Kippe kopje zakt naar voren

Ziekten, ongedierte, verwondingen en de rui.
Ook nagels/sporen/snavel/kammen/vleugels etc
Gebruikersavatar
monique
Berichten: 11423
Lid geworden op: 25 sep 2002 19:17
Land: nederland
M/V: V
Locatie: hoeksche waard

Re: Kippe kopje zakt naar voren

Berichtdoor monique » 12 feb 2019 07:46

Was benieuwd naar de pupillen.

De rede waarom dat zo is, is omdat het echt relatie tot het beeld dat je beschrijft kan hebben.

Wanneer de dierenarts vind dat ze een prima gewicht heeft en je kipje toch ook zelf eet wanneer ze de kans krijgt, dan lijkt het niet op verzwakking maar op een ander probleem.
Als er iets gebeurd is waardoor de oogzenuw aangetast is, of er een trauma heeft plaats gevonden waardoor er bijv zwelling ontstaat in het hoofd, dan kan het zijn dat er inderdaad iets (tijdelijk?) kapot is of niet kan functioneren wat ook een relatie tot de ogen heeft.
Als dat zo is, kan het simpelweg zijn dat ze niks of slecht ziet. Ze ziet dan ook de voerbak niet en gaat pas eten als er iets anders dan het zicht getriggerd wordt.
Ze krijgt niet alles meer mee en het kopje zakt naar voren, totdat ze als het ware wakker geschud wordt door bijv geluid, of aanraking.
Je behandeling kan dan een andere zijn om in te zetten.

Karstu
Berichten: 20
Lid geworden op: 14 aug 2017 18:12
Land: Nederland
M/V: V
Locatie: Westerkwartier Groningen

Re: Kippe kopje zakt naar voren

Berichtdoor Karstu » 12 feb 2019 12:17

We hebben tel contact met de DA gehad en hij wil haar toch graag nog even zien, morgen hebben we een afspraak. Ik was helaas zelf gister en vandaag niet thuis maar mijn man heeft haar gefilmd en zal het hier plaatsen, misschien dat jullie er wijzer van worden. Intussen eet ze lekker elke keer bijna het hele bakje leeg, wordt 3x per dag aangevuld en ze drinkt ook goed. Kan natuurlijk ook komen omdat het steeds op dezelfde plek staat en ze dat weet... Ze lijkt wel echt sterker en alerter geworden sinds we haar apart hebben, maar nog steeds zakt haar kopje weg... het is niet “goed” of over. Bedankt voor alle reacties, we houden jullie op de hoogte.

Gebruikersavatar
Isabel
Berichten: 19162
Lid geworden op: 25 jan 2009 12:01
Land: Nederland
M/V: V

Re: Kippe kopje zakt naar voren

Berichtdoor Isabel » 12 feb 2019 13:38

Goed dat jullie morgen er weer heen gaan. Ik zou zeker de reactie van Monique met de DA bespreken.

Succes!

Karstu
Berichten: 20
Lid geworden op: 14 aug 2017 18:12
Land: Nederland
M/V: V
Locatie: Westerkwartier Groningen

Re: Kippe kopje zakt naar voren

Berichtdoor Karstu » 05 mar 2019 15:32

Ik wil jullie toch nog even laten weten hoe het nu is met ons zieke kipje. Na een paar keer (bezoek en telefonisch) contact met de dierenarts en een aantal dagen Metacam en vitamientjes gegeven knapte ze erg op. Ze is aangekomen, duidelijk sterker geworden en heeft inmiddels zelfs alweer 4x een eitje gelegd!!
Maar we houden haar nog wel apart van de anderen omdat ze blijkbaar blind is geworden..... Waardoor en hoe is een raadsel, ook de DA kon geen verklaring vinden, misschien toch hersenbeschadiging, maar waardoor..? DeDA heeft diverse dingen onderzocht en ze lijkt helemaal gezond... behalve dat ze dus niks ziet.
Maar ze zit in haar eigen kleine hokje waar ze het voer en water prima kan vinden, maar in de grote ren raakt ze verdwaald. Daarom laten we haar alleen bij mooi weer samen met de anderen buiten lopen, houden het wel goed in de gaten en daar lijkt ze haar weg wel te vinden. Ze krabt lekker de borders met bloembollen overhoop, en scharrelt wat rond in het grasveld. Ze wordt betreden, maar niet bepaald extreem veel en de andere kippen lijken haar gewoon te dulden, geen gepik of zo. (Er is ook veel ruimte in onze tuin).
Tegen de tijd dat de anderen de ren (het nachthok) gaan opzoeken, blijft ze achter, dan kan ze de weg niet vinden dus halen we haar naar binnen. In de schuur heeft ze haar eigen kleine hokje met water en voer, en we hopen dat ze toch langzaam in de loop van de tijd nog verder opknapt (revalideert:-)) maar zo gaat het wel goed.
Nu weten jullie hoe het er mee is. Dus nog heel veel dank voor de adviezen en reacties!

Gebruikersavatar
Isabel
Berichten: 19162
Lid geworden op: 25 jan 2009 12:01
Land: Nederland
M/V: V

Re: Kippe kopje zakt naar voren

Berichtdoor Isabel » 05 mar 2019 19:03

Fijn dat je nog laat weten hoe het is. :duimop:
Wel sneu dat ze op de een of andere manier blind is geworden. Zo lang jij het het idee hebt dat ze er niet onder lijdt... ga vooral door met jouw lieve zorgen. :-)

Gebruikersavatar
Raya
Berichten: 267
Lid geworden op: 19 apr 2006 13:54
Land: Belgie
M/V: V
Locatie: Provincie Antwerpen

Re: Kippe kopje zakt naar voren

Berichtdoor Raya » 07 mar 2019 09:55

Bedankt voor de update! :duimop:
Is ze dan aan beide oogjes blind? En wist de dierenarts of dit zicht nog terug kan komen?

Karstu
Berichten: 20
Lid geworden op: 14 aug 2017 18:12
Land: Nederland
M/V: V
Locatie: Westerkwartier Groningen

Re: Kippe kopje zakt naar voren

Berichtdoor Karstu » 07 mar 2019 10:09

Bedankt voor je reactie. Het is voor ons ook een raadsel. We zijn blij dat ze nog leeft.

Nathalieg
Berichten: 62
Lid geworden op: 17 jul 2015 14:08
Land: Belgie
M/V: V

Re: Kippe kopje zakt naar voren

Berichtdoor Nathalieg » 23 jun 2019 12:06

Ik heb dit nu denk ik ook voor met mijn hennetje :( sinds een week zit ze alleen nog maar op haar nest en hangt haar hoofdje ook altijd naar beneden. Precies of ze slaapt de hele dag. Ze is al ontwormd en krijgt antibiotica. Maar jullie gaven ook nog vitaminen en metacam bij? Zou dit bij mij ook kunnen helpen? Wat voor vitaminen gaf je dan. Mijn kip is wel al meer dan 10 jaar oud en een patrijs Brahma.


Terug naar “Kippenziekten, verwondingen, ongedierte rui etc”



Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Google Adsense en 7 gasten