beveiliging vossen

Onderwerpen die NIET onder de onderstaande categorieën vallen.
miel
Berichten: 165
Lid geworden op: 11 jun 2013 18:09
Land: belgie
M/V: M

beveiliging vossen

Berichtdoor miel » 04 feb 2015 14:33

Dag iedereen,

Jammer kwam ik gisteren te weten dat mijn laatste kipje (vorige kip ingeslapen bij de dierenarts nog maar 2 weken geleden :cry: ) die nog maar 1 jaar oud was meegenomen is. Ik kwam in het hok aan rond 16:00 en ik zag de anders enthousiaste kip niet. Dat vond ik al vreemd. Toen ik in het hok keek zag ik overal pluimen maar geen kip, en ook geen bloed, ik denk dat het een vos was omdat ze duidelijk in haar kot zat toen ze aangevallen werd (vandaar de veren in het kot). Ik ben op zoek gegaan achter een eventueel lijkje of sporen maar vond alleen nog meer pluimen en geen spoor van een roofdier. Ik had het hok waar ze in slapen nog niet beveiligd voor 's nachts omdat ik dacht dat er geen vossen in de buurt leefden, wel dus... Nu wil ik nieuwe kippen kopen maar eerst moet ik weten als vossen ook overdag aanvallen. Voor in de avond heb ik al voorzorgsmaatregelen genomen: een houten deurtje die 's avonds op de ingang kan vastgemaakt worden. Maar voor overdag weet ik nog niet meteen iets, daarom hoop ik dat ze zich dan koest houden. Dus vallen vossen overdag aan?

Ik hoop dat jullie kunnen helpen en eventueel eigen ervaring kunnen meedelen?
Alvast bedankt.

Gebruikersavatar
Trea
Gebanned
Berichten: 5348
Lid geworden op: 07 sep 2014 18:50
Land: Nederland
M/V: V

Re: beveiliging vossen

Berichtdoor Trea » 04 feb 2015 18:02

H'e wat stom en gecondoleerd. :bloem: :bloem: :bloem:
Nu moet je weer helemaal opnieuw beginnen. Maar laat het een troost zijn dat als je 4 kippen had gehad dat je er waarschijnlijk 1 had gemist en er 3 dood had gevonden in het hok. Een schrale troost dat wel.

Vossen die overdag aanvallen is in ieder geval niet zo gebruikelijk. Ik geloof dat ze dat wel eens doen als ze hongerig zijn en jongen hebben. Maar dat weet ik niet zeker.

Ik heb wel een keer op klaarlichte dag een brutale vos in mijn tuin gehad. Stond op een afstand van ca. 10 meter verlekkerd naar mijn konijnen te kijken. Ik weet niet wat er gebeurd zou zijn als we niet thuis waren. We hebben die zelfde middag nog het slappe tuinnet wat boven de ren hing vervangen door kippengaas. En deze konijntjes hebben verder nooit een vos in de ren gehad.

Tips voor de onderzijde van de ren (iets ingraven en stenen rondom) heb ik wel gevonden. Een hoge en aan de bovenzijde naar buiten gebogen afrastering zodat ze niet naar binnen kunnen klimmen, schijnt wel te helpen. Maar je kan misschien ook iets over de ren zou spannen? Alleen is mij niet duidelijk wat dan minimaal nodig is om vossen buiten te houden.

Heb je nog genoeg ventilatie in het hok als je het deurtje afsluit?

miel
Berichten: 165
Lid geworden op: 11 jun 2013 18:09
Land: belgie
M/V: M

Re: beveiliging vossen

Berichtdoor miel » 04 feb 2015 19:11

[quote="Trea"]
dag Trea, danku voor het antwoord,

Het deurtje heeft 2 verticale gleuven van 5 cm breed dus dat is geen probleem denk ik.
De ren afspannen langs boven is redelijk onhaalbaar, ik zou de hele tuin moeten afdekken...
Ik heb in onze buurt nog nooit een vos gezien dus je hebt waarschijnlijk gelijk over het overdag jagen.

Als vossen toch vaak overdag jagen is het best voor mij om ermee te stoppen, ik heb al foto's gezien op dit forum van een vos die in een vossenval klimt (ca 2.50 m hoog) en er weer zonder moeite uit, de ren is redelijk groot dus een vos zal vast wel een weggetje maken/vinden.
Dus ik hoop dat ik weer 2 nieuwe kipjes kan gaan kopen, het hok elke avond dicht doen en geen last meer ga hebben van vossen.

Gebruikersavatar
umbaba
Berichten: 544
Lid geworden op: 03 feb 2006 11:54
Land:
M/V: V
Locatie: Wezembeek-Oppem

Re: beveiliging vossen

Berichtdoor umbaba » 04 feb 2015 19:23

Hier komen de vossen ook regelmatig overdag langs. Ik heb nu alle rennen volledig dicht gemaakt zowel boven de ren als onder de ren met vollieregaas.

Gebruikersavatar
Lieve
Berichten: 13755
Lid geworden op: 01 okt 2002 21:59
Land: Belgie
M/V: V
Locatie: Oost-Vlaanderen

Re: beveiliging vossen

Berichtdoor Lieve » 07 feb 2015 13:10

Een radio laten spelen in het kippenverblijf zou helpen. lees hier

of

In een ander topic, postte ik het volgende:
Vossen en pluimvee :
De vos is in Vlaanderen terug van weggeweest. De inplanting van de bewoning (vooral lintbebouwing) en de algemene ruimtelijke structuur in Vlaanderen hebben als gevolg dat de vos vaker door de mens wordt opgemerkt. Zo nu en dan wordt deze hondachtige zelfs aangetroffen in een kippenhok. Wat voedsel betreft is de vos een echte opportunist. Als een vos een onbeveiligd kippenhok passeert, zal hij de kans niet laten liggen om een snelle hap aan zich te laten voorbijgaan. Het feit dat vaak alle kippen er moeten aan geloven als er een vos is langs geweest, heeft te maken met surplus killing. Dit natuurlijk met een aantal ontevreden kippen- en kleinveehouders als gevolg. Het is niet zo dat er in een bepaald gebied teveel vossen kunnen voorkomen (en op die manier meer kippen er het slachtoffer van kunnen worden). Vossen zijn erg territoriaal en dus ofwel aanwezig ofwel afwezig in een bepaalde regio. Lees meer over voorkomen en verspreiding van de vos.

Pluimveeschade is niet speciaal gebonden aan een bepaald seizoen. Het hele jaar door kunnen er gevallen voorkomen. Piekmomenten zijn er wel tijdens aanhoudende vorst- of sneeuwperiodes en in de maanden april tot juni, wanneer de vossenwelpen grootgebracht worden. De enige manier om ervoor te zorgen dat uw dierbare kippen, ganzen en eenden gespaard blijven van vossen (of van loslopende honden, steenmarters of zelfs ratten!) is het voorzien van een afsluitbaar nachthok – de vos gaat immers vooral ’s nachts op jacht – of een afgesloten ren met een degelijke omheining.


Zo maakt u uw kippenren ‘fox proof’

Frimo
Berichten: 289
Lid geworden op: 23 okt 2010 10:43
Land: Nederland
M/V: V
Locatie: Noord Brabant

Re: beveiliging vossen

Berichtdoor Frimo » 07 feb 2015 21:36

Hier is de ren volledig afgesloten. Van boven met golfplaat, van onder met gaas en dan nog gaas (meer dan een halve meter breed) rondom op de grond. Laatst is gebleken dat het goed beschermt want hier komen de vossen ook overdag langs. Behalve als de honden buiten zijn :gna:

peter34
Berichten: 85
Lid geworden op: 04 mei 2014 20:45
Land: belgie
M/V: M

Re: beveiliging vossen

Berichtdoor peter34 » 09 feb 2015 18:12

schrikdraad plaatsen met een goeie aarding 100 procent vos en martervrij

beatje
Berichten: 78
Lid geworden op: 07 okt 2014 17:16
Land: belgie
M/V: V

Re: beveiliging vossen

Berichtdoor beatje » 09 feb 2015 18:32

Ik heb varkentjes bij de kippen lopen en ik denk (hoop) dat die het kippenhok vosvrij houden.Het hok vd buren is in ieder geval al leeg gegeten ,dat van ons nog niet.

Ik zie de vossen ook wel eens in de dag lopen.

Gebruikersavatar
Trea
Gebanned
Berichten: 5348
Lid geworden op: 07 sep 2014 18:50
Land: Nederland
M/V: V

Re: beveiliging vossen

Berichtdoor Trea » 09 feb 2015 21:55

Afgelopen weekend stond een groot stuk in de volkskrant over de vos in nederland. Over hun territorium en hoe ze aan geboorteberking doen. Maar ook wat ze lekkere hapjes vinden en wat niet.

Tot mijn verbazing vinden ze vooral veldmuizen en konijnen erg lekker . Kippen vinden ze niet lekker en eten ze alleen bij gebrek aan lekkerdere hapjes. Dus... heb je last van muizen ... dan hoef je misschien niet te vrezen voor je kippen. :duimop:

miel
Berichten: 165
Lid geworden op: 11 jun 2013 18:09
Land: belgie
M/V: M

Re: beveiliging vossen

Berichtdoor miel » 14 feb 2015 14:09

dankuwel allemaal,

Ik heb ondertussen een kleiner buitenverblijf gemaakt (15m2) voor de nacht en als ik op reis ben die ik volledig tegen de vossen ga proberen beschermen. Er komt een net boven het het terreintje en ik heb 30cm onder het hekken uitgegraven en er kippenhaas gestoken. Ik kan het hok ook afsluiten met een ijzerenpoort die dan naar het grotere grasgedeelte leidt. Omdat ik in deze streek nog nooit een vos heb gezien denk ik dat ze inderdaad alleen 's nachts in een onbeveiligd hok komen. Als alles af is ga ik 2 sierkipjes (hiervoor had ik gewone legkippen) kopen omdat die van een vriend al ondertussen 8 jaar leven en zo een lange levensduur interesseert me wel :gulzig: . Tips zijn nog altijd welkom.

Alvast bedankt!


Terug naar “Kippen Algemeen”



Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 10 gasten