Welke sierkippen kiezen ?

Onderwerpen die NIET onder de onderstaande categorieën vallen.
kippenhouder2320
Berichten: 7
Lid geworden op: 04 mar 2019 15:07
Land: Nederland
M/V: M

Welke sierkippen kiezen ?

Berichtdoor kippenhouder2320 » 05 mar 2019 12:28

Hallo allemaal,
Ik ben een beginnend kippenhouder en weet niet goed welk ras ik moet kiezen. Ik ben opzoek naar een ras dat gemakkelijk te kweken is maar niet teveel onderhoud vraagt. Ik dacht persoonlijk aan zijdehoenders of cochins maar andere rassen mogen ook zeker. Hoeveel kippen kan ik houden in een ren van 30 m^2 ? Hebben jullie nog tips voor mij ?
Groetjes kippenhouder2320

danielb
Berichten: 7145
Lid geworden op: 18 sep 2012 00:59
Land: Belgie
M/V: M

Re: Welke sierkippen kiezen ?

Berichtdoor danielb » 05 mar 2019 20:06

wat bedoel je met een ras dat makkelijk te kweken is???

danielb
Berichten: 7145
Lid geworden op: 18 sep 2012 00:59
Land: Belgie
M/V: M

Re: Welke sierkippen kiezen ?

Berichtdoor danielb » 05 mar 2019 20:12

trouwens elk ras vraagt onderhoud.
simpele dingen zoals goed eten en vers drinkwater.
goede huisvesting.
maatregelen en/of behandelen tegen bloedluis.
enz....
zijdehoenders zijn trouwens meestal grondslapers en dus nog meer aandacht nodig tegen bijvoorbeeld bloedluis.

RodrigoCosta
Berichten: 202
Lid geworden op: 24 aug 2017 21:31
Land: Nederland
M/V: M

Re: Welke sierkippen kiezen ?

Berichtdoor RodrigoCosta » 05 mar 2019 21:55

Alle kippen moet je onderhouden, het zijn immers levende wezens die ook ziek kunnen worden. Als je met kweken bedoelt dat je veel kuikens wil hebben, moet je kiezen voor kippen die gemakkelijk broeds worden. Dat zijn inderdaad zijdehoenders en cochins, maar bij mij ook araucana's en brahma's. Wyandottes worden ook gemakkelijk broeds dat ik weet en er zullen nog veel meer rassen zijn.

kippenhouder2320
Berichten: 7
Lid geworden op: 04 mar 2019 15:07
Land: Nederland
M/V: M

Re: Welke sierkippen kiezen ?

Berichtdoor kippenhouder2320 » 05 mar 2019 23:42

Bedankt voor jullie reacties. Uiteraard krijgen de dieren voldoende aandacht en onderhoud. Ik heb bij de groothandel al een product gaan halen ter preventie van bloedluizen maar zijn er nog dingen die ik in huis moet halen ? Ik dacht ook aan cochins of zijdehoenders. Hoeveel dieren kan ik plaatsen op een ruimte van 30m^2 ? Hebben jullie misschien een idee voor een ideaal nachthok ?
Alvast bedankt

frankip
Berichten: 2906
Lid geworden op: 15 jan 2009 20:07
Land: nl
M/V: M

Re: Welke sierkippen kiezen ?

Berichtdoor frankip » 06 mar 2019 08:30

Ik zou me nu niet de vraag stellen "hoeveel dieren kan ik plaatsen op 30 m2"want als je dan voor het maximaal aantal gaat(wat niet eens zo veel is, lees faq) , en je wil dan nog gemakkelijk fokken, dan heb je al plaatsgebrek. Waarom niet een leuk toompje kipjes op die 30 m2, en geniet daarvan. Als je gaat fokken/broeden zie je die kip 3 weken niet, de kuikentjes zijn natuurlijk even leuk, maar dan heb je de helft hanen die je niet kwijt krijgt.Hennen heb je snel te veel op dat oppervlak. De ren wordt snel vuil en stinkend. Zo is het plezier met kippen van korte duur. Schaf er eerst een paar aan , en geniet 1 of 2 jaar gewoon van die kipjes. Als je daarna zeker weet dat je wil fokken, ga je dan zoeken wat je nodig hebt om te kunnen kweken, en waar je alles gaat houden. Dit is zeker niet als negatief bericht bedoeld , maar wil je waarschuwen om niet overenthousiast aan alles te beginnen, en dan na een domper alles weg gaat doen. Sukses met je keuze.

kippenhouder2320
Berichten: 7
Lid geworden op: 04 mar 2019 15:07
Land: Nederland
M/V: M

Re: Welke sierkippen kiezen ?

Berichtdoor kippenhouder2320 » 06 mar 2019 12:35

Ik had persoonlijk gedacht om te beginnen met 3 hennen en een haan. Ik heb al wel een beetje ervaring met kweken aangezien ik jaren geleden ook als kippen kweekte maar is al jaren geleden vandaar dat ik er niet zoveel meer van weet. Als nachthok wou ik een kant en klaar nachthok kopen in de winkel, is dat oké ?

RodrigoCosta
Berichten: 202
Lid geworden op: 24 aug 2017 21:31
Land: Nederland
M/V: M

Re: Welke sierkippen kiezen ?

Berichtdoor RodrigoCosta » 06 mar 2019 21:50

Een emmer diatom halen voor de bloedluis is verstandig, een stoomreiniger raad ik heel sterk aan werkt perfect bij een uitbraak. 4 kippen op 30 vierkante meter is prima overigens. Over een kant en klaar hok valt weinig te zeggen, daar zijn namelijk duizenden verschillende van. Waardeloze en goede. Vaak betaal je vooral veel te veel geld voor zeer matige kwaliteitn.


Terug naar “Kippen Algemeen”



Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Google en 3 gasten