Hoe snel werkt byemite?

Ziekten, ongedierte, verwondingen en de rui.
Ook nagels/sporen/snavel/kammen/vleugels etc
Frankkip
Berichten: 142
Lid geworden op: 03 jun 2017 22:16
Land: nederland
M/V: M

Re: Hoe snel werkt byemite?

Berichtdoor Frankkip » 29 mei 2018 20:24

In een artikel over diatomeeenaarde las ik dat dat inademen dezelfde gevolgen kan hebben als wat de mijnwerkers kregen , littekens op de longen. Het lijkt me als een kip daarin baddert of met de vleugels wappert , dat ze dat spul toch ook inademen.

Gebruikersavatar
jantien
Berichten: 11768
Lid geworden op: 23 dec 2003 15:29
Land: nederland
M/V: V
Locatie: albufeira old town/arnhem

Re: Hoe snel werkt byemite?

Berichtdoor jantien » 29 mei 2018 20:33

Fryske schreef:Net als op zoveel producten staat dit vermeld. Zelfs op Dasty, las ik laatst, staat dat je een beschermkapje moet dragen. Ik heb het eerste jaar met diatom ook nog licht bloedmijt gehad. Ben wat meer gaan gebruiken en het werkt echt!

Je kan best 404 Vogelspray gebruiken. Maar het is officieel bestemt voor postduiven etc. Dit ivm. de Giftige stof die opgenomen wordt in het buikvet net als Fipronil. Wanneer je 404 Veerluisspray koopt staat zelfs expliciet op de fles vermeld dat het niet voor leggende kippen gebruikt mag worden.

Ik ben blij tegen diatom aangelopen te zijn! Bij mij werkt het bewezen. Het is een gecontroleerd en toegestaan middel. Geen ellende achteraf maar gewoon preventief en werkend.


De middelen voor duiven zijn nooit expliciet getest op kippen, vandaar dateer niet staat dat het ook bij kippen gebruikt mag worden...
Veerluisspray mag zeer zeker wel bij leggende kippen gebruikt worden, schreef ik al eerder over, maar je moet een wachttijd aanhouden voor het eten van de eieren.

Gebruikersavatar
Fryske
Berichten: 7276
Lid geworden op: 10 mei 2013 15:37
Land: Fryslan
M/V: V

Re: Hoe snel werkt byemite?

Berichtdoor Fryske » 29 mei 2018 22:49

Op de 404 Veerluisspray staat vermeld dat het niet gebruikt mag worden voor leggende hennen. Lijkt me verstandig om dat aan te houden. 404 Vogelspray heeft de dezelfde werkende stof alleen iets lager.

Ieder zijn meug!

Gebruikersavatar
moriarty
Berichten: 764
Lid geworden op: 15 jun 2016 00:30
Land: Nederland
M/V: M

Re: Hoe snel werkt byemite?

Berichtdoor moriarty » 29 mei 2018 23:31

Frankkip schreef:In een artikel over diatomeeenaarde las ik dat dat inademen dezelfde gevolgen kan hebben als wat de mijnwerkers kregen , littekens op de longen. Het lijkt me als een kip daarin baddert of met de vleugels wappert , dat ze dat spul toch ook inademen.

Uiteindelijk vermoed ik dat het om levensduur gaat. Een mens met beschadigde longen leeft 8-10 % minder lang. Dat 8-10 jaar. Een zelfde percentage bij een kip levert een verkorte levensduur van 6-16 maanden op.

We proberen het allemaal zo netjes mogelijk te doen en bloedluizen zijn een goudmijn voor de industrie. Ieder middel heeft zijn nadeel volgens mij. Maar hangt ook van je doelen af.. olie niet voor tentoonstellingskippen, spuitbussen niet voor de eet/leg kippen, diatomeeenaarde niet voor de jongetjes...

Gebruikersavatar
Kip La La
Moderator
Berichten: 22984
Lid geworden op: 15 okt 2009 19:24
Land: Nederland
M/V: V
Locatie: Veluwe

Re: Hoe snel werkt byemite?

Berichtdoor Kip La La » 30 mei 2018 07:09

Daar heb je een goed punt denk ik Moriarty maar dat zou voor de industriekip weer niet opgaan.

Trea en ik hadden het er in een ander topic ook nog even over.
De laatste twee posts.
viewtopic.php?f=2&t=79084&start=60


“Opmerking 5: (Amorf) Silica en diatomeeënaarde zijn wettelijk niet toegestaan. Momenteel valt het gebruik van deze producten (nog) onder de RUB regeling (regeling uitzondering bestrijdingsmiddelen).”

Gebruikersavatar
Fryske
Berichten: 7276
Lid geworden op: 10 mei 2013 15:37
Land: Fryslan
M/V: V

Re: Hoe snel werkt byemite?

Berichtdoor Fryske » 30 mei 2018 09:14

Het verhaal over de diatom en de mijnwerkers ziekte zou je verder uit moeten diepen. Het is nl. redelijk suggestief. Als je verder doorzoekt en spit op mijnwerkersziekte, tegenwoordig beroepsziekte, dan kom je er achter dat het gebruiken van diatom zoals wij dat bij de kippen doen gelijk staat aan 'vegen'. Er is namelijk nogal een verschil of je in de lagen staat te kappen, slijpen, etc. of het gebruik van de losse poeder. Er zitten maar 1 tot 2 % scherpe deeltjes in de onbewerkte diatom. Voldoende schadelijk tegen bloedmijt en veerluis maar stukken minder schadelijk bij inademing. Neemt niet weg dat het verstandig is bij gebruik om een mondkapje oid te gebruiken. Tegenwoordig weet men gelukkig dat er bij het delven ook bescherming gedragen dient te worden waardoor ook dat veilig gebeurt.

Gebruikersavatar
Fryske
Berichten: 7276
Lid geworden op: 10 mei 2013 15:37
Land: Fryslan
M/V: V

Re: Hoe snel werkt byemite?

Berichtdoor Fryske » 30 mei 2018 12:33

Silica is niet hetzelfde als Diatomeeenaarde. Diatomeeenaarde bevat 1 tot 2 ℅ scherpe deeltjes.. (Silica) Silica wordt uit diatomeeenaarde gewonnen door het te verhitten, etc.

Diatomeeenaarde is gewoon toegestaan. Ter discussie staat hier de combi van diatom met silica.

Het art. is 2005. Inmiddels is er heel wat onderzocht en gepubliceerd. Gevaar van Google..en niet opletten.

Klik op de diverse linkjes als je meer wilt weten.

https://www.kijk-op-ongedierte.nl/bestr ... -bloedluis

Gebruikersavatar
jantien
Berichten: 11768
Lid geworden op: 23 dec 2003 15:29
Land: nederland
M/V: V
Locatie: albufeira old town/arnhem

Re: Hoe snel werkt byemite?

Berichtdoor jantien » 01 jun 2018 14:50

jantien schreef:
Elle1 schreef:Het is gek, in het hok is vrij weinig, ik heb het veel erger gehad, maar op de kip krioelde het echt, ik zag het pas met heel fel licht. Ze was ook broeds, dus ik dacht dat ze daarvan verzwakt was...

Maar het staat niet op de bus nee...


Hoe zien die beestjes eruit op de kip, welke kleur hebben ze?


Hier nog geen antwoord op gehad en hoe gaar het inmiddels?

Elle1
Berichten: 66
Lid geworden op: 06 aug 2017 11:48
Land: Nederland
M/V: V

Re: Hoe snel werkt byemite?

Berichtdoor Elle1 » 02 jun 2018 11:29

Hi Jantien,

Nee, nog niet. Wel jammer want anders zou ik het uit voorzorg gewoon nog een keer herhalen. Ze lijken niet geen last meer te hebben dus dan doe ik het maar niet.
Het hele hok ontmanteld, schoongemaakt en gekit( ze slapen nu binnen) en alle tips die ik tegenkwam in huis gehaald.
Die tabaksplant, snijd je dat in stukjes en doe je dat door de bodemdekking oid?

Gebruikersavatar
Fryske
Berichten: 7276
Lid geworden op: 10 mei 2013 15:37
Land: Fryslan
M/V: V

Re: Hoe snel werkt byemite?

Berichtdoor Fryske » 02 jun 2018 11:44

Het zou ook de Noor(d)se bloedmijt kunnen. Die blijven op de kip heb ik begrepen. Het schijnt dat die hier steeds meer voorkomt.


Terug naar “Kippenziekten, verwondingen, ongedierte rui etc”



Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 4 gasten