 11:24

Waarom is omheinen geen optie??
Stukje gaas tussen jou en je buren en je buren zijn verlost van jouw dieren..

Gebruikersavatar
Trea
Gebanned
Berichten: 5348
Lid geworden op: 07 sep 2014 18:50
Land: Nederland
M/V: V

Re: How krijg ik hen in legnest ipv onder struik?

Berichtdoor Trea » 01 feb 2015 23:07

Tuin heeft een veemde afwijkende vorm. De kippen kunnen dan altijd nog met een omtrekkende beweging (doen ze nu ook al de helft van de tijd) via een stukje groenstrook en ook via een gezamelijke oprit bij de buren komen. Als we alles gaan omheinen rijzen de kosten de pan uit en zijn we ons uitzicht kwijt. Bovendien moeten de kippen dan elk jaar worden gekortwiekt.

Geen optie dus. Een ren is een stuk makkelijker.

We hebben nu het hok maar naar de andere kant van de tuin verplaatst waar het met al die regen vrij nat is.
Hok/rennetje staat daar op een stukje waar het minder drassig is. De grotere afstand tesamen met het leeghalen van het legnest bij de buren heeft geloof ik geholpen. Alleen vraag ik me af of Pino nu niet ergens anders, in onze tuin of in de groenstrook, een legnest heeft gemaakt.

Plan was om voor eind maart een grotere ren te gaan maken waar de kippen dan veel vaker in moeten blijven. Ook op verzoek van de buren voor als ze hun moestuin gaan inzaaien. De grotere ren we nu zo snel mogelijk in orde maken (zodra volierenet en houtsnippers er zijn en het wat warmer wordt ivm schilderwerk)

Gebruikersavatar
Lieve
Berichten: 13755
Lid geworden op: 01 okt 2002 21:59
Land: Belgie
M/V: V
Locatie: Oost-Vlaanderen

Re: How krijg ik hen in legnest ipv onder struik?

Berichtdoor Lieve » 03 feb 2015 10:25

Als je ze een week of 2 in een ren houdt kan het zijn dat ze de gewoonte om in het legnest te leggen aankweken en dat daarna blijven doen.


Terug naar “Voortplanting, eieren, leggen, broeden en kuikens”



Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 3 gasten