huisvesting goed?

leeesley038
Berichten: 61
Lid geworden op: 17 aug 2015 19:51
Land: belgie
M/V: M

huisvesting goed?

Berichtdoor leeesley038 » 20 aug 2015 16:33

hallo allemaal

ik heb een kwartel gekregen van mijn tante, ik heb een huisje gemaakt maar weet niet of het groot genoeg is voor de wartel
hier de foto
Afbeelding
maar welke soort zou deze kwartel zijn :?: mij zou vertelt zijn een japanse kwartel
Afbeelding

Gebruikersavatar
Pfeffer
Berichten: 124
Lid geworden op: 29 mar 2015 16:53
Land: Nederland
M/V: M

Re: huisvesting goed?

Berichtdoor Pfeffer » 20 aug 2015 18:38

Nee het is veelste klein. Een kwartel is een grond vogel en loopt graag rond. Hij heeft zo ook geen ruimte voor een zand bad, het minimum is toch wat bewegingsruimte en wat zand/gras om te scharrelen. Ook alleen houden is zielig, het beste houd je er minimaal twee.

Gebruikersavatar
heusnoorn
Berichten: 405
Lid geworden op: 19 apr 2015 19:06
Land: Belgie
M/V: M
Locatie: Oost-Vlaanderen

Re: huisvesting goed?

Berichtdoor heusnoorn » 20 aug 2015 18:59

Het is inderdaad een Japanse kwartel. Ik zie geen afmetingen van je hokje, maar ik denk dat 1,5 m² toch wel een minimum is. Nog beter is minimaal 2,5 - 3m² en twee of drie kwartels. Op de bodem sowieso schelpenzand strooien en een groter bakje met een laag van 1cm schelpenzand zodat de kwartel een zandbad kan nemen.

Ik vraag me vooral af hoe je tante de kwartel hield. Probeer iets soortgelijks te voorzien. Of heeft ze je een dier cadeau gegeven zonder enige kennis erover?
Laatst gewijzigd door heusnoorn op 20 aug 2015 19:38, 1 keer totaal gewijzigd.

Gebruikersavatar
ReneR
Berichten: 413
Lid geworden op: 14 mei 2014 19:10
Land: Nederland
M/V: M
Contacteer:

Re: huisvesting goed?

Berichtdoor ReneR » 20 aug 2015 19:19

Misschien moet je je even goed inlezen, in wat een kwartel nodig heeft:

http://www.dekleurzanger.nl/images/vogelboeken/Kwartels%20als%20hobby.pdf

leeesley038
Berichten: 61
Lid geworden op: 17 aug 2015 19:51
Land: belgie
M/V: M

Re: huisvesting goed?

Berichtdoor leeesley038 » 20 aug 2015 19:51

de kwartel zat in een soort kippen park met een net erboven oorspronkelijk had ze er een stuk of 5 maar waren bang van hun hond en sprongen door het net heen
kunnen jullie anders eens een foto tonen van jullie kwartel park,ren :?:

Gebruikersavatar
heusnoorn
Berichten: 405
Lid geworden op: 19 apr 2015 19:06
Land: Belgie
M/V: M
Locatie: Oost-Vlaanderen

Re: huisvesting goed?

Berichtdoor heusnoorn » 20 aug 2015 23:33

Bij mij lopen ze op de bodem in de volière. Erboven vliegen andere vogels zoals grasparkieten, valkparkieten of zebravinken. Als je geen volière hebt is dat wat moeilijker natuurlijk ;)

Het basisidee is dat kwartels springen als ze schrikken. Kooien lager dan een meter met een hard plafond, zou je best bovenaan voorzien van een laag mousse zodat ze zich geen schedelbreuk kunnen springen (dringend). Verder zoekt een kwartel ook een schuilplaats (dakpan die schuin staat tegen de wand, groter knaagdierenhuisje ....) en ze nemen dagelijks een zandbad, er moet dus een bakje zijn met fijn zand en liefst wat zand om in te scharrelen.

In principe kan dat met je huidige kooi, als je ze kan op de grond zetten en er een rennetje (met zacht plafond) aan aan kan vastmaken om de ruimte te vergroten. 1 - 1,5m² totale oppervlakte zou je kwartel zeker appreciëren.

(sowieso laat je je kwartel beter niet bij kippen, mocht je dat willen proberen, die willen ook pikorde bepalen en daar kan een kwartel niet zo goed tegen gezien het verschil in grootte)

Gebruikersavatar
Kip La La
Moderator
Berichten: 22926
Lid geworden op: 15 okt 2009 19:24
Land: Nederland
M/V: V
Locatie: Veluwe

Re: huisvesting goed?

Berichtdoor Kip La La » 20 aug 2015 23:49

Ocharme, het is een heel leuk (vogelvoer)huisje maar niet geschikt om een gelukkige kwartel te houden.
Afbeelding
Afbeelding
Japanse kwartels scharrelen/graven graag en nemen een zandbad.
Ik vind het leuk om te proberenhet ze zo goed mogelijk naar de zin te maken.
Sinds de boomkwartel er niet meer bij zit laat ik ze ook al eens los lopen maar ik moet er echt bijblijven want de kippen pikken ze en als ze schrikken springen ze zo een paar meter de lucht in waarna ze een stuk verderop weer landen.
Ik vind het wel ongelooflijk lieve beestjes, die ik heb zijn ieg supervertrouwelijk.

Swoentje
Berichten: 2260
Lid geworden op: 13 mei 2012 11:50
Land: Nederland
M/V: V
Locatie: Sprang-Capelle

Re: huisvesting goed?

Berichtdoor Swoentje » 21 aug 2015 09:14

Wat heb jij een super leuk hokje voor je kwartels KLL! :ilove:

leeesley038
Berichten: 61
Lid geworden op: 17 aug 2015 19:51
Land: belgie
M/V: M

Re: huisvesting goed?

Berichtdoor leeesley038 » 21 aug 2015 18:03

bedankt voor de foto zal iets soort gelijk proberen maken :bril:

leeesley038
Berichten: 61
Lid geworden op: 17 aug 2015 19:51
Land: belgie
M/V: M

Re: huisvesting goed?

Berichtdoor leeesley038 » 21 aug 2015 18:14

ik heb gisteren avond nog een zandbadje en zand in het hok zelf gedaan neemt zandbaden en heb wat plantjes in het hok gezet voorlopig :-D


Terug naar “Kwartels”



Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 2 gasten