nieuwe kip wordt niet geaccepteerd

Onderwerpen die NIET onder de onderstaande categorieën vallen.
Gebruikersavatar
RRchickens
Berichten: 253
Lid geworden op: 06 mei 2015 11:56
Land: Belgie
M/V: V

Re: nieuwe kip wordt niet geaccepteerd

Berichtdoor RRchickens » 18 feb 2016 10:20

Trea schreef:Als je in de gelegenheid bent om een kipje bij te halen en een tweede hokje neer te zetten voor de jonge hennen (zolang) is denk ik de mooiste oplossing. Maak er het liefst ook tijdelijk een klein rennetje bij als bij het hokje geen uitloop zit. (bijvoorbeeld met gaaspanelen). Een tweedehands konijnenhok kun je bv voor heel weinig al kopen. Tweedehands kippenhok is linker ivm verstopte bloedluiseitjes. Een tweede hokje/rennetje kan later ook van pas komen als je bv een ziek dier hebt of een keer kuikentjes uit natuurbroed wil.

Pas je wel op dat je geen haantje meeneemt? Het onderscheid is lastig te zien bij jonge wyandotte. Zet beide hennen savonds samen in het extra hokje en laat ze de volgende dag zelf naar buiten gaan als ze dat zelf willen.

succes.

Ik zou er een 2de hen bijhalen, maar geen apart hok en ook geen aparte ren, behalve wanneer ze echt agressief gedrag vertonen. Na een paar weken zal het wel los lopen.

Mirandavanrenswoude
Berichten: 23
Lid geworden op: 13 dec 2014 10:47
Land: Nederland
M/V: V

Re: nieuwe kip wordt niet geaccepteerd

Berichtdoor Mirandavanrenswoude » 18 feb 2016 10:21

Hoi!
In het begin gingen ze wel op stok, ik heb ze van heel jong af, en zodra ze konden sprongen ze op stok, zo grappig om te zien. Maar nu doen ze het niet meer... Ze liggen met zijn allen tegen elkaar aan in het nachthok / broedhok. Bedankt voor alle adviezen, ik heb het er hier thuis nog over gehad en we willen een hen die we al hebben samen met het nieuwe hennetje samen doen in de ren. De haan en de andere hen los buiten. Nachthok buiten en dan daar ze in laten slapen met zijn allen. zou dat ook een optie zijn? of moeten ze echt ook apart slapen?
Ik houd het goed in de gaten, ze is heel aanhankelijk en komt graag naar mij (of mijn zoontjes) toe.
Of toch een nieuwe hen erbij RRchickens?

Gebruikersavatar
Trea
Gebanned
Berichten: 5348
Lid geworden op: 07 sep 2014 18:50
Land: Nederland
M/V: V

Re: nieuwe kip wordt niet geaccepteerd

Berichtdoor Trea » 18 feb 2016 10:36

Er is nou eenmaal niet een manier om kippen samen te voegen. Jouw plan kan heel goed gaan werken. Wyandotte zijn iha vriendelijke kippen.

Het is veel makkelijker om de boel schoon te houden als ze op stok slapen, dus dat zou ik wel proberen om te laten slagen. Een week lang elke nacht op stok zetten wil vaak wel helpen maar de omstandigheden spelen ook een belangrijke rol in wat de kippen doen. Kan het dat de ruimte rondom de slaapstok te krap is voor de kippen? Wat voor hok heb je? Hoe is de vorm en dikte van de stok? Zit de stok wel hoger dan het legnest? Is de stok juist te hoog en hebben ze een trappetje nodig om erop te komen nu ze groter en zwaarder zijn geworden?
Laatst gewijzigd door Trea op 18 feb 2016 10:45, 1 keer totaal gewijzigd.

Mirandavanrenswoude
Berichten: 23
Lid geworden op: 13 dec 2014 10:47
Land: Nederland
M/V: V

Re: nieuwe kip wordt niet geaccepteerd

Berichtdoor Mirandavanrenswoude » 18 feb 2016 10:45

Hoi Trea!
Ik ga dat gewoon proberen, neem de hen die het meest rustig en onderaan in de rangorde staat (naar mijn idee)
Gisteren heb ik ook al even geprobeerd om de haan op te sluiten in de ren en dan de hennen los buiten met nieuwe hennetje. De hennen bleven maar dartelen rond de hen, want die wilden naar de haan...
En het nieuwe hennetje bleef keurig op de stoel zitten waar ik haar achtergelaten had.

Nou dat zou wel wat kunnen zijn wat jij zegt over die ruimte. ik heb een nachthok gekocht, er zitten twee stokken in, deze is het :
http://www.guppy.nl/kippenhok/25772-woo ... ttage.html

Mirandavanrenswoude
Berichten: 23
Lid geworden op: 13 dec 2014 10:47
Land: Nederland
M/V: V

Re: nieuwe kip wordt niet geaccepteerd

Berichtdoor Mirandavanrenswoude » 18 feb 2016 10:56

moet natuurlijk haan zijn waar ze rond bleven dartelen

Gebruikersavatar
Roan12
Berichten: 3848
Lid geworden op: 29 jul 2013 18:33
Land: Nederland
M/V: M
Locatie: Gelderland

Re: nieuwe kip wordt niet geaccepteerd

Berichtdoor Roan12 » 18 feb 2016 10:58

Wat zijn de lengtes van de zitstokken? Reken ongeveer 20 cm per kip.
Zijn de kippen aan de leg? Misschien is het dan een optie om savonds of zelfs de hele dag de legnesten af te sluiten zodat de kippen daar niet meer in kunnen slapen. Is namelijk wel hygiënischer als de hennen in een schoon legnest hun eitje kunnen leggen.

Mocht je toch besluiten om toch een nieuwe hen erbij te zoeken. Probeer dan een hen te krijgen die ongeveer net zo oud is als je hen die je probeert te introduceren. Ik las dat ze 16 weken was ongeveer en tegen die tijd moet het echt wel duidelijk zijn wie hanen en hennen zijn.

Voor nu heel veel succes met de introductie! Hopelijk loopt je kipje snel bij de rest. Houd wel in het achterhoofd dat het een lang proces kan zijn!

Gebruikersavatar
Trea
Gebanned
Berichten: 5348
Lid geworden op: 07 sep 2014 18:50
Land: Nederland
M/V: V

Re: nieuwe kip wordt niet geaccepteerd

Berichtdoor Trea » 18 feb 2016 11:10

Hi Miranda, ik zou dat hok, voor wat ik zie, denk ik toch wel op een paar punten willen verbeteren.

Ventilatie hoe is dat geregeld in de nacht.
Dag licht (kun je in het deurtje maken).
De stokken / binnenkant is niet te zien. Hoe zijn de stokken geplaatst? Kun je n foto' maken en maten doorgeven?

Er staat 2-4 krielen, maar vaak geven de verkopers een erg optimistisch beeld en Wyandotte zijn wel hele grote krielen. Ik vraag me af of dat zo past. Je kan een houten hok wel vaak wel makkelijk aanpassen, dat is dan wel een voordeel.
Dat heb ik ook gedaan met mijn hok.

Een lange wat dikkere stok van 1.15 is misschien beter dan twee te krappe stokken van 70 cm.?

Gebruikersavatar
Roan12
Berichten: 3848
Lid geworden op: 29 jul 2013 18:33
Land: Nederland
M/V: M
Locatie: Gelderland

Re: nieuwe kip wordt niet geaccepteerd

Berichtdoor Roan12 » 18 feb 2016 11:18

Trea schreef:Een lange wat dikkere stok van 1.15 is misschien beter dan twee te krappe stokken van 70 cm.?


Dit moet geen probleem zijn. Ik heb 2 stokken van elk 100 cm lengte. Genoeg ruimte voor 10 kippen als ik 20 cm per kip reken. Soms zaten ze met 8 kippen op 1 stok

Mirandavanrenswoude
Berichten: 23
Lid geworden op: 13 dec 2014 10:47
Land: Nederland
M/V: V

Re: nieuwe kip wordt niet geaccepteerd

Berichtdoor Mirandavanrenswoude » 18 feb 2016 11:34

Hoi! In de nacht doe ik het nachthok helemaal dicht. Er zit geen raampje of iets dergelijks in. Er zitten twee stokken in, die zitten laat maar zeggen van de ene korte kant naar de andere korte kant, ik zal straks eens gaan meten en een foto maken.
Maar denk niet dat dat invloed heeft op het wel of niet accepteren van het hennetje, of wel?

De kippen zijn niet aan de leg. Zal de tip eens proberen om ze op de stokken te zetten als het donker is.

Hoop ook snel dat ze lekker zal gaan scharrelen met de andere kippen en de haan! Eerst proberen om haar aan een hen voor te stellen en als dat niet werkt inderdaad nog een hennetje erbij, ik zal geduld moeten hebben... Het is echt een hennetje, ik weet nu precies hoe een haantje eruit ziet, (had er namelijk twee van de vier kuikens die ik gekocht had, en waarvan de verkoper zei dat het 4 hennen waren) 1 haantje dus gehouden, gelukkig maken de buren geen problemen...

Gebruikersavatar
RRchickens
Berichten: 253
Lid geworden op: 06 mei 2015 11:56
Land: Belgie
M/V: V

Re: nieuwe kip wordt niet geaccepteerd

Berichtdoor RRchickens » 18 feb 2016 16:22

Die stokken hebben inderdaad niets te maken met de acceptatie van de hen. Normaal gezien zou je ze 's avonds allemaal op stok kunnen plaatsen in het nachthok.

Ivm de acceptatie zie ik 2 opties:
1. Het nog even aanzien, maar ze zeker niet apart gaan plaatsen of de haan in het hok opsluiten, dat zorgt alleen voor paniek/verwarring bij de hennen. Kan natuurlijk wel stresserend zijn voor de nieuwe hen. En vanaf dat ze agressief worden zou ik zeker ingrijpen.
2. Een hen van ongeveer dezelfde leeftijd erbij plaatsen.


Terug naar “Kippen Algemeen”



Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 9 gasten