taaie haan

Geschikte rassen, opfok, slachten, hulpmiddelen etc.
klaas123
Berichten: 82
Lid geworden op: 08 nov 2010 21:45
Land: nederland
M/V: M

taaie haan

Berichtdoor klaas123 » 24 jan 2017 12:37

Vorige week heeft iemand een paar hanen voor mij geslacht, hanen waren in de leeftijd 1 tot 3 jaar oud. ik heb de borst voor de soep gebruikt, was goed te doen, maar wel wat taai. De poten hadden we opgebakken. Eigenlijk niet echt te eten. De vorken trekken er krom van, zo taai. Wat doe ik verkeerd?

Gebruikersavatar
tuff cookie
Berichten: 5541
Lid geworden op: 20 nov 2008 18:47
Land: nederland
M/V: V

Re: taaie haan

Berichtdoor tuff cookie » 24 jan 2017 20:35

Oudere hanen zijn taai.
Je kan ze wat langer laten besterven voor je ze klaar maakt. Bouillon van trekken en 12 uur op laten staan. Dan is alles zacht en heerlijk.

José
Berichten: 8278
Lid geworden op: 10 mar 2009 11:21
Land: Nederland
M/V: V
Contacteer:

Re: taaie haan

Berichtdoor José » 29 jan 2017 02:19

De leeftijd is zeker een factor ja. Wat je ook kan proberen is de kip te pekelen voor bereiding. Daar wordt het vlees aanmerkelijk malser van. Dat doe je als volgt:

-3 liter water aan de kook brengen in grote pan.
-180 gram zout en 100 gram suiker in oplossen, af en toe roeren. Je kan hier ook nog smaakmakers als knoflook, tijm, laurier of wat je wilt toevoegen.
-Af laten koelen tot kamertemperatuur en kip toevoegen. Koel wegzetten met deksel op de pan. Als je de hele kip er in doet moet je rekening houden met een pekeltijd van 7 uur. Niet langer, dan wordt het te zout. Voor alleen losse kipfilet is 4 uur pekelen voldoende.
-Na pekelbad kip kort afspoelen, droogdeppen en ca 1 uur laten drogen in koelkast.
-Bij bereiding geen zout meer toevoegen.

Je zal zien dat dit aanmerkelijk scheelt. Maar bij 3 jaar oude hanen zul je nooit zulk mals vlees krijgen als bij hanen van een half jaar oud. En de manier van slachten maakt ook verschil in malsheid. Een kip die 'relaxed' geslacht is, is malser dan eentje die stressvol zijn einde tegemoet ging.

Gebruikersavatar
Jan Bollen
Berichten: 7736
Lid geworden op: 24 sep 2002 22:15
Land: Belgie
M/V: M
Locatie: Lanaken

Re: taaie haan

Berichtdoor Jan Bollen » 29 jan 2017 09:30

Je kan ook de oude Franse recepten opzoeken zoals "Coq au vin" en "vol-au-vent". Vroeger waren ze gewoon van oudere kippen te slachten en te bereiden. Niet de "moderne" recepten volgen want die willen een haan op 15 minuten gaar hebben, reken op 2 dagen. Je kan ook eens kijken wat er allemaal "au bain marie" mogelijk is.

Riko
Berichten: 141
Lid geworden op: 02 sep 2009 21:57
Land: Nederland
M/V: M

Re: taaie haan

Berichtdoor Riko » 02 feb 2017 21:38

Ik heb ooit ook zoiets bij de hand gehad.
Mijn conclusie achteraf was: heel veel gedoe voor taaie stukken vlees. Ik doe het niet weer.

danielb
Berichten: 7145
Lid geworden op: 18 sep 2012 00:59
Land: Belgie
M/V: M

Re: taaie haan

Berichtdoor danielb » 03 feb 2017 00:46

Riko schreef:Ik heb ooit ook zoiets bij de hand gehad.
Mijn conclusie achteraf was: heel veel gedoe voor taaie stukken vlees. Ik doe het niet weer.



idem.
als een haan een jaar of ouder is,dan slacht ik hem al niet meer zelf.
wat een ander er mee doet,moeten zij weten :gutgut:
normaal slacht ik hanen tussen de 3 en 5 maanden.
bij 6 maanden heb ik er al weinig zin in.
als ze nog ouder zijn,dan hoeft het al niet voor mij.
maar als ik een haan langer houd dan 6 maanden ,dan is die meestal bedoeld voor de kweek.
en als ze op een leeftijd van bijvoorbeeld 1 jaar of ouder weggaan,dan komt hij ergens anders terecht als kweek of sierhaan of voor de slacht,maar ikzelf doe het in ieder geval niet meer dan.
ik denk dat ze vanaf een maand of 8 al redelijk taai beginnen worden.......
mijn oudste haan is nu iets van een 4 jaar en eigenlijk mag die al lang weg,maar is 1 van de hanen waarvan ik het spijtig zou vinden dat die door iemand geslacht zou worden en dan uiteindelijk in de kliko verdwijnt omdat die toch niet te vreten gaat zijn :gutgut:

brahma77
Berichten: 37
Lid geworden op: 22 nov 2016 14:11
Land: Duitsland
M/V: M

Re: taaie haan

Berichtdoor brahma77 » 22 feb 2017 20:47

Ik ben het met danielb eens ouder dan een half jaar en zoveel gedoe om een beetje kip te kunnen eten, ik voer ze meestal rauw aan de hond is er helemaal verzot op. En erg gezond voor haar blijft niets van over ik slacht ze wel eerst.
Wil je graag je eigen kip consumeren neem dan een paar mestkuikens. Met goede voeding en veel gezonde aandacht krijg je het allerlekkerste stukje kip.

Zie eerdere berichten van johnny69.

Gebruikersavatar
Trea
Gebanned
Berichten: 5348
Lid geworden op: 07 sep 2014 18:50
Land: Nederland
M/V: V

Re: taaie haan

Berichtdoor Trea » 23 feb 2017 14:18

Lijkt me niet verstandig de kippen rauw op te voeren aan de hond. Als hij doorkrijgt dat het de haan is die een dag eerder nog vrolijk rondliep.... Dan gaat je hond misschien wel zelf een slachtpartij aanrichten onder de kippen.

Er zijn echt wel honden die op kippen jagen.

brahma77
Berichten: 37
Lid geworden op: 22 nov 2016 14:11
Land: Duitsland
M/V: M

Re: taaie haan

Berichtdoor brahma77 » 23 feb 2017 18:53

Hoi Trea,

Heb hier eigenlijk nooit problemen mee gehad en voer al ruim 25 jaar de resten aan de hond ook de overgebleven oude hanen wel worden ze netjes geslacht en geplukt.

We hebben twee duitse herders gehad en een mechelse herder en onze huidige hond is een american stafford van drie jaar oud.
Ligt er ook wel aan hoe je ze opvoed lijkt me en de honden hadden we van pup af aan dus waren en zijn ze gewend aan de dieren om ons huis.

Onze huidige hond is zelfs erg beschermend naar de dieren die we hebben, als er mensen kippen komen halen bijvoorbeeld vind ze het absoluut niet leuk dat deze worden meegenomen en laat dit ook merken, niet agressief ofzo maar duidelijk uit haar doen.

De kuiken die ontsnappen uit de stal worden netjes beschermd tot wij ze terug zetten.
En van vossen hebben wij geen last die maken geen schijn van kans ze loopt altijd los dan en nacht maar kan wel door een luik naar binnen.
Zo doen we het al jaren en gaat altijd goed welke hond we ook hadden.

Neem je een oudere hond, die dit niet gewend is gaat het wel anders, die zal het nooit leren dat de dieren op het erf erbij horen en zal dan zeker op de kippen gaan jagen en vangen.

brahma77
Berichten: 37
Lid geworden op: 22 nov 2016 14:11
Land: Duitsland
M/V: M

Re: taaie haan

Berichtdoor brahma77 » 23 feb 2017 19:00

Voordat iemand gaat vragen of het niet gevaarlijk is voor een hond de kip met bot en al te geven.

Nee, absoluut niet. Botjes van een rauwe kip zijn zachter en splinteren niet en wordt volledig verteerd door de hond.

Pas als je de kip kookt, bakt, braad of op welke wijze dan ook gaard, zullen de botjes hard gaan worden en gaan splinteren.


Terug naar “Kippen (en overig pluimvee) voor consumptie”



Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 5 gasten