Tips bij voor het eerst kippen aanschaffen gezocht

Huisvesting, kippenhokken, zitstokken, legnest, giftige planten in tuin, ren, onderhoud, dichtmaken tegen rovers etc
tassie88
Berichten: 10
Lid geworden op: 06 feb 2019 18:05
Land: Nederlans
M/V: V

Tips bij voor het eerst kippen aanschaffen gezocht

Berichtdoor tassie88 » 06 feb 2019 22:29

Hallo

In maart willen wij bij een hobby Fokker 3 zijdehoenders aanschaffen . Nu hebben we nog nooit kippen gehad dus geen idee wat we allemaal nodig hebben (op de basis dan hok voer ect. )

We hebben een mooi hok gezien

Afbeelding

Maar nu... mijn eerste vraag is bloedluis. Ik las iets over de randen kitten en de binnenkant van het nachthok insmeren met Klaxo witkalk. Moet en kan je daarnaast nog maandelijkse de
Finecto Plus Bloedluisbestrijding 1000 ml sprayen in het hok en de Finecto Plus Oral Bloedluisbestrijding gebruiken? Ik weet niet of die producent samen gaan.

Verder zoek ik nog praktische tips om ze zo gezond en gelukkig mogenlijk te gaan houden

Groetjes!!!

RodrigoCosta
Berichten: 202
Lid geworden op: 24 aug 2017 21:31
Land: Nederland
M/V: M

Re: Tips bij voor het eerst kippen aannschaffen gezocht

Berichtdoor RodrigoCosta » 07 feb 2019 07:11

De foto van het hok doet het niet bij mij helaas. Leuk dat je kipjes wil gaan nemen, hier lopen tussen de beestenboel door ook 2 zijdehoenders, grappige kippen zijn het.

Wat betreft bloedluis: naden dichtkitten en kalk op de wanden is absoluut een goed idee. Insprayen zou ik persoonlijk niet doen, want dat is gewoon water met diatom. Koop beter een emmer diatom, daar doe je een eeuwigheid mee en strooi het door hetgeen je op de bodem doet. Met een veger van bijvoorbeeld een veger&blik is het ook goed op de wanden, het dak en de stokken te vegen. Dan zou je in principe geen last moeten krijgen van bloedluis, maar omdat je het hok dan wit hebt gekalkt kan je een eventuele uitbraak sowieso snel onder controle krijgen.

Mocht het tot een uitbraak komen: een stoommachine brengt uitkomst. Stoom heel het hok grondig en alle bloedluis is dood. Doe dit de 3 weken daarna nog 1x per week en je weet zeker dat ook eventuele eitjes etc allemaal dood zijn. Maar het zou ook goed kunnen dat je geen last krijgt van bloedluis, natuurlijk. Wat tabakstelen door de grondbedekking helpt ook.

Verdere tips: hou het nachthok opgeruimd, geef de kippen lekker de ruimte om te scharrelen en geniet ervan. Het is allemaal geen hogere wiskunde hoor gelukkig. Geef de beestjes goed voer, vers water en de ruimte en het komt allemaal goed.

tassie88
Berichten: 10
Lid geworden op: 06 feb 2019 18:05
Land: Nederlans
M/V: V

Re: Tips bij voor het eerst kippen aannschaffen gezocht

Berichtdoor tassie88 » 07 feb 2019 08:32

Bedankt voor je reactie.

https://www.alicesgarden.nl/product/hou ... bIQAvD_BwE

Misschien doet die het zo wel :)

RodrigoCosta
Berichten: 202
Lid geworden op: 24 aug 2017 21:31
Land: Nederland
M/V: M

Re: Tips bij voor het eerst kippen aannschaffen gezocht

Berichtdoor RodrigoCosta » 07 feb 2019 08:40

Puur als nachthok zou dat hok kunnen, maar het is extreem klein dus de kippen zullen wel dagelijks los moeten in de tuin. Zelfs voor 1 kipje is dit hok namelijk te klein om in te leven. Puur om in te slapen kan het wel.

tassie88
Berichten: 10
Lid geworden op: 06 feb 2019 18:05
Land: Nederlans
M/V: V

Re: Tips bij voor het eerst kippen aannschaffen gezocht

Berichtdoor tassie88 » 07 feb 2019 09:31

RodrigoCosta schreef:Puur als nachthok zou dat hok kunnen, maar het is extreem klein dus de kippen zullen wel dagelijks los moeten in de tuin. Zelfs voor 1 kipje is dit hok namelijk te klein om in te leven. Puur om in te slapen kan het wel.


Zo mogen idd ook de tuin in overdag ;)

Gebruikersavatar
jantien
Berichten: 11744
Lid geworden op: 23 dec 2003 15:29
Land: nederland
M/V: V
Locatie: albufeira old town/arnhem

Re: Tips bij voor het eerst kippen aannschaffen gezocht

Berichtdoor jantien » 07 feb 2019 09:42

Als het buiten nat en guur is, sneeuwt etc, zitten kippen graag binnen.
In zo’n hokje kunnen 3 zijdehoendertjes amper de kont keren dus zou op zoek gaan naar een wat groter hok.

Enne....tabaksstelen werken zeker niet bij bloedluis :mrnono:

frankip
Berichten: 2904
Lid geworden op: 15 jan 2009 20:07
Land: nl
M/V: M

Re: Tips bij voor het eerst kippen aannschaffen gezocht

Berichtdoor frankip » 07 feb 2019 10:32

Geef 1 x iets meer geld uit aan een ruimer nachthok, of beter nog , laat het op maat maken. Dit soort hokjes is nl na 1 seizoen al rot en gammel. Voor die 120 euro heb je fatsoenlijke platen voor een degelijk nachthok te bouwen.

RodrigoCosta
Berichten: 202
Lid geworden op: 24 aug 2017 21:31
Land: Nederland
M/V: M

Re: Tips bij voor het eerst kippen aannschaffen gezocht

Berichtdoor RodrigoCosta » 07 feb 2019 11:30

jantien schreef:Als het buiten nat en guur is, sneeuwt etc, zitten kippen graag binnen.
In zo’n hokje kunnen 3 zijdehoendertjes amper de kont keren dus zou op zoek gaan naar een wat groter hok.

Enne....tabaksstelen werken zeker niet bij bloedluis :mrnono:


Misschien niet bij bloedluizen, wel ter preventie van. Tenminste, hier wel. Ik doe ze vaak in de legnesten in stukjes gebroken en toen ik last had van bloedluis zat de bloedluis overal, behalve daar. Maar goed, wie weet dat het bij jou niet geholpen heeft. Een blik op internet bevestigt in ieder geval dat het bij heel veel mensen wel gewerkt heeft.

tassie88
Berichten: 10
Lid geworden op: 06 feb 2019 18:05
Land: Nederlans
M/V: V

Re: Tips bij voor het eerst kippen aannschaffen gezocht

Berichtdoor tassie88 » 07 feb 2019 13:22


RodrigoCosta
Berichten: 202
Lid geworden op: 24 aug 2017 21:31
Land: Nederland
M/V: M

Re: Tips bij voor het eerst kippen aannschaffen gezocht

Berichtdoor RodrigoCosta » 07 feb 2019 13:24

Ook heel klein. En de kwaliteit is zeer matig van die hokjes. Het kan hoor, als nachthok met veel buitenruimte. Maar voor dat belachelijk hoge bedrag dat ze voor die hokjes vragen kan je er echt veel beter zelf één maken. Een dag werk, maar dan heb je wel wat en ben je nog minder geld kwijt ook.


Terug naar “Huisvesting”



Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 10 gasten