lage uitkomst

belzele
Berichten: 42
Lid geworden op: 12 jun 2013 22:01
Land: Belgie
M/V: M
Locatie: Belzele

lage uitkomst

Berichtdoor belzele » 23 feb 2015 14:34

Ik heb nu 2x kwartels uitgebroed, 1e x 24 & 2e x 54
uitkomst:
24: 11 gezonde + 4 met misvormde pootjes + eentje met ingewanden eruit
54: 8 gezonde + 2 met misvormde pootjes

temperatuur & vochtigheid staan exact zelfde als toen ik 24 mechelse koekoeks uitbroedde en er 18 gezonde jongen uit had, ook de klassiekers (1e dag & laatste 2 dagen niet keren, laatste 2 dagen hogere vochtigheid, 2-3x per dag keren etc etc) heb ik allemaal gevolgd en de eitjes kwamen telkens van kwekers die zelf 80% uitkomst hebben.
Iemand n idee wat ik verkeerd zou doen?

Gebruikersavatar
Yamatonis
Berichten: 612
Lid geworden op: 20 mar 2014 22:21
Land: belgie
M/V: M
Locatie: Meetjesland
Contacteer:

Re: lage uitkomst

Berichtdoor Yamatonis » 23 feb 2015 18:07

Met welke machine heb je gebroed?
Waar is je machine geplaatst (ruimte met verwarming , kelder of stalletje)?
Welk systeem? (vlakbroeder of motorbroeder)
Heb je tijdens het broeden metingen gedaan van temperatuur en vochtigheid en waarmee?
Welke sturing zit op vocht en temp?
Kwartels broeden normaal makkelijk uit, dus met zulk resultaat moet er onderweg iets mis gegaan zijn.
Het zijn natuurlijk kleine eitjes waardoor één verkeerde parameter al snel een negatieve invloed heeft.
Ik weet dat ik veel vragen stel, maar met enkel een slecht resultaat is het gokken wat er mis ging ;)

Greetz,
Yamato

belzele
Berichten: 42
Lid geworden op: 12 jun 2013 22:01
Land: Belgie
M/V: M
Locatie: Belzele

Re: lage uitkomst

Berichtdoor belzele » 25 feb 2015 16:12

bedankt voor de reactie Yamatonis

probleem is na opening eitjes al grotendeels opgehelderd eigenlijk:
levend en ok: 12
levend met mismaakte pootjes: 2
bevrucht, volgroeid, gestorven in ei: 4
bevrucht & beetje gegroeid: 1
omelet met beetje bloed: 6
volledig omelet en dus onbevrucht: 29

het probleem was dus blijkbaar lage bevruchting en afsterven kiemen tijdens transport (het vroor en ik was met de bromfiets + als ze gelegd werden en in de vergaardbak rolden vroor het ook)

nu zitten er 24 mechelse koekoeks in de BM, ik kijk uit naar het resultaat :-)

ik probeer toch even te antwoorden op je vragen, lukt niet overal, maar ik weet wel dat ik met dezelfde instellingen 20/24 had bij kippekuikens dus ik veronderstel dat alles toch qsua instellingen goed staat en dat het meer op omgevingsvariabelen en bevruchting is dat ik pech had

here we go:

Met welke machine heb je gebroed?
er staat geen merk op, maar heb er met kippen we al succes mee gehad met zelfde instellingen

Waar is je machine geplaatst (ruimte met verwarming , kelder of stalletje)?
stond op het uiteinde van het aanrecht dus werd savonds rondom verwarmd en werd snachts en overnacht weer koud errond, heb die nu verzet voor de volgende broed naar de berging waar de temperatuur constanter is

Welk systeem? (vlakbroeder of motorbroeder)
ik vermoed motor, is n ventilator die warme lucht rondblaast

Heb je tijdens het broeden metingen gedaan van temperatuur en vochtigheid en waarmee?
enkel temperatuur met ingebouwde thermometer en die bleef altijd aan het aangeduide streepje zolang ik de BM niet open deed om water, vochtigheidsmeter heb ik niet, maar in de BM zijn er gewoon 2 open bakjes voor water, ik doe in de ene water en de andere pas op de laatste 2-3d ook, meer kan ik er niet echt aan veranderen dus zie niet echt het nut niet in van een hygrometer

Gebruikersavatar
Yamatonis
Berichten: 612
Lid geworden op: 20 mar 2014 22:21
Land: belgie
M/V: M
Locatie: Meetjesland
Contacteer:

Re: lage uitkomst

Berichtdoor Yamatonis » 26 feb 2015 00:21

belzele schreef:het probleem was dus blijkbaar lage bevruchting en afsterven kiemen tijdens transport (het vroor en ik was met de bromfiets + als ze gelegd werden en in de vergaardbak rolden vroor het ook)

Eieren met een brommer vervoeren is niet ideaal voor de luchtkamer.
Vriestemperaturen voor kleine eitjes zijn al snel nadelig voor het resultaat
belzele schreef:nu zitten er 24 mechelse koekoeks in de BM, ik kijk uit naar het resultaat :-)
Hou ons op de hoogte ;)

belzele schreef:Met welke machine heb je gebroed?
er staat geen merk op, maar heb er met kippen we al succes mee gehad met zelfde instellingen

kun je eventueel foto's plaatsen?


Heb je tijdens het broeden metingen gedaan van temperatuur en vochtigheid en waarmee?
belzele schreef:enkel temperatuur met ingebouwde thermometer en die bleef altijd aan het aangeduide streepje

Een ingebouwde thermometer moet je toch best eens checken met een geijkte thermometer om zeker te zijn dat hij correct aangeeft.
belzele schreef: vochtigheidsmeter heb ik niet, maar in de BM zijn er gewoon 2 open bakjes voor water, ik doe in de ene water en de andere pas op de laatste 2-3d ook, meer kan ik er niet echt aan veranderen dus zie niet echt het nut niet in van een hygrometer

Hopelijk heb je een goed resultaat, maar de vochtigheid is minstens even belangrijk als de temperatuur.

Greetz,
Yamato

aadje93
Berichten: 7
Lid geworden op: 28 feb 2015 16:29
Land: Nederland
M/V: M

Re: lage uitkomst

Berichtdoor aadje93 » 03 mar 2015 19:28

Weet je zeker dat je geen verwante koppels hebt? Dit klinkt namelijk gewoon als "inteelt" ben ik bang.... (vooral misvormde poten)

Probeer het eens met een "verse" haan die ergens naders vandaan komt zodat je bijna zeker weet dat ze niet verwant zijn aan elkaar (broer en zus, of pa en dochter)

Met vriendelijke groet
Adriaan
(*houd chinese en japanse kwartels*)

belzele
Berichten: 42
Lid geworden op: 12 jun 2013 22:01
Land: Belgie
M/V: M
Locatie: Belzele

Re: lage uitkomst

Berichtdoor belzele » 04 mar 2015 16:06

het was geen eigen kweek, het waren aangekochte broedeieren
heb bij 2 verschillende kwekers 50 eieren gekocht om daaruit zelf onverwante toompjes samen te stellen net om dit tegen te gaan :duimop:

aadje93
Berichten: 7
Lid geworden op: 28 feb 2015 16:29
Land: Nederland
M/V: M

Re: lage uitkomst

Berichtdoor aadje93 » 11 mar 2015 20:44

hmm, gezien je broedeitjes gekocht hebt weet je ook niet hoe de ouders zitten, (mischien zit er niet eens een haan bij sommige hennen :mrnono: )

Ik geef toch de voorkeur aan eigen leg, 2-3 hennen op een haan (meer kan altijd, maar ben ik bang dat de haan niet overal overheen geweest is)

belzele
Berichten: 42
Lid geworden op: 12 jun 2013 22:01
Land: Belgie
M/V: M
Locatie: Belzele

Re: lage uitkomst

Berichtdoor belzele » 20 mar 2015 11:05

WOEHOEW! goed nieuws!! :duimop:

heb sindsdien 24 eieren mechelse koekoek uitgebroed, 5 waren onbevrucht en heb ik er na 10d uitgehaald
van de 19 die wel bevrucht waren zijn er... (tromgeroffel)


19 uitgekomen! en 2 dagen later leven ze nog eens allemaal ook

maw met mijn machine en methodes is niets verkeerd :duimop:

had die keer gewoon pech met de eitjes + de temperatuurschommelingen & schokken tijdens transport

volgende kwartels en kippen die ik uitbroed met de machine zullen voor t eerst eigen kweek zijn, ik houd jullie op de hoogte :-) :mrgreen:

Gebruikersavatar
Yamatonis
Berichten: 612
Lid geworden op: 20 mar 2014 22:21
Land: belgie
M/V: M
Locatie: Meetjesland
Contacteer:

Re: lage uitkomst

Berichtdoor Yamatonis » 20 mar 2015 13:12

Dit bewijst alweer eens dat het aandeel van goede broedeieren, om tot succesvolle uitkomsten te komen héél groot is.

Greetz,
Yamato


Terug naar “Kwartels”



Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 8 gasten