Welk roofdier?

Ziekten, ongedierte, verwondingen en de rui.
Ook nagels/sporen/snavel/kammen/vleugels etc
bakroi
Berichten: 1
Lid geworden op: 23 dec 2015 22:42
Land: Imposte
M/V: M

Welk roofdier?

Berichtdoor bakroi » 23 dec 2015 23:09

Hallo,

Sinds enkele weken verlies ik 1 of 2 kippen per week ongeveer.... (ook 2 eenden)

Elke keer is het hetzelfde scenario, maar ik weet niet met welk roofdier ik hier te maken heb...

De kippen blijven ter plaatse liggen. (geen vos dus) de nek is altijd open en de borst ook.

iemand een idee? ik denk aan roofvogels...

Afbeelding
Afbeelding

nirak81
Berichten: 170
Lid geworden op: 05 apr 2015 21:33
Land: Nederland
M/V: V

Re: Welk roofdier?

Berichtdoor nirak81 » 23 dec 2015 23:24

Heb ervaring met het live betrappen van een buizerd (meerdere keren helaas). Deze vogels gaan recht op de hals af en als de kip niet meer worstelt dan peuzelen ze op hun gemak het verenkleed weg totdat er gegeten kan worden. Ze eten ook niet alles op (te veel), en komen vrolijk terug om nog eens van hetzelfde kadaver te eten. De meeste roofvogels eten ook aas/kadavers.
De laatste 2 keer dat het me overkwam heb ik de kippen niet meer begraven maar in het bos achter gelaten. 2 dagen later vind je dan alleen nog maar een hoopje veren.
Als het een buizerd is blijft hij terugkomen is mijn ervaring . Ik heb vogelnest gespannen en daar tot 2x toe een buizerd in gevangen (probeerde toch te jagen en kwamen klem te zitten ). Beide buizerds leven nog, maar heb ze in een gebied 5 km van hier los gelaten. Buizerds hebben geen kompas net als duiven en weten de weg terug niet meer.

Gebruikersavatar
lnge
Moderator
Berichten: 14495
Lid geworden op: 09 jun 2004 09:05
Land: nederland
M/V: V
Locatie: duin en bollenstreek

Re: Welk roofdier?

Berichtdoor lnge » 23 dec 2015 23:41

Weet je zeker dat het geen havik was? Daar past dit meer bij, die gaan ook dwars door een net heen.
Buizerd en havik lijken veel op elkaar, die worden vaak verward.
Een buizerd is wel een aaseter, dus aan een eenmaal dode of zwaar gewonde kip zal hij wel graag aan beginnen.
Lees ook de FAQ
Roofdieren (herkenning/sporen/beveiliging etc)

nirak81
Berichten: 170
Lid geworden op: 05 apr 2015 21:33
Land: Nederland
M/V: V

Re: Welk roofdier?

Berichtdoor nirak81 » 24 dec 2015 00:58

Of dit specifieke geval een buizerd was weet ik niet. Maar de wonden zijn zoals ik ze aantrof. Bij mij was het 100% zeker een buizerd. De foto's staan hier nog ergens op het forum :)

Gebruikersavatar
lnge
Moderator
Berichten: 14495
Lid geworden op: 09 jun 2004 09:05
Land: nederland
M/V: V
Locatie: duin en bollenstreek

Re: Welk roofdier?

Berichtdoor lnge » 24 dec 2015 01:01

Foto's van de buizerd, of van de wonden?
Een havik eet het borstvlees eerst.

nirak81
Berichten: 170
Lid geworden op: 05 apr 2015 21:33
Land: Nederland
M/V: V

Re: Welk roofdier?

Berichtdoor nirak81 » 24 dec 2015 01:06

De buizerd :)
Afbeelding

Gebruikersavatar
lnge
Moderator
Berichten: 14495
Lid geworden op: 09 jun 2004 09:05
Land: nederland
M/V: V
Locatie: duin en bollenstreek

Re: Welk roofdier?

Berichtdoor lnge » 24 dec 2015 01:28

Ik had m inmiddels ook gevonden, mooie foto! Het zou een overactieve jonge buizerd zijn schreef je daar. Ik durf het zo niet te ontkennen dat dit wel een buizerd is. Maar buizerds en haviken lijken heel erg op elkaar. Het verschil is dat een havik een broekje heeft en een wat andere staart. Maar dat kan je hier niet zien.

nirak81
Berichten: 170
Lid geworden op: 05 apr 2015 21:33
Land: Nederland
M/V: V

Re: Welk roofdier?

Berichtdoor nirak81 » 24 dec 2015 01:46

Ik heb hem uitgebreid kunnen bekijken, prachtig dier. De kleur, borst en kop verschillen wezenlijk van elkaar en zijn van zo dichtbij goed te zien :) Het mooiste verschil is nog de vlucht, die grote zware slagen. Dat doet een havik weer veel sneller en lichter. Het was machtig mooi om tot 2x toe een buizerd zo goed te kunnen bestuderen en daarna weer in vrijheid te stellen. We hebben hier veel buizerds, in de zomer zweven ze samen op de thermiek hoog in de lucht. Maar ik draaf door in mijn liefde voor deze vogel ;) mijn vrouw stelde laatst al voor om buizerd te gaan houden naast de kippen :')

Gebruikersavatar
lnge
Moderator
Berichten: 14495
Lid geworden op: 09 jun 2004 09:05
Land: nederland
M/V: V
Locatie: duin en bollenstreek

Re: Welk roofdier?

Berichtdoor lnge » 24 dec 2015 02:24

Nee hoor, je draaft niet door in je liefde voor de buizerd. Wij hebben er hier ook veel, ik woon aan de rand van bollenvelden, bos en duinen. Ze cirkelen vaak miauwend boven onze tuin. Wij vinden dat ook prachtig. Slechts één keer in de winter waagde er eentje het om de tuin in te komen, waarschijnlijk met de bedoeling een van mijn konijntjes te pakken. Gelukkig zette een troep kauwtjes de aanval in en verjoegen hem. Verder in de 12 jaar dat hier kippen zijn, nog nooit last van ze gehad gelukkig. Iemand vertelde mij toen dat dit ook waarschijnlijk een zeer jonge hongerige buizerd was, omdat ze dit normaal niet snel doen. Volwassen buizerds zijn vrij traag en lui. Hun normale prooi bestaat uit regenwormen en veldmuizen en zieke zwakke of dode dieren.
Ik kom ook altijd op voor de buizerd omdat die te makkelijk genoemd wordt als dader, terwijl het in de meeste roofvogel aanvallen wel om een havik gaat.

Gebruikersavatar
monique
Berichten: 11423
Lid geworden op: 25 sep 2002 19:17
Land: nederland
M/V: V
Locatie: hoeksche waard

Re: Welk roofdier?

Berichtdoor monique » 24 dec 2015 07:35

Paar herkenningspuntjes die makkelijk te zien zijn.

Op de foto hierboven staat een volwassen buizerd (donkerbruine ogen)
Een jonge buizerd heeft lichte ogen

verenpak buizerd kan van heel donkerbruin tot bijna helemaal wit zijn.

Een volwassen havik heeft horizontale streepjes op zń borst (wit grijs) en gele/oranje ogen
Een jonge havik heeft een lichte bruinige borst met verticale streepjes met gele ogen.

Een sperwer ziet eruit als een havik in het klein.


Terug naar “Kippenziekten, verwondingen, ongedierte rui etc”



Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 8 gasten