slachtveld

Ziekten, ongedierte, verwondingen en de rui.
Ook nagels/sporen/snavel/kammen/vleugels etc
cocotte
Berichten: 105
Lid geworden op: 16 okt 2011 13:41
Land: nl
M/V: V

slachtveld

Berichtdoor cocotte » 09 jun 2017 16:08

Kom ik vanmiddag in mijn tuin was het een slachtveld al mijn kippen zelfs de parelhoenders vermoord! Een parelhoen was de kop af en deels de ingewanden er uit de overige hennen waren gewoon morsdood geen verwondingen te ontdekken .Drie kippen spoorloos verdwenen mijn 2 dubbelgezoomde barnevelders en 1 ayam cemani.1 ayam cemani heeft de ravage overleefd! Zit nu helemaal alleen ,Zoeken zoeken naar andere hennen wat een drama hier in zuid limburg niks te vinden !! Moet zijn gebeurt tussen 8.00 en 12.00 uur vanochtend toen het regende iemand een idee wie zoiets doet ? Alles is heel goed afgezet met gaas (dubbele rijen) lopen onder fruitbomen die dik in het blad zitten.

José
Berichten: 8278
Lid geworden op: 10 mar 2009 11:21
Land: Nederland
M/V: V
Contacteer:

Re: slachtveld

Berichtdoor José » 09 jun 2017 18:49

Wat ongelooflijk beroerd! Hoe hoog is de dubbele rij gaas en hoeveel ruimte zit er tussen die twee?
Het kan vanalles zijn geweest, het meest waarschijnlijk is denk ik vos of marter. Hebben jongen en zijn dan extra op jacht. Een vos bijt sowieso alles dood als hij de kans krijgt.
Bah, zielig voor overgebleven kip en zielig voor jou! Tip als de kip zo getraumatiseerd is dat hij/zij in shock raakt: 1 druppel cognac in de bek geven.
Sterkte!

Gebruikersavatar
Trea
Gebanned
Berichten: 5348
Lid geworden op: 07 sep 2014 18:50
Land: Nederland
M/V: V

Re: slachtveld

Berichtdoor Trea » 09 jun 2017 19:47

Jakkes. Wat naar. :roos: :aai:

Ik gok dat het een vos was. Een marter /bunzing richt niet zo'n slachtpartij aan als een vos. Voor een vos is een afrastering van meer dan 2 meter hoog met een uitstaande rand nodig. Een stevig net aan de bovenzijde helpt ook.

Heb je al ook gekeken naar graafsporen? Was er niet een gat gemaakt onder de omheining? Of een poging? Meestal proberen ze dat eerst. maar het is misschien ook mogelijk dat de takken van fruitbomen het gemakkelijker hebben gemaakt voor de vos om in en uit de ren te klauteren.

Hou er iig rekening mee dat de vos waarschijnlijk terugkomt als hij denkt dat er nog iets te halen valt.

cocotte
Berichten: 105
Lid geworden op: 16 okt 2011 13:41
Land: nl
M/V: V

Re: slachtveld

Berichtdoor cocotte » 09 jun 2017 20:28

De laatste keer dat zoiets gebeurt is, is meer dan 6 jaar geleden! Dacht dat mijn kippen veilig waren we letten altijd zo goed op. S'nacht altijd in een goed afgesloten hok,overdag op 250 vierkante meter onder de bomen met voldoende onderduik plekken,en hoog gaas nooit problemen gehad de afgelopen jaren! En nu toevallig na een periode van droogte (eindelijk) regen en hopla dikke vette pech! Moet hoogstwaarschijnlijk een vos zijn geweest of volgens de kippenfokker waar ik mijn kipjes haal een marterfamilie met jonkies.ik ben er echt kapot van de kippen waren mijn vriendinnetjes,eentje had ik al bijna 5 jaar ,en de miserabelste volgde me altijd als een hondje,hielp me met de compost omwoelen :-) Zelfs die gekke parelhoenders waren tam geworden. S'middags kregen ze altijd iets lekkers wat etensrestjes of een snee brood en die blikken als ik met lege handen aankwam...

Gebruikersavatar
Fryske
Berichten: 7276
Lid geworden op: 10 mei 2013 15:37
Land: Fryslan
M/V: V

Re: slachtveld

Berichtdoor Fryske » 09 jun 2017 20:35

Och wat sneu! Zo triest altijd. Ook het aangezicht....Sterkte!

Gebruikersavatar
BoerJennes
Gebanned
Berichten: 296
Lid geworden op: 22 jan 2017 11:32
Land: Nederland
M/V: M
Locatie: Krimpenerwaard

Re: slachtveld

Berichtdoor BoerJennes » 09 jun 2017 20:38

Wat erg voor jouw en je kippetjes... Vooral omdat het zo'n slachtveld is. Ik hoop dat nooit mee te maken, lijkt me echt choquerend. Sterkte!

Gebruikersavatar
Joke Kra
Berichten: 653
Lid geworden op: 27 apr 2014 22:11
Land: Netherlands
M/V: V
Locatie: Vianen

Re: slachtveld

Berichtdoor Joke Kra » 09 jun 2017 22:21

Wat verschrikkelijk om zo'n slachtveld aan te treffen!!! Ik leef erg met je mee!
Wat ga je nu doen? Want die ene kan niet al te lang alleen blijven denk ik ....

Frankkip
Berichten: 142
Lid geworden op: 03 jun 2017 22:16
Land: nederland
M/V: M

Re: slachtveld

Berichtdoor Frankkip » 09 jun 2017 22:34

Hier in Limburg schijnt het echt erg te zijn met vossen. 2 weken geleden had ik mijn hok niet goed afgesloten(hendel van slot niet vast gezet) . Om vier uur snachts hoorde ik kippen gillen, ik naar buiten rennen.Hij had mijn heel grote , zware cochinhaan tot achter in de tuin gesleept, en mijn hen had hij gepakt maar niet gedood. Ze hebben het allebei overleefd, ook al heeft de (oude ) hen een paar weken nodig gehad.Heb haar een week moeten dwangvoederen. Zag de vos over de ruim 2 meter hoge schutting springen zonder echt veel moeite. Nu heb ik een alarm ingesteld op mijn telefoon die me eraan herinnert om het hok goed af te sluiten als dat niet gebeurd is.

cocotte
Berichten: 105
Lid geworden op: 16 okt 2011 13:41
Land: nl
M/V: V

Re: slachtveld

Berichtdoor cocotte » 10 jun 2017 07:40

Ik weet dat er vossen zitten heb ze vaak genoeg in het veld gezien,nooit problemen mee gehad,het barst hier n.m van de woelratten! Onze tuin ligt naast een hondenlosloop gebied en normaliter is het daar vrij vroeg in de ochtend al druk ,maar het regende gisterochtend vrij hard dus we hebben ontzettende pech gehad.Ben gisteravond nog naar de kippenman geweest en heb daar 1 hennetje gekocht om bij de enige die nog over was te zetten.Die hadden elkaar snel gevonden. Vandaag nog eens goed alles nakijken en extra draad spannen e.d om dit in de toekomst toch proberen te voorkomen! Heb gelukkig een stuk dat is helemaal dicht ook met netten ! Voorlopig gaan de kippies daarin. Werd vannacht een aantal keren wakker en zag dat drama voor me moest er niet aan denken wat zich daar heeft afgespeeld en hoe die kippies en parelhoenders hebben gerend voor hun leven :-(

Gebruikersavatar
peertje
Gebanned
Berichten: 1444
Lid geworden op: 25 dec 2016 22:11
Land: Nederland
M/V: M

Re: slachtveld

Berichtdoor peertje » 10 jun 2017 08:21

Heh jee... lees het nu pas... da's niet lekker inderdaad en moet voor de kippies echt erg geweest zijn :puppydogeyes:
Goed dat je er weer een bij hebt... dat wel
Sterkte! :roos:


Terug naar “Kippenziekten, verwondingen, ongedierte rui etc”



Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 9 gasten