hoe behandel je een ontstoken veerschacht?

Ziekten, ongedierte, verwondingen en de rui.
Ook nagels/sporen/snavel/kammen/vleugels etc
Gebruikersavatar
Joke Kra
Berichten: 653
Lid geworden op: 27 apr 2014 22:11
Land: Netherlands
M/V: V
Locatie: Vianen

hoe behandel je een ontstoken veerschacht?

Berichtdoor Joke Kra » 18 nov 2016 17:18

Ja hoor .... het zal weer geen bingo zijn :frown: !

Zijn sinds een paar dagen eindelijk de bumble-voeten van mijn kipje genezen (verzorgd vanaf eind juli!!!!), zie ik bij dezelfde kip - terwijl ze zich staat te poetsen - een rood stukje vlees om een veerschacht zitten die kennelijk niet door het vel heen kan komen. Ik had het al eens eerder zien zitten (nog niet zo groot als nu) en dacht toen dat de nieuwe veer vanzelf wel een keer door het vel zou schieten. Niet dus! Het is erger geworden!

Helaas kon ik er geen foto van maken. Ik zag het, omdat cochins hun staartveren in afzonderlijke groepjes kunnen spreiden. Maar toen ik ging zoeken om beter te kijken, vond ik hem niet terug. Ze verzette zich ook hevig, dus ik vermoed dat ze er pijn aan heeft. Door dat verzetten, kan ik niet ook nogeens met één hand een foto maken.

Het stukje vlees waar de veer niet doorheen komt is nu ca. 1,5 cm. lang en is rood. Ook de directe omgeving ervan ziet rood. Dat rode komt misschien doordat er veel spanning op het vel staat, maar kan ook duiden op een ontsteking van de follikel. Iemand hier ervaring mee? Kan hierover op het forum weinig vinden.
Hoe moet ik dit nu weer aanpakken/verzorgen?
Kan iemand met ervaring hiermee mij advies geven misschien?
Bij voorbaat dank!

Gebruikersavatar
Skipper
Berichten: 197
Lid geworden op: 26 mei 2016 17:13
Land: nederland
M/V: V

Re: hoe behandel je een ontstoken veerschacht?

Berichtdoor Skipper » 18 nov 2016 17:41

Hallo Joke Kra,

Wat jij omschrijft had 1 van onze seramahaantjes van de zomer ook bij zijn staart! Wel iets kleiner dan 1 1/5 cm, maar hij is dan ook niet zo groot.

We weten nog steeds niet wat het was. We denken ook een lastig doorkomende veer.

Zo'n beetje om de dag hebben we er wat acedermspray opgespoten. Ook omdat het er zo vurig uitzag. Ik weet niet of dat er aan bij heeft gedragen, maar na ongeveer een maand was het over. Misschien was dat ook vanzelf gegaan. Het is in ieder geval niet uit de hand gelopen met open ontstekingen ofzo.

En het haantje leek er geen last van te hebben. Hij bestede er geen aandacht aan voor zover wij zagen. Zat er niet met zijn snavel bij te frutten o.i.d.

Dus als het hetzelfde is komt het vast goed.

Gebruikersavatar
Skipper
Berichten: 197
Lid geworden op: 26 mei 2016 17:13
Land: nederland
M/V: V

Re: hoe behandel je een ontstoken veerschacht?

Berichtdoor Skipper » 18 nov 2016 18:01

Oh ja, acedermspray niet rechtstreeks gespoten, maar eerst op eigen vingers en dan was ingesmeerd. Anders zat die vettigheid overal :-)
Wel ook regelmatig gekeken of het niet open ging of anderszins enger werd.

Gebruikersavatar
Joke Kra
Berichten: 653
Lid geworden op: 27 apr 2014 22:11
Land: Netherlands
M/V: V
Locatie: Vianen

Re: hoe behandel je een ontstoken veerschacht?

Berichtdoor Joke Kra » 18 nov 2016 20:03

Dank Skipper, dat is al een heel goede tip, lijkt mij. Vooral je aanvulling :-D !!
Acederm wondspray heb ik toevallig in huis. Het zal wel een gevecht worden om die aan te brengen!

José
Berichten: 8278
Lid geworden op: 10 mar 2009 11:21
Land: Nederland
M/V: V
Contacteer:

Re: hoe behandel je een ontstoken veerschacht?

Berichtdoor José » 18 nov 2016 21:17

Heb het zelf nooit gezien bij mijn kippen, maar ik probeer even mee te denken. Je zegt dat het anderhalve cm lang is: dan bedoel je dat er een uitstulping van die lengte vanuit de kip steekt waar vel omheen blijft zitten? Of is het een ronde rode platte plek met die diameter en steekt er niets uit?

In het eerste geval, dus als de veerschacht het vel mee naar buiten duwt zonder er doorheen te komen, dan lijkt rood me niet de goede kleur als er alleen spanning op staat. Dan zou het juist eerder heel wit moeten zijn door de spanning. Maar het is rood. Dus lijkt een ontsteking dan toch wel waarschijnlijk. Als dit de situatie is dan is ontsmetten en vet houden inderdaad de beste optie. Eventueel trekzalf, maar als ze er met de snavel bij kan is dat geen goed idee.
Je hebt kans dat door het vet de huid soepeler wordt en de veerschacht alsnog naar buiten komt, eventueel onder druk van pus als het echt dik ontstoken is. Maar dat zou alleen maar goed zijn als de troep dan direct mee naar buiten komt.

En als het echt een zeer uitstekend puntje is kan je zelfs nog overwegen er een stanleymesje op het topje overheen te halen, maar dat moet je durven uiteraard. Als hij dan naar buiten komt heel goed ontsmetten.

Nou ja, ik probeer het me voor te stellen en vergelijk het dan met een ingegroeide baardhaar bij mannen. Dat gaat ook ongeveer zo. Klopt dit idee of is het juist rond en plat?

Gebruikersavatar
Joke Kra
Berichten: 653
Lid geworden op: 27 apr 2014 22:11
Land: Netherlands
M/V: V
Locatie: Vianen

Re: hoe behandel je een ontstoken veerschacht?

Berichtdoor Joke Kra » 18 nov 2016 23:36

Ja, ik bedoel het eerste: een uitstulping van die lengte die vanuit de kip steekt waar vel omheen blijft zitten. Aanvankelijk, toen ik het voor het eerst zag, was het inderdaad wit. Maar nu het probleem gegroeid is, is de kleur nu rood.

Zat zelf ook al te denken dat er misschien niets anders opzit dan het topje eraf te snijden met een steriel scalpelmesje (heb ik in huis) en daarna goed ontsmetten met betadine en daarna acederm wondspray eroverheen. Heb ik dan wel assistentie bij nodig, want dat lukt me nooit alleen! Kip laat zich niet rustig aanraken op die plek!
Ik weet ook niet of ik er goed aan doe zelf te gaan 'knutselen' hieraan op deze manier en of ik dan de boel niet nog erger maak dan het nu is. Hoop daarom op aanwijzingen van iemand die dit herkent en me kan zeggen hoe ik dit het beste kan aanpakken.
Ik denk dat ik het eerst maar met het advies van Skipper probeer (acederm) een week. Trekzalf is misschien een minder idee, omdat ze er met de snavel bij kan en er ook aan zit te frutten. Als ik zie dat e.e.a. alleen maar erger wordt, pak ik de scalpel erbij. Of - als ik dat niet zelf aandurf - dan toch maar DA erbij halen. Het is ook zo verrekt lastig het dier stil te houden en ik wil niet uitschieten met de vlijmscherpe scalpel. Het is nu al moeilijk genoeg haar stil te houden om haar goed te onderzoeken!!
Maar alvast bedankt voor het (nuttige) meedenken!

danielb
Berichten: 7145
Lid geworden op: 18 sep 2012 00:59
Land: Belgie
M/V: M

Re: hoe behandel je een ontstoken veerschacht?

Berichtdoor danielb » 19 nov 2016 00:47

ik moet eerlijk zeggen dat ik niet weet hoe het er uit ziet.
is het een veertje dat er niet goed uitkomt?
misschien gewoon proberen er uit te trekken???

Gebruikersavatar
Skipper
Berichten: 197
Lid geworden op: 26 mei 2016 17:13
Land: nederland
M/V: V

Re: hoe behandel je een ontstoken veerschacht?

Berichtdoor Skipper » 19 nov 2016 01:00

Bij onze haan had ik niet het idee dat er hele ophoping was van pus, zoals je bijvoorbeeld ziet bij een abces van een kat. Het leek meer alsof de huid te sterk was en de veer niet stevig genoeg om door te komen. Vergelijking van ingegroeide haar vond ik wel goed gevonden. Het duurde even, maar aan het eind won de veer :duimop:
omdat kippen niet heel hygienisch zijn (de onze niet in ieder geval, grote smeerkezen) was ik bang dat met openmaken juist troep naar binnen kon. Ook krijg je dan een wondje dat misschien niet goed heelt omdat er een veer onder groeit. Dat was in ieder geval de afweging hier om te kijken of Haan het zelf aankon.
Gedoe met kippen is zo wikken en wegen af en toe! Katten zijn een stuk makkelijker wat dat betreft. Ben benieuwd hoe het afloopt met je pittige tante.

Gebruikersavatar
Joke Kra
Berichten: 653
Lid geworden op: 27 apr 2014 22:11
Land: Netherlands
M/V: V
Locatie: Vianen

Re: hoe behandel je een ontstoken veerschacht?

Berichtdoor Joke Kra » 19 nov 2016 13:22

@ DanielB:

Het is inderdaad een veer die niet door het vel kan komen. Uittrekken kan dan niet. Ik zou dan met geweld de veerschacht door het vel moeten duwen/prikken. Een scalpel erbij om een klein openingetje te forceren lijkt me minder pijnlijk

@ Skipper:

Het is zoals jij het beschrijft: een veer die niet sterk genoeg is door het vel te komen, zonder opeenhoping van pus!
Voor jouw afweging om niet te snijden (i.v.m. veroorzaken wondje dat slecht wil helen) is ook wat te zeggen. Dan toch eerst maar proberen met acederm. Het zit er ongeveer al een maand en begint haar zeer te doen, dus er moet nu iets gebeuren. Acederm maakt de huid misschien ook wat zachter/weker, waardoor het vel minder weerstand biedt bij het doorbreken van de veerschacht? Ik ga het 1 à 1,5 week proberen met acederm. Komt die veer dan nóg niet door, dan maar een scalpel erbij ....

Gebruikersavatar
Skipper
Berichten: 197
Lid geworden op: 26 mei 2016 17:13
Land: nederland
M/V: V

Re: hoe behandel je een ontstoken veerschacht?

Berichtdoor Skipper » 19 nov 2016 14:44

Ja dat snap ik als het er al best lang zit en ze ook last heeft.


Terug naar “Kippenziekten, verwondingen, ongedierte rui etc”



Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 7 gasten