SPOED kip aangevallen door hond

Ziekten, ongedierte, verwondingen en de rui.
Ook nagels/sporen/snavel/kammen/vleugels etc
DonnavZ
Berichten: 5
Lid geworden op: 23 mar 2016 11:06
Land: Nederland
M/V: V

SPOED kip aangevallen door hond

Berichtdoor DonnavZ » 29 sep 2016 23:12

hallo,

Ik heb in totaal 9 kippen 3 thuis en de rest op een pensionstal in de wei waar mijn paard ook zit ( omdat er hanen bijzitten).
1 van mijn hanen gaat altijd op pad naar de kippen van de staleigenaar.
nu wilde ik mijn paard binnen zetten en zag ik dat er een Engelse springen werd weggetrokken bij iets wat een van mijn hanen bleek te zijn.
toen ze de hond wegtrokken zeiden ze 'is hij dood' er werd nee gezegd waarna ze mijn kip het hek weer hij onder schopte.
de kip rende in de adrenaline naar achter werd een beetje mank maar niets te zien.

nu heb ik heb mee naar huis genomen, hij zit lekker binnen, de veren zijn uit zijn staart getrokken en dat is een lelijke wond, ik heb de wond met lauwwarm water afdept
ook is hij erg mank aan een poot maar hij kan er wel eventjes op staan.
hij gorgeld ook als hij ademt maar ik ben er nog niet uit of dit een verkoudheid is ja of nee ( hij heeft vaak last van verkoudheid)

hij eet wel ik heb hem nog niet zien drinken.

iemand tips !!!

(ik ga morgen betadine halen dat hebben we niet in huis)

Gebruikersavatar
Kip La La
Moderator
Berichten: 22988
Lid geworden op: 15 okt 2009 19:24
Land: Nederland
M/V: V
Locatie: Veluwe

Re: SPOED kip aangevallen door hond

Berichtdoor Kip La La » 30 sep 2016 07:26

Je zou acedermspray kunnen gebruiken om de wond mee te behandelen.
Mensen en hun honden. :roll:

Gebruikersavatar
monique
Berichten: 11423
Lid geworden op: 25 sep 2002 19:17
Land: nederland
M/V: V
Locatie: hoeksche waard

Re: SPOED kip aangevallen door hond

Berichtdoor monique » 30 sep 2016 07:48

Kun je een foto maken van de wond, en waar zit deze precies?

Honden willen, als ze in dit geval je haan, hun prooi echt vast hebben nog al eens schudden, wat een hoop weefselschade kan geven.

Waarom je haan nu mank is valt via een computertje niet te zeggen, het kan pijn dan, gekneusd zijn, maar door bijtwonden (punctiewonden) kunnen er ook pezen beschadigd zijn of zelf botjes en heupen gebroken zijn.

Rochelen kan ook bloed in de longen zijn of als er zwelling in het lichaam is dat het ergens op drukt.

Bezoekje dierenarts is natuurlijk een aanrader.

DonnavZ
Berichten: 5
Lid geworden op: 23 mar 2016 11:06
Land: Nederland
M/V: V

Re: SPOED kip aangevallen door hond

Berichtdoor DonnavZ » 30 sep 2016 09:03

hallo,

bedankt voor de snelle reacties.
hij is op het moment stabiel hij gaat al op zijn pootje staan maar blijft het liefst liggen.
dit is een foto van gister toen het net was gebeurt.


weten jullie waar de acederm spray te verkrijgen is?

Afbeelding

José
Berichten: 8278
Lid geworden op: 10 mar 2009 11:21
Land: Nederland
M/V: V
Contacteer:

Re: SPOED kip aangevallen door hond

Berichtdoor José » 30 sep 2016 09:19

Acederm spray bij drogist of apotheek. De staartwond is het ergste niet, de poot kan tijdelijk letsel zijn dat zal genezen (of niet, zoals Monique zegt: kunnen we zo niet beoordelen natuurlijk) maar het rochelen baart me het meest zorgen. Dat kan duiden op ernstig intern letsel. Je was er niet bij, dus je hebt niet kunnen zien waar en hoe de hond de kip te grazen heeft genomen.

Wat ik van honden en kippen weet (gelukkig niet uit eigen ervaring) is dat er honden zijn die heel voorzichtig een kip oppakken en deze ongeschonden bij hun baas brengen als 'cadeautje' én dat er honden zijn die de kip als prooi zien met de bedoeling deze te doden. Aangezien jouw kip niet ongeschonden is moet je dus hier uit gaan van het tweede. Die honden grijpen de kip instinctief juist bij de strot met de intentie deze door te bijten. Heb je goed gekeken of er in de hals/borststreek zichtbare verwondingen zijn? En ook als je die niet ziet kan er inwendig een heleboel kapot gebeten zijn. Als je het er voor over hebt zou ik inderdaad zo snel mogelijk een DA bezoeken die verstand van pluimvee heeft.

Maar lees ik nou goed: die persoon schopte de kip terug onder het hek door? Dat zou bij mij reden voor aangifte zijn. Dat soort lieden mogen best worden aangepakt.

DonnavZ
Berichten: 5
Lid geworden op: 23 mar 2016 11:06
Land: Nederland
M/V: V

Re: SPOED kip aangevallen door hond

Berichtdoor DonnavZ » 30 sep 2016 09:37

dankjewel voor de reactie zal na school meteen acederm halen en de haan verder onderzoeken naar eventuele plekken.
ja ze hebben hem onder het hek doorgeschopt wat ik knap vind want het is er niet voor gemaakt dat er een kip onderdoor kan, ik heb niet gezien hoe hij is gepakt.
maak me erg zorgen hij zit lekker warm thuis.
onze dierenarts heeft maar 1 keer in de week beschikking tot een vogelarts die meestal vol zit.
ik zit op een helicon opleiding waar ook dierenartsassistentes worden opgeleid ik in iedergeval navraag doen bij mijn leraar tot die tijd hoop ik dat hij stabiel blijft.
ik kan de hond niks verwijten het is nu eenmaal instinct maar ik vind het laf van de baasjes als ik er niet was geweest die avond had niemand er iets van geweten.
groetjes

Gebruikersavatar
Kip La La
Moderator
Berichten: 22988
Lid geworden op: 15 okt 2009 19:24
Land: Nederland
M/V: V
Locatie: Veluwe

Re: SPOED kip aangevallen door hond

Berichtdoor Kip La La » 30 sep 2016 10:25

Acederm is te koop bij de Welkoop/Boerenbond.

Gebruikersavatar
Isabel
Berichten: 19167
Lid geworden op: 25 jan 2009 12:01
Land: Nederland
M/V: V

Re: SPOED kip aangevallen door hond

Berichtdoor Isabel » 30 sep 2016 18:42

Hoe gaat het met haar?

DonnavZ
Berichten: 5
Lid geworden op: 23 mar 2016 11:06
Land: Nederland
M/V: V

Re: SPOED kip aangevallen door hond

Berichtdoor DonnavZ » 07 okt 2016 09:29

hallo,

we zijn ondertussen alweer een week verder.
de wond is ingedroogd en ik had advies gekregen van mijn leraar.
ik kon niks meer aan de wond doen omdat deze al dicht was anders dan kijken of het niet ontstak.
na 2 dagen rust moest er ook weer beweging in, en ging lopen weer soepel.
hij is nu terug op stal waar hij goed in de gaten word gehouden :duimop:

Gebruikersavatar
Isabel
Berichten: 19167
Lid geworden op: 25 jan 2009 12:01
Land: Nederland
M/V: V

Re: SPOED kip aangevallen door hond

Berichtdoor Isabel » 09 okt 2016 08:22

Mooi zo. Hopelijk gaat het snel beter.


Terug naar “Kippenziekten, verwondingen, ongedierte rui etc”



Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 6 gasten