Eieren van eend in het wild in broedkast leggen?

Gebruikersavatar
Jan Bollen
Berichten: 7736
Lid geworden op: 24 sep 2002 22:15
Land: Belgie
M/V: M
Locatie: Lanaken

Eieren van eend in het wild in broedkast leggen?

Berichtdoor Jan Bollen » 03 jun 2017 20:52

Bij de buurman heeft een eend een nest eieren maar als de kuikens uitkomen kunnen die nergens naartoe omdat de tuin hermetisch afgesloten is. Kan ik de eieren in de broedkast leggen en de kuikens zelf voederen en laten opgroeien?

danielb
Berichten: 7144
Lid geworden op: 18 sep 2012 00:59
Land: Belgie
M/V: M

Re: Eieren van eend in het wild in broedkast leggen?

Berichtdoor danielb » 03 jun 2017 21:54

heb ik zelf ooit ook gedaan. (ik had er ook een reden voor)
broedproces was onbekend en had ik dus de eieren dagelijks blijven keren.
vanaf de dag dat ik iets hoorde heb ik niet meer gekeerd,maar de eieren wel 1 keer besproeid met lauw water.
allemaal mooi uitgekomen.

Gebruikersavatar
Jan Bollen
Berichten: 7736
Lid geworden op: 24 sep 2002 22:15
Land: Belgie
M/V: M
Locatie: Lanaken

Re: Eieren van eend in het wild in broedkast leggen?

Berichtdoor Jan Bollen » 03 jun 2017 23:27

Zijn die kuikens helemaal wild of kan je ze gewoon in de wei zetten?

danielb
Berichten: 7144
Lid geworden op: 18 sep 2012 00:59
Land: Belgie
M/V: M

Re: Eieren van eend in het wild in broedkast leggen?

Berichtdoor danielb » 03 jun 2017 23:35

als ze niet gebrand worden,dan zullen ze uiteindelijk wel gaan vliegen.,maar is pas als ze volwassen zijn maar normaal gezien tenvroegste het volgend jaar.
ik had die nest toen wel gebrand. (is trouwens iets wat ik niet meer doe hoor)
heb nog eens een andere nest gehad van iemand anders en die zijn toen in fokseizoen allemaal gaan vliegen.
tamheid zal beetje afhangen hoe volbloed wild ze zijn en hoe jij ze groot zult brengen.
maar eenden ook al zijn het tamme is int algemeen dikwijls redelijk argwaniger dan een kip.

Gebruikersavatar
Madelief
Berichten: 412
Lid geworden op: 30 mar 2007 14:43
Land:
M/V: V
Locatie: Utrecht

Re: Eieren van eend in het wild in broedkast leggen?

Berichtdoor Madelief » 04 jun 2017 20:43

Waarom niet de eend met haar eigen kroost vrij laten nadat ze ze uitgebroed heeft? Het zijn nestvlieders, gaan meteen met mama op stap. Ik vind het nogal cru de eend haar eieren af te pakken.

Gewoon de pulletjes in een mandje, mama loopt er wel achteraan, en wegbrengen naar een waterkant. Easy does it.

Gebruikersavatar
Jan Bollen
Berichten: 7736
Lid geworden op: 24 sep 2002 22:15
Land: Belgie
M/V: M
Locatie: Lanaken

Re: Eieren van eend in het wild in broedkast leggen?

Berichtdoor Jan Bollen » 04 jun 2017 21:21

Mijn buurman zijn tuin is volledig gesloten met platen van 1 meter hoog en daar geraken de jonge eendjes niet uit om hun moeder te volgen.

Gebruikersavatar
Madelief
Berichten: 412
Lid geworden op: 30 mar 2007 14:43
Land:
M/V: V
Locatie: Utrecht

Re: Eieren van eend in het wild in broedkast leggen?

Berichtdoor Madelief » 04 jun 2017 21:56

Dat zeg ik ook niet. Maar als jij de eieren kunt afpakken kun je toch ook na uitkomst even helpen met het verplaatsen van de pulletjes??

Je stopt de pulletjes (kuikens) in een krat of mandje en de moeder volgt jou gewoon de tuin uit. Of je zet ze gewoon direct over het hek. Moeder komt er vanzelf achteraan. Daar zou ik voor kiezen :duimop:

Gebruikersavatar
Jan Bollen
Berichten: 7736
Lid geworden op: 24 sep 2002 22:15
Land: Belgie
M/V: M
Locatie: Lanaken

Re: Eieren van eend in het wild in broedkast leggen?

Berichtdoor Jan Bollen » 05 jun 2017 07:08

Ik spreek alleen met mijn buurman via de politie. Ik kan niet in zijn tuin gaan om eendjes te vangen.

Gebruikersavatar
Trea
Gebanned
Berichten: 5348
Lid geworden op: 07 sep 2014 18:50
Land: Nederland
M/V: V

Re: Eieren van eend in het wild in broedkast leggen?

Berichtdoor Trea » 05 jun 2017 08:29

Je kan bv een anonieme brief bezorgen (of zogenaamd van dierenbescherming) met advies om de jonge eendjes na uitkomst met moeders aan de waterkant te zetten.

Gebruikersavatar
Madelief
Berichten: 412
Lid geworden op: 30 mar 2007 14:43
Land:
M/V: V
Locatie: Utrecht

Re: Eieren van eend in het wild in broedkast leggen?

Berichtdoor Madelief » 05 jun 2017 08:47

Aha. Maar de eieren kun je wél pakken? Of stap je daarvoor in een onbewaakt moment over de afscheiding dan? Ik snap wel dat dat makkelijker is dan het vangen van uitwaaierende eendjes, maar een beetje gek is het wel als jullie elkaar alleen via politie spreken.

Afein, hoe dan ook. Kennelijk wil je de eieren uitbroeden en niet meedenken over hoe ze bij de moeder te laten. Misschien wel vanuit een nobele gedachte om ze in ieder geval een kans te willen geven, en misschien begint de eend weer een nieuw broed (hopelijk elders). Strafbaar is het wel. Het is een beschermde diersoort en eieren rapen etc mag niet, maar dat is waarschijnlijk niks nieuws.
Mocht je toch wat willen doen dan zou ik de vogelbescherming bellen om te vragen of ze moeder en eieren kunnen verplaatsen of dat ze andere tips hebben. Weet ik veel. In een even onbewaakt moment een loopplank in de tuin tegen het hek zetten zodat ze achter moeder aan de tuin uit kunnen...

Succes ermee


Terug naar “Eenden, ganzen en zwanen”



Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 6 gasten