nieuwe kip wordt niet geaccepteerd

Onderwerpen die NIET onder de onderstaande categorieën vallen.
Mirandavanrenswoude
Berichten: 23
Lid geworden op: 13 dec 2014 10:47
Land: Nederland
M/V: V

nieuwe kip wordt niet geaccepteerd

Berichtdoor Mirandavanrenswoude » 17 feb 2016 14:22

Ik heb sinds 2 weken een nieuw kipje, ik had al 1 haan en 2 hennen (allemaal wyandotte krielkippen) Ook het nieuwe hennetje is een wyandotte kriel (van ongeveer 16 weken oud)

Ze lopen met zijn allen los in een stuk tuin, het nachthok staat in een kleine ren. Het probleem is dat mijn nieuwe hennetje niet geaccepteerd wordt. Weet iemand wat ik hieraan kan doen? Ze verstopt zich de hele dag, ergens op een plekje waar de haan en de andere twee hennen haar met rust laten. S'nachts gaat ze niet zelf in het nachthok.

Vind het zo zielig en zou het zo graag willen laten werken, dus alle tips zijn welkom.
Bedankt alvast!

Gebruikersavatar
Trea
Gebanned
Berichten: 5348
Lid geworden op: 07 sep 2014 18:50
Land: Nederland
M/V: V

Re: nieuwe kip wordt niet geaccepteerd

Berichtdoor Trea » 17 feb 2016 15:55

Je nieuwe hen is nog jong en moet opboksen tegen volwassen kippen. Logisch dat ze bang is.

Als het mogelijk is zet je beter twee nieuwe hennen in een bestaande toom. Dus nog een hennetje erbij. Dan gaan de twee nieuwe hennen elkaar waarschijnlijk wel opzoeken.

Als dat geen optie is kun je de nieuwe hen overdag apart zeten met een oudere hen. Je moet dan wel een ren hebben waar twee kippen in kunnen. Kijk hoe dat gaat en voeg ze weer met zijn bij elkaar nadat de twee vriendschap hebbben gesloten.

Mirandavanrenswoude
Berichten: 23
Lid geworden op: 13 dec 2014 10:47
Land: Nederland
M/V: V

Re: nieuwe kip wordt niet geaccepteerd

Berichtdoor Mirandavanrenswoude » 17 feb 2016 16:17

Hoi Trea!

Bedankt voor je bericht. Dus als ik een hennetje erbij kan krijgen (weet niet of de fokker nog uit hetzelfde 'nest' hennen heeft (weet ook niet of dat een probleem is) is dat het beste?)
Gaan ze dan niet met zijn tweeën op de vlucht, of voegen ze zich dan uiteindelijk toe aan mijn haan en twee hennen?

Gebruikersavatar
Roan12
Berichten: 3848
Lid geworden op: 29 jul 2013 18:33
Land: Nederland
M/V: M
Locatie: Gelderland

Re: nieuwe kip wordt niet geaccepteerd

Berichtdoor Roan12 » 17 feb 2016 16:25

Hoeveel ruimte hebben je kippen?

Daarnaast kan het nog weken duren voor je nieuwe kipje gesetteld is. Geef het lang genoeg de tijd!

Mirandavanrenswoude
Berichten: 23
Lid geworden op: 13 dec 2014 10:47
Land: Nederland
M/V: V

Re: nieuwe kip wordt niet geaccepteerd

Berichtdoor Mirandavanrenswoude » 17 feb 2016 16:32

Hoi Roan12!

Het is een punt van de tuin, denk zo'n 10 meter bij 10 (bij het breedste gedeelte dan, loopt schuin dus aan twee kanten in een punt)

Gebruikersavatar
Trea
Gebanned
Berichten: 5348
Lid geworden op: 07 sep 2014 18:50
Land: Nederland
M/V: V

Re: nieuwe kip wordt niet geaccepteerd

Berichtdoor Trea » 17 feb 2016 17:14

Ik heb hier niet zo veel ervaring mee (ik heb alleen ervaring/ problemen gehad met samenvoegen van jongere en oudere kuikens).

Wat ik heb geleerd van anderen:.
De twee jonge kippen zullen vermoedelijk steun vinden aan elkaar en niet meer zo bang en zielig in een hoekje kruipen. Twee kippen tegelijk bijvoegen wordt hier vaak geadviseerd door de ervaren kippenhouders. In de meeste gevallen gaan na verloop van tijd de groepjes meer door elkaar bewegen.

10 x gemiddeld 5 meter is groot genoeg voor 5 kippen. :duimop:
Heb je ook genoeg hokruimte/ slaapstok, dan kan er gerust nog een kipje bij.

Mirandavanrenswoude
Berichten: 23
Lid geworden op: 13 dec 2014 10:47
Land: Nederland
M/V: V

Re: nieuwe kip wordt niet geaccepteerd

Berichtdoor Mirandavanrenswoude » 17 feb 2016 17:35

Nou ik ben heel blij met je advies Trea!
Het nieuwe kipje is zo'n schatje. Elke dag haal ik haar even aan, zit ze op schoot en vind ze het heerlijk om geaaid te worden. Ik ga proberen om er nog 1 bij te halen (bij dezelfde waar ik deze vandaan heb) Nachthok is denk ik ook wel groot genoeg, het gekke is dat mijn kippen niet op stok slapen maar altijd op de grond gaan liggen.

Gebruikersavatar
Roan12
Berichten: 3848
Lid geworden op: 29 jul 2013 18:33
Land: Nederland
M/V: M
Locatie: Gelderland

Re: nieuwe kip wordt niet geaccepteerd

Berichtdoor Roan12 » 17 feb 2016 19:07

Ruimte lijkt me wel voldoende. Nu heel veel geduld en misschien dat een nieuw hennetje erbij zal helpen het proces wat te versnellen.

Zet de kippen eens een paar avonden op de zitstok. Waarschijnlijk hebben ze dit nooit geleerd en met een duwtje in de rug zal het zeker lukken. Paar avondjes tot ze het snappen en ze zullen er vanzelf op gaan op een gegeven moment.

danielb
Berichten: 7145
Lid geworden op: 18 sep 2012 00:59
Land: Belgie
M/V: M

Re: nieuwe kip wordt niet geaccepteerd

Berichtdoor danielb » 17 feb 2016 22:27

1 hen bij een bestaand trio plaatsen geeft meestal wel problemen.
als een hen sterk in haar schoenen staat verloopt dat beter dan een zeer jong hennetje van nog maar 16 weken.
zo een jong hennetje kan snel achteruit gaan terwijl een overjarige hen zich wel kranig houd waardoor de aanvaarding meestal snel verloopt.
hou het maar goed in het oog hoor.
ik plaats hennen ten vroegste vanaf 20 weken bij volwassen dieren en tot die leeftijd krijgen ze ook nog altijd kuikenmeel.

Gebruikersavatar
Trea
Gebanned
Berichten: 5348
Lid geworden op: 07 sep 2014 18:50
Land: Nederland
M/V: V

Re: nieuwe kip wordt niet geaccepteerd

Berichtdoor Trea » 18 feb 2016 09:21

Als je in de gelegenheid bent om een kipje bij te halen en een tweede hokje neer te zetten voor de jonge hennen (zolang) is denk ik de mooiste oplossing. Maak er het liefst ook tijdelijk een klein rennetje bij als bij het hokje geen uitloop zit. (bijvoorbeeld met gaaspanelen). Een tweedehands konijnenhok kun je bv voor heel weinig al kopen. Tweedehands kippenhok is linker ivm verstopte bloedluiseitjes. Een tweede hokje/rennetje kan later ook van pas komen als je bv een ziek dier hebt of een keer kuikentjes uit natuurbroed wil.

Pas je wel op dat je geen haantje meeneemt? Het onderscheid is lastig te zien bij jonge wyandotte. Zet beide hennen savonds samen in het extra hokje en laat ze de volgende dag zelf naar buiten gaan als ze dat zelf willen.

succes.


Terug naar “Kippen Algemeen”



Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Google en 21 gasten