Nieuwe kuikens bij de oude

Onderwerpen die NIET onder de onderstaande categorieën vallen.
Massaman
Berichten: 79
Lid geworden op: 23 mei 2017 15:08
Land: Nederland
M/V: M

Nieuwe kuikens bij de oude

Berichtdoor Massaman » 17 apr 2018 17:23

We hebben gisteren voor het eerst onze kuikens van bijna 2 weken bij de andere kuikens in de ren van bijna anderhalve maand gezet. Gisteren een uur of 5, en nu tikt het 5e uur ook bijna aan. 's Avonds willen we ze nog wel naar binnen doen.

Ze worden nog steeds behoorlijk achternagezeten. Ze kunnen nog niet vrij door elkaar heen lopen zonder dat er op ze gepikt wordt, en bij de drinkbak worden ze gauw weggejaagd.

Het gaat niet tot bloedens toe, maar zielig vind ik het wel. Misschien ook omdat dit mijn eerste keer is.

Moet ik ze gewoon nog een paar dagen zo hun gang laten gaan, zolang ik geen bloed zie? Of is een andere aanpak beter? Is het normaal dat dit dagen duurt?

Gebruikersavatar
Fryske
Berichten: 7276
Lid geworden op: 10 mei 2013 15:37
Land: Fryslan
M/V: V

Re: Nieuwe kuikens bij de oude

Berichtdoor Fryske » 17 apr 2018 17:32

Heb je meerdere voer en drinkbakken staan? Hier ook wel gepik. De 'oudjes' willen de baas zijn. Als het niet zo erg er aan toegaat dat er bloed vloeit zou ik ze mooi laten gaan. Je zegt 'dat het zo lang duurt', maar dat valt mee. Pas twee daagjes. Komt vast goed!

Ik heb gisteren de ukkies naar de grote ren gezet en de grote kuikens die daar zaten een stukje opgeschoven. Plexiglas er tussen. Morgen samenvoegen. De jongsten zijn donderdag drie weken de oudsten vandaag 8. Ze slapen wel al samen.

Massaman
Berichten: 79
Lid geworden op: 23 mei 2017 15:08
Land: Nederland
M/V: M

Re: Nieuwe kuikens bij de oude

Berichtdoor Massaman » 17 apr 2018 17:38

Ja, ik heb de voederbak en drinkbak van de kuikens erbij gezet, maar nu zijn het vooral de oudsten die daar gebruik van maken. Ze zijn allebei "van hun".

Ze slapen al wel samen? Dat durfde ik dus niet, ik ben bang dat er 's avonds iets gebeurt wanneer ik er niet ben. In het nachthok zitten ze ook een stuk dichter op elkaar dan in de ren...

Maar ik stel me dus aan, zal nog even geduld hebben! :duimop:

Gebruikersavatar
Trea
Gebanned
Berichten: 5348
Lid geworden op: 07 sep 2014 18:50
Land: Nederland
M/V: V

Re: Nieuwe kuikens bij de oude

Berichtdoor Trea » 17 apr 2018 20:40

Kun je een korf of een hokje neerzetten waar de kleine kuikens in kunnen en de grote kuikens niet? Dan kunnen de kleintjes een veilige plek opzoeken als ze het zat zijn om gepikt te worden door de oudere kuikens.

Massaman
Berichten: 79
Lid geworden op: 23 mei 2017 15:08
Land: Nederland
M/V: M

Re: Nieuwe kuikens bij de oude

Berichtdoor Massaman » 18 apr 2018 00:41

Hele goeie, daar ga ik morgen iets op verzinnen!

Gebruikersavatar
Fryske
Berichten: 7276
Lid geworden op: 10 mei 2013 15:37
Land: Fryslan
M/V: V

Re: Nieuwe kuikens bij de oude

Berichtdoor Fryske » 18 apr 2018 08:39

Je moet idd. voor schuilplekken zorgen maar je wilt ook niet dat de kleintjes daar niet meer weg komen om te eten en te drinken. Als je ze steeds uit elkaar haalt (s'nachts) dan krijg je nooit een echte groep. Dan blijft het probleem. In donker gebeurd er niets. Hoef je niet bang voor te zijn.


Terug naar “Kippen Algemeen”



Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 11 gasten