Cochin kriel als bestrijding van Engerlingen?

Onderwerpen die NIET onder de onderstaande categorieën vallen.
Fammechien
Berichten: 12
Lid geworden op: 09 apr 2018 19:26
Land: Belgie
M/V: V

Cochin kriel als bestrijding van Engerlingen?

Berichtdoor Fammechien » 09 apr 2018 23:22

Hallo,

We hebben te kampen met een zware engerlingenplaag in onze tuin van ongeveer 330m². Iemand stelde voor om enkele Cochin krieltjes te zetten omwille van:
kindervriendelijkheid
het niet te veel scharrelen dus onze tuin zou niet volledig worden omgewoeld
het eten van de engerlingen

We zouden deze kipjes dus voornamelijk om deze reden houden, niet zozeer voor de leg. Ik wil dit echter niet ondoordacht doen. Als we kippen zouden nemen moeten we het ook goed doen.
Wat denken jullie, is de redenering hierboven correct? Zouden deze cochin krieltjes efficient zijn tegen engerlengen zonder onze tuin volledig overhoop te gooien?

Frankkip
Berichten: 142
Lid geworden op: 03 jun 2017 22:16
Land: nederland
M/V: M

Re: Cochin kriel als bestrijding van Engerlingen?

Berichtdoor Frankkip » 10 apr 2018 06:32

Wel een beetje vreemd , ze moeten juist scharrelen om bij die engerlingen te komen. En als ze in de gaten hebben dat er door scharrelen iets lekkers te vinden is , zullen ze alleen maar meer scharrelen.

Gebruikersavatar
Jannekje7
Berichten: 144
Lid geworden op: 29 mar 2018 14:09
Land: Nederland
M/V: V

Re: Cochin kriel als bestrijding van Engerlingen?

Berichtdoor Jannekje7 » 10 apr 2018 08:28

Als je even Googlet, zie je dat niet de engerlingen zelf, maar de vogels die er naar graven het grootste probleem voor je gras. Als je dan kippen gaat houden, zitten die vogels 24/7 in je tuin :p

https://www.grasengroengraszoden.nl/gaz ... gerlingen/

Fammechien
Berichten: 12
Lid geworden op: 09 apr 2018 19:26
Land: Belgie
M/V: V

Re: Cochin kriel als bestrijding van Engerlingen?

Berichtdoor Fammechien » 14 apr 2018 18:06

Jannekje7 schreef:Als je even Googlet, zie je dat niet de engerlingen zelf, maar de vogels die er naar graven het grootste probleem voor je gras. Als je dan kippen gaat houden, zitten die vogels 24/7 in je tuin :p

https://www.grasengroengraszoden.nl/gaz ... gerlingen/


Ik denk dat ik ondertussen bijna alles gelezen heb wat er over engelingen te lezen valt :-p Ik kan je verzekeren dat na 2 jaar miserie en misschien wel 100 engerlingen per m² de schade van de engerlingen zelf ook aanzienlijk is. We hebben inderdaad heel wat vogels en vooral de kauwen rukken stukken gazon weg (die los zit vanwege de engerlingen) Ik merk dat spreeuwen bv veel minder schade toebrengen aan het gras. Gezien er van onze gazon eigenlijk nog maar weinig fatsoenlijk overschiet en het niet uithaalt nieuwe te zaaien zolang de engelingen nog in zo'n grote aantallen aanwezig zijn hoop ik dat de kippen een groot deel van de engerlingen weghalen (minder agressief dan de kauwen) en dat dat in combinatie met een behandeling met nematoden (nog maar eens) ervoor zorgt dat we binnen een paar jaar van die beestjes af zijn...
Ik hoop stiekem ook dat ze graag mieren eten, ook daar hebben we er meer den genoeg van :-)

Gebruikersavatar
Trea
Gebanned
Berichten: 5348
Lid geworden op: 07 sep 2014 18:50
Land: Nederland
M/V: V

Re: Cochin kriel als bestrijding van Engerlingen?

Berichtdoor Trea » 15 apr 2018 00:51

Wat is er met de grond gebeurd dat het evenwicht zo erg verstoord is? Zijn er misschien graszoden gelegd die behandeld zijn met een bepaald soort insecticiden? Of kan er iets anders zijn?

Fammechien
Berichten: 12
Lid geworden op: 09 apr 2018 19:26
Land: Belgie
M/V: V

Re: Cochin kriel als bestrijding van Engerlingen?

Berichtdoor Fammechien » 25 apr 2018 21:38

Geen idee, we hebben het huis gekocht en na een tijdje ontdekt dat we met engeringen zitten. Nog een poosje later tot het besef gekomen dat het een zware plaag is.

Gebruikersavatar
Trea
Gebanned
Berichten: 5348
Lid geworden op: 07 sep 2014 18:50
Land: Nederland
M/V: V

Re: Cochin kriel als bestrijding van Engerlingen?

Berichtdoor Trea » 27 apr 2018 09:33

Ik zou er dan zeker geen kippen op zetten maar een grondonderzoek laten uitvoeren.


Terug naar “Kippen Algemeen”



Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Marije41 en 4 gasten