Update bloedluis (geen ruzie maken aub)

Ziekten, ongedierte, verwondingen en de rui.
Ook nagels/sporen/snavel/kammen/vleugels etc
Gebruikersavatar
Chantal
Berichten: 6985
Lid geworden op: 12 mar 2007 14:19
Land: BELGIE
M/V: V
Locatie: BELGIE

Re: Update bloedluis (geen ruzie maken aub)

Berichtdoor Chantal » 30 aug 2018 16:24

Om de klus te klaren moest ik thuis zijn, ik heb deze namiddag en morgen verlof genomen.
Deze morgen heb ik met mijn wit pak met hoofddeksel het hok helemaal opgeruimd. Dat wil zeggen, de bodembedekking die uit diatomeeënaarde bestond weggenomen. In twee zakken gestoken en ditmaal héél goed verzegeld om te voorkomen dat eventuele luis zou ontsnappen.
Enkele dagen geleden, toen ik voor het eerst strooide met die aarde had ik bleke luisjes om mijn wit beschermingspak. Vandaag zag ik eigenlijk niets. In de aarde die ik opschepte zag ik ook geen luizen, maar ik veronderstel dus dat die dood zijn als ze daar al enkele dagen inliggen ?
Ik ben dan ook naar de dierenarts geweest achter Byemite. Ik moest gelukkig geen volledige fles kopen. Ik zei hoe groot ons tuinhuis was, en ze heeft het overgegoten in een kleiner flesje, genoeg voor 2 keer behandelen. Is maar goed, zo heb ik geen overschot van dit gif.
Morgenochtend ga ik aan de slag, want nu is het te laat. Binnen enkele uren gaan de kippen op hok. Ik zal het morgen om 8u al sproeien en dan laten verluchten, zodat de geur wat minder als de kippen 's avonds naar binnen zullen gaan.
Ik heb controle gedaan van twee kippen die een week geleden nog luizen tussen hun veren hadden, voornamelijk op hun rug, en die zijn allemaal weg. Het produkt dat ik in hun nek moet druppelen van de dierenarts werkt dus. Vraag me niet hoe het noemt, het is een bruin flesje dat ze zelf gevuld hebben met een etiketje "tegen vlooien en luizen"
Mijn kippen zijn nu al een vier-tal dagen terug gaan leggen.
Ik zal na de behandeling met byemite voorlopig geen bodembedekking gebruiken. Binnen 8 dagen, volgende week zaterdag, moet ik dan nog één keer het hok inspuiten met het produkt.
Als dit dan weer mooi droog geworden is zal ik verderwerken met kalk voor de muren en diatomeeënaarde als grondbedekking.
Ik hoop nu echt dat ik ervan verlost zal zijn. Volgens mij zijn er toch wel een groot aantal luizen dood door de Zerox One, want toen ik na het gebruik ervan met dasty tussen spleten spoot, spoelden er hopen dode luizen uit de spleten. Maar die bleke larven (denk toch dat dit larven van de luis zijn) die waren er blijkbaar niet van dood.
Ik heb een brochure meegekregen van de dierenarts over bloedluis. Als je het leest, tja, dan staat er toch in vermeld dat het meestal niet mogelijk is om het bloedluizenprobleem definitief op te lossen, je kan het alleen maar beheersbaar maken en blijven controleren en controleren.
Er staat ook in dat uitgehongerde mijten geen onderscheid maken tussen vogels, mensen en andere warmbloedige vertebraten, en bij de mens kunnen leiden tot huideczeem en pijnlijke rode vlekjes. De dierenarts kon het bijna niet geloven dat ik na het gebruik van luizenshampoo een week later nog een donker luisje parmantig langs mijn arm naar beneden zag rennen, maar toch was het zo. Ik heb blijkbaar bloed dat bloedmijten lekker vinden pfttt :evil: :evil: :evil: :evil: :crazyeyes: :crazyeyes: :crazyeyes: :crazyeyes:

Gebruikersavatar
Fryske
Berichten: 7276
Lid geworden op: 10 mei 2013 15:37
Land: Fryslan
M/V: V

Re: Update bloedluis (geen ruzie maken aub)

Berichtdoor Fryske » 30 aug 2018 20:16

Heel veel succes morgen :duimop:

Gebruikersavatar
Wyan
Berichten: 233
Lid geworden op: 16 sep 2017 21:32
Land: Nederland
M/V: M

Re: Update bloedluis (geen ruzie maken aub)

Berichtdoor Wyan » 31 aug 2018 22:05

Chantal schreef:Om de klus te klaren moest ik thuis zijn, ik heb deze namiddag en morgen verlof genomen. ....

En heb je de klus geklaard... en ben je verlost van die irritante bloedzuigers?

Gebruikersavatar
Chantal
Berichten: 6985
Lid geworden op: 12 mar 2007 14:19
Land: BELGIE
M/V: V
Locatie: BELGIE

Re: Update bloedluis (geen ruzie maken aub)

Berichtdoor Chantal » 01 sep 2018 09:52

Gisteren gedaan. Ik heb wel het idee dat er al veel dood was door de zéro one shot en het gebruik van die speciale aarde maar toch voor de extreme aanpak gegaan. Binnen 1 week nog herhalen. Dan niet meer zo dom zijn om te denken dat ze niet meer terugkomen want blijkbaar kan je dit nooit meer helemaal uitroeien. Ik zal na de 2de behandeling blijven werken met kalk en diatomeeenaarde. Als mijn grote brahmas vanouderdom dood zijn en ook de legkippen zullen we het tuinhuis afbreken. Op een andere plaats zullen we dan zelf een klein hokje maken voor maximum 3 legkippen. Dat zal een hoop ellende besparen want met effen wanden is de klus sneller klaar bij bloedluis. Maar mijn 8 jarige brahmas zijn kranige dames, ik zie ze nog niet direct doodvallen waaahh

Gebruikersavatar
Wyan
Berichten: 233
Lid geworden op: 16 sep 2017 21:32
Land: Nederland
M/V: M

Re: Update bloedluis (geen ruzie maken aub)

Berichtdoor Wyan » 01 sep 2018 10:00

Bloedluis is nooit helemaal te bestrijden. Met deze warme zomer was het helemaal extreem. Ik heb er een tweede nachthok bij gemaakt. Als het weer eens uit de hand loopt gaan ze daar in en maak ik het andere grondig schoon. Ik heb het nu onder controle met oliebakjes en diatomeeenaarde (poeder). Succes!

Gebruikersavatar
Chantal
Berichten: 6985
Lid geworden op: 12 mar 2007 14:19
Land: BELGIE
M/V: V
Locatie: BELGIE

Re: Update bloedluis (geen ruzie maken aub)

Berichtdoor Chantal » 08 sep 2018 16:57

Na 2 keer met bymite zijn de mijten dood. Nu is het hok nog aan het drogen van de tweede beurt en er ligt niets in het hok. Ik heb kalk en diatomeeenaarde. Ik zou dan morgen de wanden insmeren met een kalkpapje en de aarde gebruiken voor de bodem maar mag ik daar dan ook wat bodembedekking opdoen want die aarde is toch duur om alleen te e gebruiken want dan moet je toch een dikke laag leggen? Zolang ik nog 7 kippen heb moet ik het grote hok houden maar in de toekomst komt op een andere plaats een klein hok met effen wanden en wil ik maar een 4 tal legkippen houden

Gebruikersavatar
Trea
Gebanned
Berichten: 5348
Lid geworden op: 07 sep 2014 18:50
Land: Nederland
M/V: V

Re: Update bloedluis (geen ruzie maken aub)

Berichtdoor Trea » 08 sep 2018 17:04

Fijn dat ze nu weg zijn.

Ik heb zelf gewoon een laag zand in de overdekte waar ik een paar scheppen diatom doorheen heb gemengd. In de zandbadderbak idem (naar verhouding meer diatomeeenaarde).

Je kan misschien ook een paar scheppen diatom + extra water door de kalkpap mengen.

Hang best ook meteen controlerolletjes op.
Zelf heb ik van de week een rol beschuit gekocht voor de bloedluizen controle. (De oude controle rolletjes waren inmiddels nogal beduimeld)

Uit een ribbelpapier voor beschuit kun je 4 controlerolletjes maken. Deze bindt je vervolgens met een touwtje vast onder aan de zitstokken.

Afbeelding

De beschuiten kun je eventueel ook nog aan de kippen voeren. :mrnono:

Werkt prima en is een stuk goedkoper dan de finecto controlebuisjes die maar een keer kunnen worden gebruikt.

Gebruikersavatar
jantien
Berichten: 11752
Lid geworden op: 23 dec 2003 15:29
Land: nederland
M/V: V
Locatie: albufeira old town/arnhem

Re: Update bloedluis (geen ruzie maken aub)

Berichtdoor jantien » 08 sep 2018 18:04

Chantal schreef:Na 2 keer met bymite zijn de mijten dood. Nu is het hok nog aan het drogen van de tweede beurt en er ligt niets in het hok. Ik heb kalk en diatomeeenaarde. Ik zou dan morgen de wanden insmeren met een kalkpapje en de aarde gebruiken voor de bodem maar mag ik daar dan ook wat bodembedekking opdoen want die aarde is toch duur om alleen te e gebruiken want dan moet je toch een dikke laag leggen? Zolang ik nog 7 kippen heb moet ik het grote hok houden maar in de toekomst komt op een andere plaats een klein hok met effen wanden en wil ik maar een 4 tal legkippen houden


Ik zou nog even niet met allerhande andere producten aan de gang gaan zo vlak na gebruik van de Byemite.
Anders dan werd aangegeven werkt het spulletje echt nog wel even door.
Over een week is het vroeg zat om met andere middelen preventief te gaan werken.
Fijn dat de Byemite uiteindelijk ook bij jou heeft geholpen, zo pak je nu eenmaal een plaag aan....

Gebruikersavatar
Chantal
Berichten: 6985
Lid geworden op: 12 mar 2007 14:19
Land: BELGIE
M/V: V
Locatie: BELGIE

Re: Update bloedluis (geen ruzie maken aub)

Berichtdoor Chantal » 09 sep 2018 08:26

Bedankt voor de reakties en vanaf nu nooit meer laks zijn en blijven controleren. Dit hoop ik nooit meer mee te maken.


Terug naar “Kippenziekten, verwondingen, ongedierte rui etc”



Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 8 gasten