Red een legkip

Onderwerpen die NIET onder de onderstaande categorieën vallen.
José
Berichten: 8278
Lid geworden op: 10 mar 2009 11:21
Land: Nederland
M/V: V
Contacteer:

Re: Red een legkip

Berichtdoor José » 10 sep 2013 19:26

En zo kunnen we met z'n allen nog uren, weken, jaren blijven vertellen dat het geen goede zet is, maar de 'dierlievendheid' van mensen zonder kennis van kippen zal altijd maken dat het weer/weer/weer gebeurt. Ik heb zelf ook 3 leghennen gehad, nu nog 2. Niet van zo'n kl.... stichting maar gewoon bij een boer in de buurt vandaan. En simpel omdat mijn andere hennen ouder worden en minder gaan leggen. Voor de continuïteit wat eieren betreft zeg maar. De overige 2 doen het prima maar dat zijn dan ook nooit zielige uitgelegde "redkippen'' geweest. Ik kocht ze toen ze tegen de leg zaten. Ze zijn nu bijna anderhalf jaar oud. Kerngezond, mooie kammen, redelijk mooi verenkleed (voor een legkip dan) en leggen als een dijker. En ik vind ze niet eens echt leuk, het zijn hondsbrutale mutsen. Maar ach, je hebt er wel eieren van.

Mensen, tuin er toch niet in!!! Al die mooie verhalen waar de zakdoeken bij op tafel moeten. Je wordt genaaid waar je bij staat.

nyckle
Berichten: 3004
Lid geworden op: 30 mei 2006 19:29
Land: nl
M/V: M
Locatie: friesland
Contacteer:

Re: Red een legkip

Berichtdoor nyckle » 10 sep 2013 19:42

Als het woord redden er aan te pas komt, zijn dierenliefhebbers er als de kippen bij. Redden is een toverwoord geworden. Een pseudoniem voor dierenvriend. Wat en hoe er gered wodt, doet er niet toe. Zelfs rekeningen van stichtingen worden met dit woord gespekt.

Als ik een oproep zou plaatsen van: Red Nyckle zijn bankrekening, stort 1€, neen hoor niemand die geld geeft. Zou ik zeggen, Nyckle is een zeldzaam ziek dier dat gered moet worden, dan denk ik, dat ik een aardige kans maak.

Gebruikersavatar
Lies
Berichten: 19718
Lid geworden op: 24 nov 2005 14:06
Land: Nederland
M/V: V
Locatie: Deventer

Re: Red een legkip

Berichtdoor Lies » 10 sep 2013 23:01

Chantalleke schreef:Hallo allemaal,

Ik ben trotse verzorger van zijdehoentjes. Mijn lieve Binkie ( de haan) en zijn twee "chickies" Carmesi en Morena hadden vorig jaar 3 kuikens gekregen. Twee bleken haantjes te zijn en daar heb ik een ander, goed thuis voor gevonden. 1 hennetje, Ieniemienie genaamd, mocht blijven.

Helaas is een maand geleden Carmesi heel plotseling overleden. Ze lag ineens ondersteboven in het hok. Geen verwondingen, niet vermagerd, geen zichtbare ziekten. Ik denk helaas ouderdom. Ze is 5 jaar geworden.
De andere drie waren wel even geschrokken, maar al gauw vonden ze hun draai weer.

Als we thuis zijn, mogen de kippen altijd los. Dat betekent uit hun royale hok en hup, het grasveld op. (zo'n 500m2) Gister avond rond 19:00 uur ging ik ze even bekijken, want ik moest even later de deur uit. Binkie, Inieminie....waar is Morena nou? Ik heb twee keer de hele tuin doorzocht, ook onder de heg, buiten de tuin (waar ze nooit komen) maar geen Morena...en toen zag ik een dot veren midden op het veld... :( Het leek wel of ze in het niets verdwenen was!

Na mijn uitje was ze nog steeds niet terug en zaten de andere twee al op stok...ik vrees het ergste. Er vliegen hier heel af en toe roofvogels in de rondte en er lopen ook vossen. Maar we hebben niks gehoord en we letten toch heel goed op. Helaas blijft het toch altijd een risico om ze zo los te laten. Ik ben bang dat ik haar niet meer terug zal vinden....

Dit was voor mij het moment om de knoop door te hakken en naar http://www.redeenlegkip.nl te gaan en mij in te schrijven. Ik heb meteen de betaling gedaan voor 4 legkippen en ik hoop ze nu gauw op te mogen halen. :)

Ik ga dus nu over van zijdehoentjes naar Barnevelders, maar de combinatie vind ik zelfs nog leuker!
Dit wou ik graag even kwijt...zijn er hier nog meer mensen die een legkip hebben gered?


Ja, die zijn er zeker maar die houden blijkbaar nu hun mond. Je krijgt nu reacties van mensen met een Mening waarbij men heel ver van het topic is afgedwaald en zeker de vraag die je stelde, niet beantwoorden.

Gebruikersavatar
Martine M
Berichten: 5992
Lid geworden op: 16 feb 2009 16:57
Land: Belgie
M/V: V
Locatie: Berendrecht
Contacteer:

Re: Red een legkip

Berichtdoor Martine M » 10 sep 2013 23:06

Nee, ik heb al veel diertjes gered maar nog geen legkip.
Meestal red ik ze zo, zonder organisatie. :mrgreen:

Gebruikersavatar
lnge
Moderator
Berichten: 14495
Lid geworden op: 09 jun 2004 09:05
Land: nederland
M/V: V
Locatie: duin en bollenstreek

Re: Red een legkip

Berichtdoor lnge » 11 sep 2013 13:53

De discussie over stichtingen is afgesplitst: Onderwerp: Red een legkip/Off topic disc over dubieuze stichtingen.

Gebruikersavatar
Trea
Gebanned
Berichten: 5348
Lid geworden op: 07 sep 2014 18:50
Land: Nederland
M/V: V

Re: Red een legkip

Berichtdoor Trea » 23 jun 2017 12:15

Dit is een oud topic. Ik weet dat. Maar voor alle hobbyhouders die legkippen uit de industrie wilen toevoegen aan hun toom wil ik even een waarschuwing toevoegen.

Over de ziekte van Marek en als je mischien natuurbroed wil.

Er staat meer info hierover in een ander topic hier op het kippenforum.
viewtopic.php?f=10&t=80976&start=30

Bij levende have vindt je info over het herkennen van de ziekte van Marek. https://www.levendehave.nl/dierenwikis/ ... -van-marek

Frankkip
Berichten: 142
Lid geworden op: 03 jun 2017 22:16
Land: nederland
M/V: M

Re: Red een legkip

Berichtdoor Frankkip » 23 jun 2017 19:53

En dan wil ik nog even toevoegen dat ik al 10tallen keer legkippen uit de legkippenindustrie heb gehad , en nog nooit een probleem met marek gehad. Het enige probleem wat deze kippen hebben is dat ze tè leuk en te snel lekker tam zijn. Waarom probeer jij altijd maar overal paniek te zaaien Trea?

Gebruikersavatar
jantien
Berichten: 11752
Lid geworden op: 23 dec 2003 15:29
Land: nederland
M/V: V
Locatie: albufeira old town/arnhem

Re: Red een legkip

Berichtdoor jantien » 23 jun 2017 21:16

Ik heb vele kippen opgevangen die geënt zijn en waren, ook legkippen en in mijn leven leven met kippen maar enkele gevallen marek gehad.
En dat waren dan eigenlijk altijd de rassen die er erg gevoelig voor zijn, bv. De sabelpoot.
Trea heeft weer wat gevonden waar ze nu weer constant mee te koop loopt.
Ach komkommertijd denk ik ;)

Frankkip
Berichten: 142
Lid geworden op: 03 jun 2017 22:16
Land: nederland
M/V: M

Re: Red een legkip

Berichtdoor Frankkip » 23 jun 2017 21:19

Zou de diatomeenaarde uitverkocht zijn ?

Gebruikersavatar
peertje
Gebanned
Berichten: 1444
Lid geworden op: 25 dec 2016 22:11
Land: Nederland
M/V: M

Re: Red een legkip

Berichtdoor peertje » 23 jun 2017 22:33

mijn bescheiden mening is dat je met 'redeenlegkip' geen kip redt... je houdt de industrie mede in stand die dieren produceert die na een paar jaar 'af' zijn...


Terug naar “Kippen Algemeen”



Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 26 gasten