Kuikens verzorgen

De leg, eieren, broeden, broedmachine, broedsaf maken, kuikens en kuikenopfok
Gebruikersavatar
jantien
Berichten: 11752
Lid geworden op: 23 dec 2003 15:29
Land: nederland
M/V: V
Locatie: albufeira old town/arnhem

Re: Kuikens verzorgen

Berichtdoor jantien » 15 sep 2015 09:28

:duimop:

mariekeamr
Berichten: 27
Lid geworden op: 29 jan 2016 10:49
Land: Nederland
M/V: V

Re: Kuikens verzorgen

Berichtdoor mariekeamr » 11 apr 2016 11:08

Hoi allemaal,

Ik wil binnenkort 4 amrock kriel kuikens gaan aanschaffen. Ik heb iemand met kuikens gevonden en die zegt dat als ik de kuikens zou halen bij een leeftijd van een krappe 5 weken de kuikens geen warmtelamp meer nodig hebben. Klopt dat? En zo ja; houd ik ze dan nog binnen of kunnen ze al in het nachthok (opp 1,2 m2) en ren?

Gebruikersavatar
Trea
Gebanned
Berichten: 5348
Lid geworden op: 07 sep 2014 18:50
Land: Nederland
M/V: V

Re: Kuikens verzorgen

Berichtdoor Trea » 11 apr 2016 20:23

In de zomer kunnen kuikens in de regel met 6 weken zonder lamp naar buiten. Ze moeten wel een groepje kunnen vormen zodat ze elkaar warm kunnen houden.

Het is nu nog te fris voor kuikens van 5 weken om zonder lamp in een buitenhok te verblijven. Overdag naar buiten als de zon schijnt kan al wel met deze temperaturen, mits ze goed in de veren zitten en een beschut plekje op kunnen zoeken Zorg wel dat je er bij blijft de eerste keren om te zien of het goed gaat en zorg voor een veilige omgeving (overdekte ren).

Voor s nachts zou ik de kuikens binnenhalen of als ze in een buitenhok gaan de slaapruimte voorzien van een lamp of warmteplaat.

Gebruikersavatar
Jan Sch
Berichten: 5299
Lid geworden op: 30 jul 2008 22:10
Land: limburg
M/V: M

Re: Kuikens verzorgen

Berichtdoor Jan Sch » 12 apr 2016 18:44

mariekeamr schreef:Hoi allemaal,

Ik wil binnenkort 4 amrock kriel kuikens gaan aanschaffen. Ik heb iemand met kuikens gevonden en die zegt dat als ik de kuikens zou halen bij een leeftijd van een krappe 5 weken de kuikens geen warmtelamp meer nodig hebben. Klopt dat? En zo ja; houd ik ze dan nog binnen of kunnen ze al in het nachthok (opp 1,2 m2) en ren?

Dan zou ik nog zeker een week wachten met halen.

Vicky82
Berichten: 6
Lid geworden op: 24 apr 2017 20:07
Land: Nederland
M/V: V

Re: Kuikens verzorgen

Berichtdoor Vicky82 » 27 apr 2017 18:11

Ik ben nieuw hier op het forum en heb een vraagje.
Ik heb sinds 4 weken voor het eerst een paar wyandotte kriel kuikens. Ze zijn nu 5 weken. Nu ben ik een beginnend kippenhouder en het valt mij op dat het ene kuiken een reus is vergeleken bij andere kuiken.
De grote zit al goed in de veren en groeit ook als kool maar de kleine lijkt achter te blijven. Ze eet en drinkt goed en scharrelt lekker in de rondte. Wel zoekt ze nog vaak de warmteplaat op. Op haar vleugeltjes zijn wel al echte veren gekomen maar de rest van haar lijf is vooral nog pluis. Is het gewoon een achterblijvertje en hoef ik me geen zorgen te maken of zou er wat anders aan de hand zijn?

Afbeelding

Gebruikersavatar
Roan12
Berichten: 3848
Lid geworden op: 29 jul 2013 18:33
Land: Nederland
M/V: M
Locatie: Gelderland

Re: Kuikens verzorgen

Berichtdoor Roan12 » 27 apr 2017 18:48

De kleine is jonger dan de grote. Er zit minimaal een week, misschien twee weken zelfs, leeftijdsverschil tussen. Daarom is het ook wat kleiner. Het kopje is nog niet bedekt met veren, daaraan is te zien dat het jonger is.

Vicky82
Berichten: 6
Lid geworden op: 24 apr 2017 20:07
Land: Nederland
M/V: V

Re: Kuikens verzorgen

Berichtdoor Vicky82 » 27 apr 2017 19:57

Toen ik ze ophaalde waren ze als het goed is 1 week oud, zie de foto hieronder. Ik had er eerst drie maar helaas is het gele kuiken dood gegaan.
Toen zagen ze er wel even oud uit of ligt dat aan mij?

Afbeelding

Gebruikersavatar
Roan12
Berichten: 3848
Lid geworden op: 29 jul 2013 18:33
Land: Nederland
M/V: M
Locatie: Gelderland

Re: Kuikens verzorgen

Berichtdoor Roan12 » 27 apr 2017 20:12

Oké dat is wel vreemd. Ze lijken dus inderdaad gelijk te zijn qua leeftijd.

Dan kom ik bij het volgende:
Het zijn twee verschillende kleuren, dus uit verschillende ouders en stammen. De ene stam kan sneller groeien dan de andere, dus ook sneller in de veren zitten. Dat kan hier ook het geval zijn. Dan zie ik bij mijn kuikens vaak dat hennen veel sneller in de veren zitten dan de hanen. Vaak doen de haantjes er wel een weekje langer over om helemaal hun eerste verendek te krijgen. Maar volgens mij gaat dat hier niet op, aangezien ze er voor mij uitzien als twee hennen.

Dan zou je bij het eerste uitkomen en niet gelijk op een groeiachterstand. Ze zitten namelijk al ruime tijd samen, krijgen hetzelfde te eten en leven in dezelfde omstandigheden. Mocht het echt een groeiachterstand zijn, dan ga je dat denk ik pas later zien. Als ze verder erg actief zijn beide, zou ik mij voor nu geen zorgen maken. ;)

Vicky82
Berichten: 6
Lid geworden op: 24 apr 2017 20:07
Land: Nederland
M/V: V

Re: Kuikens verzorgen

Berichtdoor Vicky82 » 27 apr 2017 20:45

Dank je wel voor de uitleg!
Het kleintje is wel iets rustiger en minder brutaal als de grote maar dat kan natuurlijk haar aard zijn. Ze wordt soms een beetje onder de voet gelopen maar ik zie haar ook wel vaak rustig eten. Ze volgt sowieso de grotere op de voet maar springt ook regelmatig uit haar zelf het hok uit om in het rennetje te scharrelen.
Dus actief is ze wel gelukkig.
Hopelijk begint ze snel te groeien.

Pol
Berichten: 9
Lid geworden op: 04 jan 2009 11:54
Land: B
M/V: M

Re: Kuikens verzorgen

Berichtdoor Pol » 02 mei 2017 14:23

De bodem grof en schavelingen om spreipoten te voorkomen.
De eerste week kuikenvoeder,daarna overschokelen naar mengeling gemalen.
ieder dag vers drinken.
Mijn enig probleem is de kat van de gebuur die heeft er verleden jaar 7 geslacht toen ze drie weken oud waren,daarom gebruik ik een grote muit :mrnono: :mrnono:


Terug naar “Voortplanting, eieren, leggen, broeden en kuikens”



Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Google en 20 gasten