Nieuw project kippen, ras gezocht!

Onderwerpen die NIET onder de onderstaande categorieën vallen.
Sytze
Berichten: 96
Lid geworden op: 05 jul 2015 20:13
Land: Nederland
M/V: M

Nieuw project kippen, ras gezocht!

Berichtdoor Sytze » 10 mei 2017 14:48

Hoi allemaal,

Ik heb op het moment 35 Lohman leghennen en 3 Lohman hanen. Ze leggen goed, zijn gezond en ik kan de eieren prima verkopen aan de weg. Voordat dit goed ging lopen en ik genoeg ervaring had heeft dit een jaar gekost en een hoop tijd. Het gaat nu zo goed dat ik er amper meer tijd aan kwijt ben.

Nu wil ik een nieuw project starten. Ik wil ras-kippen gaan vermeerderen (kuikens) en verkopen. Ik zou willen beginnen met 3 verschillende rassen. Van elk ras wil ik twee hennen en een haan. De eieren stop ik na een aantal dagen in de broedmachine en laat ik uitkomen.

Nu wil ik graag weten welke rassen aantrekkelijk zijn om op deze manier te gebruiken.
Ik wil 3 rassen die: 1) met regelmaat een ei leggen (na twee weken opsparen moeten ze dacht ik in de broedmachine). 2) Het ei moet minstens 50 gram zijn zodat ik eieren die niet uitgebroed gaan worden aan de weg kan zetten. 3) Ik zou ook graag een ras willen die voor een goede prijs verkocht kan worden maar niet meer dan normaal eet (zoals de Brahma, die eet een hoop meer). 4) De kippen mogen best prijzig zijn in aanschaf, als de jongen dat vervolgens ook maar zijn. 5) ik zou graag willen dat de kippen óf de moeite waard zijn om te slachten (enigszins gewicht) of makkelijk te onderscheiden zijn in geslacht of een ras waarvan de hanen ook enigszins verkoopbaar zijn.

Ik ben erg benieuwd welke rassen jullie denken die geschikt zijn. Ik ben ook erg benieuwd of er tips zijn wat betreft mijn opzet.

Ik wil ieder ras in een apart hokje zetten beginnende met 3 rassen. Ze krijgen een stuk overdekt hok en een stuk buitenhok. Deze hokken wil ik dicht op elkaar zetten. Ik ben van plan om nog een hokje te bouwen op een afstand. Iedere nieuwe kip zal hier een week verblijven ter observatie, om kippenziekten te kunnen uitsluiten en verspreiding hiervan te voorkomen (je weet nooit wat kippen uit andere verblijven met zich meenemen). Nadat de broedeieren zijn uitgebroed gaan al deze verschillende kuikens samen in een hok in mijn schuur. Ik twijfel op welke leeftijd ik ze moet verkopen. Bij leghennen is dit op legleeftijd, welke leeftijd houd je aan bij raskippen?

Ik heb nu het idee dat dit project rond de 800 euro gaat kosten. Ik denk aan de hokjes die ik zelf wil bouwen, het benodigde gaas, de broedmachine en de aanschaf van de raskippen. Denken jullie dat dit reëel is of zit ik er naast?

Ik hoor graag van jullie!

Groet, Sytze

Gebruikersavatar
tuff cookie
Berichten: 5587
Lid geworden op: 20 nov 2008 18:47
Land: nederland
M/V: V

Re: Nieuw project kippen, ras gezocht!

Berichtdoor tuff cookie » 10 mei 2017 15:06

B.v. Australorp, Bielefelder, Amrock, Welsumer , Barnevelder. Deze rassen kunnen ook wel broeds worden, maar niet overdadig. Ik denk de Amrock en de Welsumer nog het minst.
Raskippen worden eigenlijk op elke leeftijd aangeboden.
Als je veel zelf bouwt dan zal die 800 Euro wel kunnen denk ik.

Gebruikersavatar
Trea
Gebanned
Berichten: 5348
Lid geworden op: 07 sep 2014 18:50
Land: Nederland
M/V: V

Re: Nieuw project kippen, ras gezocht!

Berichtdoor Trea » 10 mei 2017 19:58

Misschien ook leuk om het eens met een nieuw of bijzonder Nederlands ras re proberen? Zoals bv. De schijndelaar :een nieuw ras die licht-groene eitjes legt en een mooie staart heeft.

Of een fokprogramma beginnen met hanen die geen lawaai maken" . Afzet gegarandeerd.

Gebruikersavatar
peertje
Gebanned
Berichten: 1444
Lid geworden op: 25 dec 2016 22:11
Land: Nederland
M/V: M

Re: Nieuw project kippen, ras gezocht!

Berichtdoor peertje » 10 mei 2017 20:52

Uit je wensenlijstje begrijp ik dat je evt ook zou willen kiezen voor een dubbeldoelras?... maar die eten nu juist net weer meer - lees ook https://www.levendehave.nl/artikelen/ee ... r-subsidie -
Of toch gewoon gaan voor dubbeldoel en het hogere voerverbruik voor lief nemen...
Voorbeelden; Sussex, Bielefelder
Misschien dus tegelijk een idee je te richten op een legkip van een oud ras... je werkt met grotere aantallen en kan zo tegelijk meehelpen aan het in stand houden van een ras?
Of een die ook in het artikel van levendehave.nl genoemd wordt... de Hubbard JA 57 Ki
Zie http://www.hubbardbreeders.com/products ... 7758-.html

Er is nog wat keuze...
Je project is minder mijn ding trouwens, maar wel leuk om uit te zoeken...

Sytze
Berichten: 96
Lid geworden op: 05 jul 2015 20:13
Land: Nederland
M/V: M

Re: Nieuw project kippen, ras gezocht!

Berichtdoor Sytze » 10 mei 2017 22:22

Hoi Peertje,

Waar kan ik aan deze Hubbert kippen komen? Ik zou eventueel volgend jaar april mij Lohman's kunnen vervangen voor deze kippen. Is er ook aan de haan variant te komen?

De rest bedankt voor de tips. Ik ga even nadenken, googelen en meer reacties afwachten :)

Grt Sytze

Sytze
Berichten: 96
Lid geworden op: 05 jul 2015 20:13
Land: Nederland
M/V: M

Re: Nieuw project kippen, ras gezocht!

Berichtdoor Sytze » 10 mei 2017 23:05

tuff cookie schreef:B.v. Australorp, Bielefelder, Amrock, Welsumer , Barnevelder. Deze rassen kunnen ook wel broeds worden, maar niet overdadig. Ik denk de Amrock en de Welsumer nog het minst.
Raskippen worden eigenlijk op elke leeftijd aangeboden.
Als je veel zelf bouwt dan zal die 800 Euro wel kunnen denk ik.


De Amrock is te autoseksen.. da's wel een voordeel. Heb je enig idee na hoeveel tijd de hanen op slachtgewicht zitten? Ik zou het volgende voer willen gebruiken voor de hanen: https://petsplace.nl/pps-versele-laga-c ... 10186.html

Groeten, Sytze

Sytze
Berichten: 96
Lid geworden op: 05 jul 2015 20:13
Land: Nederland
M/V: M

Re: Nieuw project kippen, ras gezocht!

Berichtdoor Sytze » 11 mei 2017 01:44

Besten,

Ik vraag mij af hoeveel een Amrock kip eet als kuiken en als volwassen kip. Ook vraag ik mij af hoeveel een Amrock-kuiken haan eet van het voer die bestemd is voor vleeskuikens. Ik ben aan het overwegen een aantal Amrocks aan te schaffen. Ze leggen 220 eieren per jaar van +/- 55 gram, bereiken een groot gewicht en zijn ook nog eens autoseksend, wat wil een mens nog meer ;)

Groeten, Sytze

Deesje
Berichten: 168
Lid geworden op: 10 nov 2016 20:03
Land: Nederland
M/V: V

Re: Nieuw project kippen, ras gezocht!

Berichtdoor Deesje » 11 mei 2017 09:12

Sytze schreef:wat wil een mens nog meer ;)


uhm... daar kan ik een heleboel andere dingen bij bedenken... ik hoop dat je in je project ook dierenwelzijn prioriteit geeft, want nu lijkt het vooral een kosteneffectiviteitsplaatje te zijn

Sytze
Berichten: 96
Lid geworden op: 05 jul 2015 20:13
Land: Nederland
M/V: M

Re: Nieuw project kippen, ras gezocht!

Berichtdoor Sytze » 11 mei 2017 09:44

Hoi Deesje,

Ik vind het inderdaad belangrijk dat de kosten gedekt zijn, anders had ik al snel een probleem met m'n 35 hennen die ik nu heb. Ze hebben per kip wel minstens 5m2 aan ruimte, krijgen goed voer en worden natuurlijk goed onderhouden. Met andere kippen gaat dit natuurlijk niet anders. Ik vind het erg fijn als een kip zichzelf kan onderhouden maar dit betekend niet dat ik het niet belangrijk vind dat de kip een goed leven heeft! Die komt toch altijd op nr. 1. Sorry als ik een andere indruk wekte.

Grt Sytze

Sytze
Berichten: 96
Lid geworden op: 05 jul 2015 20:13
Land: Nederland
M/V: M

Re: Nieuw project kippen, ras gezocht!

Berichtdoor Sytze » 11 mei 2017 09:51

Overigens, ze gebruiken de ruimte niet.. ze blijven vaak steken binnen en in een tussenhokje tussen binnen en buiten. Ik denk er dan ook aan om de hennen te laten delen met een aantal Amrocks, met een hek ertussen. De buitenren gebruiken ze amper, daar kan dus prima een stuk vanaf.

Grt Sytze


Terug naar “Kippen Algemeen”



Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 1 gast