Ophokplicht net over kippenren

Hier staat alles over de Vogelgriep
jee_r
Berichten: 53
Lid geworden op: 19 jun 2013 21:23
Land: Belgie
M/V: M

Ophokplicht net over kippenren

Berichtdoor jee_r » 02 feb 2017 07:29

In België is vanaf vandaag Ophokplicht voor iedereen. Je kan ook een net over je kippenren spannen.
Welk soort netten zijn dat?
Bedankt

Gebruikersavatar
Roan12
Berichten: 3848
Lid geworden op: 29 jul 2013 18:33
Land: Nederland
M/V: M
Locatie: Gelderland

Re: Ophokplicht net over kippenren

Berichtdoor Roan12 » 02 feb 2017 08:40

Waarschijnlijk wordt een voliere net o.i.d. bedoeld.
Maar een net is niet voldoende. Er kunnen dan wel geen (grote) vogels meer bij de kippen komen, maar er kan nog steeds poep door. Besmetting is op deze manier wel verkleint, maar om de kans groter te maken dat je kippen niet ziek worden, moet je ook de poep buiten de deur houden. Beter gebruik je een zeil of maak je een dak met golfplaten of ander materiaal. Zo doende kunnen er geen andere dieren en/of uitwerpselen in de ren komen. In aanraking met besmette poep, is al voldoende voor een ander dier om besmet te raken.

Gebruikersavatar
heusnoorn
Berichten: 405
Lid geworden op: 19 apr 2015 19:06
Land: Belgie
M/V: M
Locatie: Oost-Vlaanderen

Re: Ophokplicht net over kippenren

Berichtdoor heusnoorn » 02 feb 2017 08:56

Dat is niet gespecifeerd behalve dat het wilde vogels moet buitenhouden. Een kleinmazig net dus. Het kan volieregaas zijn, maar ook het type dat rond fruitbomen gebruikt wordt.

Het is inderdaad minder effectief dan ophokken, maar je bent wettelijk in orde.

Gebruikersavatar
BoerJennes
Gebanned
Berichten: 296
Lid geworden op: 22 jan 2017 11:32
Land: Nederland
M/V: M
Locatie: Krimpenerwaard

Re: Ophokplicht net over kippenren

Berichtdoor BoerJennes » 02 feb 2017 09:38

We gebruiken in de zomer een zonnescherm van Ikea om de ren en slaapverblijf te koelen. Dit is ook waterdicht en toch lichtdoorlatend. Zo'n zeil zou ook heel goed te gebruiken zijn om een ren van 4x3,5 meter af te schermen.

jee_r
Berichten: 53
Lid geworden op: 19 jun 2013 21:23
Land: Belgie
M/V: M

Re: Ophokplicht net over kippenren

Berichtdoor jee_r » 02 feb 2017 10:21

Iemand raad hoe je best met het net een tent maakt zodat je er steeds zelf nog in kan...

Bedankt

Gebruikersavatar
Trea
Gebanned
Berichten: 5348
Lid geworden op: 07 sep 2014 18:50
Land: Nederland
M/V: V

Re: Ophokplicht net over kippenren

Berichtdoor Trea » 02 feb 2017 11:09

Tip voor een tijdelijke oplossing :

Je zou je een goedkope partytent kunnen kopen en de open zijden voorzien van gaas of vogelnet. Een zijde kun je een deur in maken met een balk en een loshangend net dat aan de onderzijde is verzwaard en kan worden vastgezet.

Bij een stevige wind heb je kans dat de boel stukgaat.

Ik heb zelf een vrij stevige partytent waarbij ik de overkopping heb weggelaten en heb vervangen met een stevig vogelnet maas 4 /5 cm. De buizen heb ik aan elkaar gelijmd. En aan de onderzijdeheb ik gaas/draad gemaakt tegen de knaagdieren. Door 4 - 5 cm kunnen alleen kleine vogels door (wel mussen, geen merels)
Voor de deur gebruik ik een trixie kattennet die ik nog had van de vorige ren. Vogelnet heb ik op maat besteld via internet. En alles met touw in elkaar geregen.

P.s. Met een oude bungalowtent moet zoiets ook kunnen.

Gebruikersavatar
heusnoorn
Berichten: 405
Lid geworden op: 19 apr 2015 19:06
Land: Belgie
M/V: M
Locatie: Oost-Vlaanderen

Re: Ophokplicht net over kippenren

Berichtdoor heusnoorn » 02 feb 2017 15:51

Je kan ook met een lange paal werken van minstens 3 meter hoog (die voldoende diep in de grond zit) met bovenop de paal een houten cirkel van bvb 50 cm doorsnede. Je gooit je net erover en na het opspannen kan je het verankeren. Je hebt op die manier een soort van tent. Persoonlijk vind ik de meeste opties wel behoorlijk onstabiel voor langere tijd ...

jee_r
Berichten: 53
Lid geworden op: 19 jun 2013 21:23
Land: Belgie
M/V: M

Re: Ophokplicht net over kippenren

Berichtdoor jee_r » 02 feb 2017 18:40

Of kippenhok tegen kippenren plaatsen en alleen de kippenren dan laag overspannen met een net.
Als ik het kippenhok verplaats moet ik niet in de kippenren komen.
Goed idee?

danielb
Berichten: 7145
Lid geworden op: 18 sep 2012 00:59
Land: Belgie
M/V: M

Re: Ophokplicht net over kippenren

Berichtdoor danielb » 03 feb 2017 00:54

jee_r schreef:Of kippenhok tegen kippenren plaatsen en alleen de kippenren dan laag overspannen met een net.
Als ik het kippenhok verplaats moet ik niet in de kippenren komen.
Goed idee?


zolang er geen vogels inkunnen ben je in orde.
en als je dieren niet zichtbaar zijn voor andere mensen,dan zul je normaal gezien zowiezo geen problemen krijgen.


Terug naar “Vogelgriep”



Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 11 gasten