Oervoeding voor kippen??

Alles over kippenvoeding, water, drink/voerbakken en aanverwante zaken
Gebruikersavatar
monique
Berichten: 11423
Lid geworden op: 25 sep 2002 19:17
Land: nederland
M/V: V
Locatie: hoeksche waard

Oervoeding voor kippen??

Berichtdoor monique » 30 jan 2015 14:59

Nu ben ik al een poosje niet echt actief meer hier op het forum ( :daag: allemaal) , dus mogelijk heb ik wat gemist, maar ik heb een vraag/bedenking en ik denk dat dit de plek is om mijn vraag te posten, want zoeken op internet heeft me nog niet echt verder geholpen.

Waar gaat het om? In het kort, ik wil mijn kippen geen granen voeren (poeh!)

Waar komt dit vandaan?
Ik interesseer me al een poos in oervoeding van mensen. Wat horen we te eten, waar is ons lijf voor gemaakt, en hoe blijf je gezond (of liever gezegd, word je weer gezond). In onze huidige (westerse) wereld is er zoveel veranderd aan onze voeding en meestal niet in ons voordeel :(

Ikzelf eet sinds een jaar of 2 nauwelijks graanproducten meer na wat ik geleerd heb over o.a.granen. Om niet meteen met een enorme lap tekst te beginnen, verwijs ik voor de geïnteresseerde eerst maar eens naar google. Zoek bijv. op ‘waarom zijn granen ongezond, of anti nutriënten lectinen, saponinen , oervoeding enz. Desgewenst wil ik natuurlijk met alle plezier naar mijn beste kunnen eea (uitvoerig) toelichten.

Nu wil ik het liefst geen graan producten aan mijn kippen voeren; ( oa, tarwe, haver, spelt, rogge, maar ook mais, rijst, soja enz) omdat deze anti nutriënten bevatten (wat anti-voedingsstoffen zijn en schade geven aan oa je darmen en daarmee een hoop ellende en ziekten veroorzaken)
Als ik kippenvoer in de winkel koop, bestaat dat uit granen, mais en/of soja producten. Ik zal dus zelf aan de slag moeten…maar daar heb ik hulp voor nodig. Ik hoop dus dat jullie kunnen helpen :-D .

Wie kan mij serieus helpen bij het samenstellen van een volwaardig kippenvoer zonder bovengenoemde ingrediënten?
Ik ben zo benieuwd of er andere kippenhouders zijn die op zo’n zelfde manier naar de voeding van hun kippen kijken.

Wat aten de kippen, die van oorsprong bosvogels zijn in de tijd dat wij mensen nog geen graangewassen verbouwde en hoe is dat te vertalen naar een volwaardige voeding van de kip van nu?

Praktisch, Ik heb 2 kippen, een serama haantje Hugo en een leghybride Katinka. Mijn kippen lopen los in een standaard afmeting tuin. Deze bied (nog) niet veel voeding omdat het vooral nog bestaat uit tegels. Wel kunnen ze in de aarde ploegen, opkomend onkruid enz eten.

Toch nog een lap tekst....

Gebruikersavatar
jantien
Berichten: 11768
Lid geworden op: 23 dec 2003 15:29
Land: nederland
M/V: V
Locatie: albufeira old town/arnhem

Re: Oervoeding voor kippen??

Berichtdoor jantien » 30 jan 2015 15:41

Ha Monique, inderdaad lang geleden :handzwaai:

Verder kan ik je niet helpen, want hier heb ik helemaal niets mee :mrnono:
Maar wel..succes!

danielb
Berichten: 7152
Lid geworden op: 18 sep 2012 00:59
Land: Belgie
M/V: M

Re: Oervoeding voor kippen??

Berichtdoor danielb » 30 jan 2015 18:42

is spelt geen oergewas?
toen de mens geen granen teelde groeide er ook al granen hoor die door gevogelte werd gegeten.
het is wel zo dat de granen die nu door de mens geteeld worden niet de oorspronkelijke granen van toen waren en groter in omvang zijn.
maar er zijn granen die gluten bevatten en granen die glutenvrij zijn,maar dat bedoel je misschien niet?
nu is de vraag?
wat wil je ze gaan voederen?
allerlei zaden?
insecten?
of eventueel ook oorspronkelijke granen die groeide voordat de mens er zich mee ging bezighouden om sneller groeiende planten en grotere granen te verkrijgen?

Gebruikersavatar
lnge
Moderator
Berichten: 14495
Lid geworden op: 09 jun 2004 09:05
Land: nederland
M/V: V
Locatie: duin en bollenstreek

Re: Oervoeding voor kippen??

Berichtdoor lnge » 30 jan 2015 21:13

Hey Monique! :hoera:

Ik eet zelf ook al lange tijd geen brood meer, en als ik het wel eet, heb ik snel last van mijn buik. Voor mij ook het bewijs dat granen niet zo heel geweldig goed voor je kunnen zijn.
Wat kippen betreft, dat zijn van oorsprong dieren die aan de rand van het bos leefden. Het voedsel wat daar te vinden is zal bestaan uit veel beestjes die onder het afgevallen blad huizen. Beestjes in de struiken, zoals rupsen enz. En aan groenvoer kruiden en onkruiden, grassen en de zaden die er in groeien, van struiken zacht blad en de vruchten zoals besjes. Wie weet ook zwamsoorten enz. En kippen zijn ook vleeseters die rustig aan een vers kadaver, bijv muis, kikker enz. gaan pikken.

Gebruikersavatar
Jan Bollen
Berichten: 7736
Lid geworden op: 24 sep 2002 22:15
Land: Belgie
M/V: M
Locatie: Lanaken

Re: Oervoeding voor kippen??

Berichtdoor Jan Bollen » 30 jan 2015 22:34

Kippen kunnen dus wel gras verteren en wij niet. Wortelen en bieten zijn ook goed voedsel voor de kippen en allerlei fruit natuurlijk.
Er is ook een groot verschil tussen de gedroogde granen uit een zak en de granen in de natuur. De granen op de planten werden wel niet door de kippen gegeten maar wel als ze op de grond vielen omdat ze helemaal rijp waren. De granen die worden geoogst door de mens zijn niet zo rijp tot ze vanzelf van de planten vallen. De granen die beginnen kiemen worden ook weer door de kippen gevonden en opgegeten.

jvs
Berichten: 58
Lid geworden op: 06 aug 2014 06:40
Land: thailand
M/V: M

Re: Oervoeding voor kippen??

Berichtdoor jvs » 30 jan 2015 23:07

Op Youtube is het verhaal van een kippeboer die regelmatig compost stort op z'n land en daar vinden z'n kippen veel van hun voedsel in.
Wij doen hier ook zoiets,we maken onze eigen compost op een stuk grond van bijna 60 verkante meter .
We storten al ons tuinafval daarop en sproeien het dagelijks,keren doen de kippen voor ons en we zien dat ze daar erg veel wormen en andere insecten in vinden.
We geven ook gewoon voer en ik denk dat deze combinatie goed werkt.Het is natuurlijk heel goed dat de kippen kunnen doen wat natuurlijk gedrag is,dan kan bijna niet in een klein tuintje.Onze kippen lopen elke dag vrij op een halve hectare land.
Het is een goed streven om dier en mens dat voedsel te geven waar ze het best op gedeien maar ik denk dat over de eeuwen het menselijk lichaam zich toch heeft aangepast aan andere soorten voedsel.
We komen er steeds meer achter dat wat we lang dachten dat goed was toch iets minder blijkt te zijn.

Gebruikersavatar
tuff cookie
Berichten: 5576
Lid geworden op: 20 nov 2008 18:47
Land: nederland
M/V: V

Re: Oervoeding voor kippen??

Berichtdoor tuff cookie » 31 jan 2015 21:26

Monique
Granen zijn niet goed voor mensen. Ik eet geen granen meer, kan het niet verteren. Inderdaad Lectinen enzovoort.
Kippen hebben een heel andere spijsvertering dan mensen. Zij kunnen rauwe zaden en granen verteren, wij niet. Het is niet helemaal vergelijkbaar.
Gecultiveerde granen zijn niet meer echt "natuurlijk". Ik heb me ook een tijd bezig gehouden wat nu het beste voor kippen zou zijn. Zaden voor duiven en vogels komen dan nog het meest in aanmerking. Je hebt eiwithoudende zaden en koolhyraathoudende zaden. Hennepzaad werkt op hanen nog al ophitsend dus daar spaarzaam mee om gaan. Sesamzaad is een rijk en voedzaam zaad. Onkruidzaad zou ook kunnen. Boekweit eiwitrijk, is eigenlijk geen graan. Zonnebloempitjes zijn oliehoudend. Zo zijn er vele zaden die je kan gebruiken. Verder zijn aminozuren en mineralen van belang. Uiteindelijk zou je een mengeling kunnen maken aan de hand van de samenstelling van bepaalde zaden en welke ingrediënten kippen nodig hebben. Best een uitzoekerij.
En kippen hebben ook dierlijk eiwit nodig, zoals insecten en dan nog groen. Maar als de kippen los lopen op voldoende grond dan hoef je denk ik alleen zaden te geven.

Gebruikersavatar
monique
Berichten: 11423
Lid geworden op: 25 sep 2002 19:17
Land: nederland
M/V: V
Locatie: hoeksche waard

Re: Oervoeding voor kippen??

Berichtdoor monique » 01 feb 2015 15:23

Allereerst, allemaal hartelijk dank voor de reacties :-D
In grote lijnen heb ik het dieet voor mn kippen ook wel klaar, maar ik wil een alternatief voor de onderhoudskorrel en het granen strooisel.

Dat kippen van hun natuur uit misschien wel eens tegen een graangewas aanliepen, prima, maar dan at de kip een keer in een periode wat graan.
Onze kippen voeders bestaan bijna alleen maar uit ingrediënten, die ik liever niet aan mijn kippen geef.
Indirect is het eitje (of kippenvlees) dat ik van een graan/mais/soja vrije kip eet dus ook veel gezonder.

Groen en eiwitten geef ik aan mijn kippies, maar ik wil dus eigenlijk een voer samenstellen uit zaden en pitten dus zoek input als in namen, eigenschappen van de zaden, welke verdeling enz.
(en dus ervaring)

tuff cookie schreef: Zaden voor duiven en vogels komen dan nog het meest in aanmerking. Je hebt eiwithoudende zaden en koolhyraathoudende zaden. Hennepzaad werkt op hanen nog al ophitsend dus daar spaarzaam mee om gaan. Sesamzaad is een rijk en voedzaam zaad. Onkruidzaad zou ook kunnen. Boekweit eiwitrijk, is eigenlijk geen graan. Zonnebloempitjes zijn oliehoudend. Zo zijn er vele zaden die je kan gebruiken. Verder zijn aminozuren en mineralen van belang. Uiteindelijk zou je een mengeling kunnen maken aan de hand van de samenstelling van bepaalde zaden en welke ingrediënten kippen nodig hebben. Best een uitzoekerij


Dank voor je input, Idd een hele uizoekerij :bril: Ik voer mijn kippen nu een mengsel van onkruidzaden met wat duivenvoer erdoor. Maar van het duivenvoer wil ik liever af, en dat vervangen door losse zaden.
Ook eten ze nu nog een klein beetje onderhoudkorrel, omdat ik dus niet zomaar over wil stappen. Helaas geen lap grond voor mn kippen, maar wel de hele tuin. (Ik woon er nog niet lang, dus dit zal uiteindelijk wel meer aan de kippen gaan bieden, maar nu is het nog erg karig.)

@JVS De mens heeft zich genetisch niet aangepast aan de voeding van nu. Dat is precies de spijker op z'n kop.
Onze genen zijn nauwelijks wat veranderd, kortom van binnen werkt alles nog steeds zoals bij...de oermens. Persoonlijk vind ik het enorm interessant om me in voeding te verdiepen en de werking van het lichaam. Hierdoor leerde ik wat een invloed graanproducten, maar ook nachtschades, zuivelprodukten, verkeerde verhouding koolhydraten, vetten en eiwitten, veel keren per dag eten enz enz heeft op het lichaam.

Gebruikersavatar
tuff cookie
Berichten: 5576
Lid geworden op: 20 nov 2008 18:47
Land: nederland
M/V: V

Re: Oervoeding voor kippen??

Berichtdoor tuff cookie » 01 feb 2015 18:40

Monique
Je zit op goed spoor met de voeding.
Wat betreft de kipjes, lijkt me een goed idee met de zaden en pitten. Als de onderhoudskorrel op een gegeven moment wegvalt vraag ik me af of je dan misschien af en toe vitaminen in het drinkwater zou moeten doen. Dat is namelijk het punt waarop ik strand.

Gebruikersavatar
monique
Berichten: 11423
Lid geworden op: 25 sep 2002 19:17
Land: nederland
M/V: V
Locatie: hoeksche waard

Re: Oervoeding voor kippen??

Berichtdoor monique » 02 feb 2015 14:38

tuff cookie schreef:Monique
Je zit op goed spoor met de voeding.
Wat betreft de kipjes, lijkt me een goed idee met de zaden en pitten. Als de onderhoudskorrel op een gegeven moment wegvalt vraag ik me af of je dan misschien af en toe vitaminen in het drinkwater zou moeten doen. Dat is namelijk het punt waarop ik strand.


Inderdaad daar heb ik ook al aangedacht. Nmm kunnen wij mensen al niet genoeg vitamine uit de voeding halen, dus dat is zeker een gedachte die ik ook heb voor mijn kippen. (En dan, zucht....vind maar eens een goed vitamine preparaat voor kippen...) Mineralen moet wel een eind lukken, daar ik ze ook eigen kruiden uit de tuin voer, groenten enz. Ik hoop dat mijn eigen grond met de tijd rijker wordt ipv uitgeput raakt ;)

Ik heb me al verdiept in losse zaden en dat is het grootste werk, gezonde afwisseling (voedingstoffen) in combinatie met uitzoeken wat het evt doet voor het lichaam. Zo jammer dat er zo weinig over bekend is/te vinden is bij kippen/vogels. Ik vrees dat het proberen wordt en dat mogelijk een oplossing in afwisseling zit.


Terug naar “Voeding, water etc”



Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 1 gast