Aantal vragen: Voor het eerst kuikens

De leg, eieren, broeden, broedmachine, broedsaf maken, kuikens en kuikenopfok
Kipsate1988
Berichten: 26
Lid geworden op: 05 jun 2018 15:34
Land: Nederland
M/V: V

Aantal vragen: Voor het eerst kuikens

Berichtdoor Kipsate1988 » 06 jun 2018 09:58

Hallo allemaal,
Ik heb heel wat vragen, we hebben voor het eerst kippen/haan en ik wil het graag goed doen.

Onze 2 hennen zijn beide voor het eerst broeds en de eitjes komen elk moment uit.

Zaterdag vonden wij 1 kuikentje half uit het ei dood en zondag was er ook een ei deels open het kuiken piepte en even later was en het kuiken overleden en uit het nest gegooid.
Gisteren avond is er 1 kuikentje levend uit een ei gekomen.

Nu doet onze haan de afgelopen tijd erg lelijk tegen iedereen. Als je langsloopt valt hij je aan. Hij is altijd heel tam geweest, als je hem op schoot neemt kan je hem gewoon aaien, het is alleen als je langsloopt. Daarom hebben we de haan apart gezet overdag en zaterdag avond weer bij de hennen in het hok gelaten. Hij sprong meteen boven op een hen en begon de veren van dr kop te trekken.
Kan het zijn dat hij deze kuikentjes dood heeft gemaakt? Misschien er op is gaan staan?

We hebben nu de haan sinds zondag apart en alleen zitten. Kan ik de haan straks terug zetten en wanneer kan ik dit dan doen?

Wat betreft de kuikens en de hennen:
* 1 hen zit onder de diarree en het ligt ook in het legnest. Is dit normaal?

Vanaf wanneer geef je kuikenvoer en wat krijgen de hennen dan te eten?

Vanaf wanneer mogen kuikens weg? Kunnen die al na paar dagen weg als ze binnen onder een lamp worden gehouden?

Alvast bedankt

Gebruikersavatar
Trea
Gebanned
Berichten: 5348
Lid geworden op: 07 sep 2014 18:50
Land: Nederland
M/V: V

Re: Aantal vragen: Voor het eerst kuikens

Berichtdoor Trea » 06 jun 2018 10:59

Ooh jammer van die kuikens.

Dat met die haan kan ik niet beoordelen. Maar als je hem niet vertrouwd zou ik hem inderdaad niet bij de kuikens zetten.

Diaree lijkt me niet normaal. Maak alles goed schoon en laat t liefst even mestonderzoek doen als het niet van het eten kan komen.

Kuikens zou ik gewoon bij de kloek laten. Dan krijgen ze de beste opvoeding en warmte van de kloek. Je hoeft dan geen lamp e.d. aan te schaffen. De kloek en de kuikens eten kuikenmeel vanaf 24 uur na uitkomst tot de kuikens bijna volwassen zijn. Daar zitten extra eiwitten in en dat is goed voor de kuikens en kloeken. Als je voer voor legkippen geeft krijgen kuikens problemen met de nieren omdat er te veel kalk in legmeel zit.

Zorg voor een drinktorentje of een bakje water met stenen/knikkers zodat de kuikens niet kunnen verdrinken.

Als je jonge kuikens wil verkopen moet de nieuwe eigenaar een lamp, kuikenshok etc hebben of aanschaffen.

Kipsate1988
Berichten: 26
Lid geworden op: 05 jun 2018 15:34
Land: Nederland
M/V: V

Re: Aantal vragen: Voor het eerst kuikens

Berichtdoor Kipsate1988 » 06 jun 2018 21:37

wanneer kan ik die haan er het beste weer bij zoetten? Hij is nu zo alleen

Gebruikersavatar
Trea
Gebanned
Berichten: 5348
Lid geworden op: 07 sep 2014 18:50
Land: Nederland
M/V: V

Re: Aantal vragen: Voor het eerst kuikens

Berichtdoor Trea » 07 jun 2018 00:31

Ik heb zelf geen ervaring met hanen bij kuikens. Hopelijk gaat er nog iemand anders reageren.

Deborah123
Berichten: 492
Lid geworden op: 06 mei 2018 22:21
Land: Nederland
M/V: V

Re: Aantal vragen: Voor het eerst kuikens

Berichtdoor Deborah123 » 07 jun 2018 13:31

Ik heb 3 Cochin hennen, waarvan er 2 gebroed hebben. Ik heb de 2 kloeken uit elkaar moeten zetten omdat de ene erg lelijk deed tegen de kuikens van de ander. Ze pakte er 1 op en smeet die door de ren. Het kuiken had toen bloed in zijn nek. Ik heb direct ingegrepen. De ene kloek zit nu met 6 kuikens in de ren en de andere met nog maar 1 kuiken in een provisorisch hok (als nachthok de compostbak met een kattenbak met stro erin en als ren een popup tent van gaas wat eigenlijk voor een moestuinbak bedoeld is. De derde hen loopt los door de tuin en komt regelmatig buurten langs het gaas bij de andere 2 kloeken. De 3 dames kunnen elkaar dus wel zien en hun kuikens ook. Als de kuikens groot genoeg zijn mogen ze los in de tuin. Pas dan is er weer fysiek contact mogelijk. De kuikens zijn allen geen krielen overigens.


Terug naar “Voortplanting, eieren, leggen, broeden en kuikens”



Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 2 gasten