mijn varkentje sophie

Hugo-en-sophie
Berichten: 3
Lid geworden op: 20 jan 2017 16:24
Land: Nederland
M/V: V

mijn varkentje sophie

Berichtdoor Hugo-en-sophie » 21 jan 2017 12:50

Hallo,

Ik heb deze zomereen hangbuikzwijntje gekregen van mijn ouders, een zeugje genaamd sophie. Nou wilde ik graag dat als we thuis zijn dat ze los kon lopen, maar het eerste wat ze deed is het gras omwoelen. Nu vroeg ik me af of je dat tegen kan houden op een of andere manier.


Mvg cheyenne

Tokkietjes
Berichten: 130
Lid geworden op: 20 jul 2016 01:14
Land: Nederland
M/V: V

Re: mijn varkentje sophie

Berichtdoor Tokkietjes » 21 jan 2017 20:00

Volgens mij kun je daar weinig aan doen. Overal waar ik in de buurt varkens buiten zie lopen, zie ik dat ze de grond volledig omgewoeld hebben. Daar zijn het varkens voor, die doen dat nu eenmaal.

Hugo-en-sophie
Berichten: 3
Lid geworden op: 20 jan 2017 16:24
Land: Nederland
M/V: V

Re: mijn varkentje sophie

Berichtdoor Hugo-en-sophie » 21 jan 2017 20:39

Toch jammer dat je er niks aan kan doen, en inderdaad is het een varkens dingetje . ik dach alleen ik vraag het gewoon voor de zekerheid. :roll:

Gebruikersavatar
Roan12
Berichten: 3848
Lid geworden op: 29 jul 2013 18:33
Land: Nederland
M/V: M
Locatie: Gelderland

Re: mijn varkentje sophie

Berichtdoor Roan12 » 21 jan 2017 23:11

Ik heb wel eens op tv een soort gelijk probleem gezien. Mensen hadden een varken als huisdier, gewoon in huis (wordt ik al minder blij van). Ze lieten dat dier ook uit in de stadsparken en dergelijke. Door dat het varken de boel daar steeds kapot wroette kregen ze het steeds aan de stok met de gemeente. Zij vonden dat het varken weg moest. Maar als laatste redmiddel hebben ze het varken een neusring gegeven (zo'n vergelijkbaar ding als bij stieren). Het varken kon daardoor niet meer wroeten. Gemeente blij want parken werden niet meer gemold. Toch jammer want ik zou hier nooit voor kiezen. Een varken is nu eemaal een dier wat dit doet. Heel natuurlijk en ik vind dat een varken dit ook moet kunnen doen. Ik zou je varken dus lekker een plekje achter het huis geven waar ze dit fijn kan doen.

kromme85
Berichten: 17
Lid geworden op: 12 dec 2016 15:05
Land: Nederland
M/V: M

Re: mijn varkentje sophie

Berichtdoor kromme85 » 27 jan 2017 11:05

Neusring is idd de enige oplossing om wroeten te voorkomen, maar dan beperk je het varken in zijn natuurlijke gedrag. Voor varkens is het wroeten natuurlijk gedrag en ze halen ook voedingsstoffen uit de grond op het moment dat ze wroeten.

Ik heb hier 2 kukekune zeugjes zitten. Dit ras staat erom bekend dat ze weinig wroeten maar ook hier willen de dames nog wel eens wroeten.

Sowieso ben ik van mening dat varkens niet geschikt zijn binnen te houden. Hoewel intelligent en zindelijk hebben ze toch hun beweging, wroetmogelijkheid en nog wel meer zaken die je ze binnen niet kunt geven nodig.

Gebruikersavatar
Kip La La
Moderator
Berichten: 22923
Lid geworden op: 15 okt 2009 19:24
Land: Nederland
M/V: V
Locatie: Veluwe

Re: mijn varkentje sophie

Berichtdoor Kip La La » 28 jan 2017 19:15

Ik heb vanmiddag uit de bibliotheek Het Grote Kleine Varkenshandboek meegenomen.
Ik heb geen varkentjes noch de intentie om ze te gaan aanschaffen maar het leek me een boek dat zeker de moeite waard was om eens te bestuderen.
Het is geschreven door Ragnhild Diepens en het gaat over het houden van varkens als gezelschapsdier, zelfs nog in huis ook geloof ik.

Hugo-en-sophie
Berichten: 3
Lid geworden op: 20 jan 2017 16:24
Land: Nederland
M/V: V

Re: mijn varkentje sophie

Berichtdoor Hugo-en-sophie » 15 mar 2018 21:39

H

danielb
Berichten: 7144
Lid geworden op: 18 sep 2012 00:59
Land: Belgie
M/V: M

Re: mijn varkentje sophie

Berichtdoor danielb » 17 mar 2018 04:05

een apart modderhoekje geven....
zal het varken steeds daar gaan wroeten.
best het modderhoekje ergens in de schaduw maken.....

Gebruikersavatar
Trea
Gebanned
Berichten: 5348
Lid geworden op: 07 sep 2014 18:50
Land: Nederland
M/V: V

Re: mijn varkentje sophie

Berichtdoor Trea » 17 mar 2018 21:23

Hoe erg is het als dieren niet hun natuurlijke gedrag kunnen uitleven?

Ik kan daar geen antwoord op geven. De dieren ook niet. Maar ik weet wel dat er heel veel varkens zijn die niet kunnen wroeten, dat er koeien zijn die niet in de wei komen, dat er konijnen zijn die niet kunnen graven, dat er kippen zijn die niet kunnen scharrelen, etc.. Niet in de bio-industrie en ook niet bij een aantal hobbyhouders...

En wat dacht je van katten die niet kunnen jagen omdat ze een belletje om hun nek krijgen, jachthonden die wordt afgeleerd om kippen te pakken.

Veel dieren kunnen zich aanpassen aan de omstandigheden waarin ze worden 'gedwongen' te leven. Soms gaan mensen daarin echt te ver. Maar een beetje anders dan in de natuur kan vaak prima.

Maar dat je een varkentje blij maakt met een modderbak, dat geloof ik zeker!


Terug naar “Varkens/minivarkentjes”



Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 2 gasten