Eieren Serama's

De leg, eieren, broeden, broedmachine, broedsaf maken, kuikens en kuikenopfok
Gebruikersavatar
Wyan
Berichten: 233
Lid geworden op: 16 sep 2017 21:32
Land: Nederland
M/V: M

Eieren Serama's

Berichtdoor Wyan » 02 mar 2019 21:50

Onze twee Serama's leggen sinds kort eieren. We hebben er inmiddels een paar van gekookt en geproefd. Wij vonden ze ronduit vies, een strontsmaak. De eieren van onze Wyandottes zijn lekker. Heeft iemand deze ervaring ook met Serama eitjes?

danielb
Berichten: 7152
Lid geworden op: 18 sep 2012 00:59
Land: Belgie
M/V: M

Re: Eieren Serama's

Berichtdoor danielb » 02 mar 2019 22:12

zal niet aan de seramas liggen.
krijgen de seramas ander eten dan de wyandottes?
zijn de seramas ouder dan de wyandottes?
ikzelf eet alleen eieren van jonge kippen (tot de leeftijd van 3 a 4 jaar) omdat ik de eieren van oudere kippen ook niet lekker vind.

Gebruikersavatar
Wyan
Berichten: 233
Lid geworden op: 16 sep 2017 21:32
Land: Nederland
M/V: M

Re: Eieren Serama's

Berichtdoor Wyan » 02 mar 2019 22:17

danielb schreef:zal niet aan de seramas liggen.
krijgen de seramas ander eten dan de wyandottes?
zijn de seramas ouder dan de wyandottes?
ikzelf eet alleen eieren van jonge kippen (tot de leeftijd van 3 a 4 jaar) omdat ik de eieren van oudere kippen ook niet lekker vind.


De Wyandottes zijn ouder. De Serama's zijn bijna een half jaar. Ze krijgen allemaal hetzelfde voer. Lekkorrel en gemengd graan.

Gebruikersavatar
Roan12
Berichten: 3848
Lid geworden op: 29 jul 2013 18:33
Land: Nederland
M/V: M
Locatie: Gelderland

Re: Eieren Serama's

Berichtdoor Roan12 » 02 mar 2019 22:22

Is dit alleen bij koken? Hoe oud waren de eieren?

Gebruikersavatar
Wyan
Berichten: 233
Lid geworden op: 16 sep 2017 21:32
Land: Nederland
M/V: M

Re: Eieren Serama's

Berichtdoor Wyan » 02 mar 2019 22:25

Roan12 schreef:Is dit alleen bij koken? Hoe oud waren de eieren?


Ja gekookt en 4 dagen oud.

Gebruikersavatar
Roan12
Berichten: 3848
Lid geworden op: 29 jul 2013 18:33
Land: Nederland
M/V: M
Locatie: Gelderland

Re: Eieren Serama's

Berichtdoor Roan12 » 02 mar 2019 22:44

Dus niet als je bijvoorbeeld de eitjes bakt? Aan de leeftijd van de eitjes zal het niet liggen.

Gebruikersavatar
Wyan
Berichten: 233
Lid geworden op: 16 sep 2017 21:32
Land: Nederland
M/V: M

Re: Eieren Serama's

Berichtdoor Wyan » 02 mar 2019 22:47

Roan12 schreef:Dus niet als je bijvoorbeeld de eitjes bakt? Aan de leeftijd van de eitjes zal het niet liggen.

We hebben ze nog niet gebakken. Wel vreemd dat deze zo vies smaken en die van de Wyandottes prima.

Gebruikersavatar
Raya
Berichten: 267
Lid geworden op: 19 apr 2006 13:54
Land: Belgie
M/V: V
Locatie: Provincie Antwerpen

Re: Eieren Serama's

Berichtdoor Raya » 04 mar 2019 11:56

Wij hebben een kip die afkomstig is uit een legbatterij. We wilden dat beestje nog een goed leven bieden.
Maar haar eieren waren echt afschuwelijk, de geur die ze verspreidde bij het koken of bakken was niet te doen :doood: . In het begin hoopte ik dat het nog zou beteren, maar de geur is nooit weggegaan. Volgens de dierenarts lag het aan een slecht legapparaat.
Wel toevallig dat ze er bij jou allebei problemen aan zouden hebben! Kan het zijn dat het maar 1 kip is die aan de leg is?

Ps. Ik ben blij dat ons batterijtje uitgelegd is, ik werd paranoïde en rook bij het openen eerst aan elk ei voor ik er iets mee deed!

Gebruikersavatar
Wyan
Berichten: 233
Lid geworden op: 16 sep 2017 21:32
Land: Nederland
M/V: M

Re: Eieren Serama's

Berichtdoor Wyan » 04 mar 2019 13:39

Raya schreef:Wij hebben een kip die afkomstig is uit een legbatterij. We wilden dat beestje nog een goed leven bieden.
Maar haar eieren waren echt afschuwelijk, de geur die ze verspreidde bij het koken of bakken was niet te doen :doood: . In het begin hoopte ik dat het nog zou beteren, maar de geur is nooit weggegaan. Volgens de dierenarts lag het aan een slecht legapparaat.
Wel toevallig dat ze er bij jou allebei problemen aan zouden hebben! Kan het zijn dat het maar 1 kip is die aan de leg is?

Ps. Ik ben blij dat ons batterijtje uitgelegd is, ik werd paranoïde en rook bij het openen eerst aan elk ei voor ik er iets mee deed!

We hebben 2 jonge Serama's. Gisteren hebben we van beide eieren gekookt. Van de 4 waren er 2 goed.
Vanmorgen twee verse eieren gekookt van beide Serama's en allebei stonken ze. De kuikens zijn uitgebroed onder een kip.
Als het niet veranderd dan gaan ze weg, alle eitjes weggooien heeft ook geen zin.

Gebruikersavatar
Wyan
Berichten: 233
Lid geworden op: 16 sep 2017 21:32
Land: Nederland
M/V: M

Re: Eieren Serama's

Berichtdoor Wyan » 14 mar 2019 10:04

Iemand zei me de Serama's alleen gemengd voer te geven zonder gerst. Wel veel grit en schelpjes geven. Geen legkorrel. De eerste maanden de eitjes weggooien, dat laatste doen we dus ook, Ze zijn niet te eten :mrnono:


Terug naar “Voortplanting, eieren, leggen, broeden en kuikens”



Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 6 gasten