kweekprojecten 2019

Het fokken van kippen: foklijnen, erfelijkheid, selectie, kleurvererving..
danielb
Berichten: 7144
Lid geworden op: 18 sep 2012 00:59
Land: Belgie
M/V: M

Re: kweekprojecten 2019

Berichtdoor danielb » 24 mar 2019 00:37

heb eerst wat testen moeten doen met de mogelijkse bevruchting van een bepaalde hen omdat deze steeds bij de zijdehoenders zat en er ook bij gaat slapen en niet bij de brahmas.
1ste test eieren niet ok.
hen moet ik ook steeds apart zetten om eieren te verkrijgen omdat alles nu zoveel mogelijks losloopt.
vooral omwille van de hevigheid van de brahmahaan.
ik ga het in ieder geval niet veranderen.
nu 2 testeieren die ok waren.
telkens als de hen gelegd heeft,dan laat ik ze los voor de haan zijn neus en is er steeds meteen een treding.
meestal moet hij wel een eind erachter jagen :gutgut:
savonds gaat ze terug in een apart hok tot ze de volgende dag terug gelegd heeft en laat ik ze terug los.
zit nu na het weten van de goede bevruchting opnieuw terug op 2 verzamelde eieren.
tegen 4 april zal mijn 1ste broedronde beginnen...
2 boskrielen zijn op een mooi plaatsje aant leggen waar ik ze niet hoef op te sluiten en een ideale broedplaats hebben.
als die 2 tegen dan niet broeds zijn,dan zijn er nog altijd andere hennen die wel broeds zullen zijn :gulzig:
maar liever een vrije plaats,dan een beperkte plaats omdat de bloedluis hier al goed aanwezig is.... en ik weer te veel ga moeten behandelen ivm bloedluis en het liever op het behandelen van de slaapplaatsen houd.
en heb een nieuwe broedmachine hoor,maar wil die enkel gebruiken als het echt nodig zou zijn....
wat een hele tekst weer lol

Gebruikersavatar
tuff cookie
Berichten: 5540
Lid geworden op: 20 nov 2008 18:47
Land: nederland
M/V: V

Re: kweekprojecten 2019

Berichtdoor tuff cookie » 24 mar 2019 08:07

Erg leuk om jou tekst te lezen :gulzig:

danielb
Berichten: 7144
Lid geworden op: 18 sep 2012 00:59
Land: Belgie
M/V: M

Re: kweekprojecten 2019

Berichtdoor danielb » 08 apr 2019 20:05

ik ben sinds vrijdag pas met 1ste project begonnen.
bedoeling was maar van 1 hen eieren uit te broeden,maar zijn er dan toch van 2 hennen :gutgut:
haan meerzomig goudpatrijs 5de generatie brahma met plofkipbloed (zit niet veel plof in deze haan :gutgut: en is voor een 96,5 procent brahma ) x brahma hennen meerzomig goudpatrijs.
van de ene hen zal ik alvast een haantje van houden en van de andere hen waarschijnlijk 2 a 3 hennen.
hen 1 heb ik 10 eieren en van hen 2 heb ik 14 eieren.

normaal wil ik van hen 1 een haantje en van hen 2 de hennen.
zal afhangen van de uitkomst hoor...en eventueel hoe de kuikens zullen groeien.
maar nu eerst nog wachten hoeveel kuikens er uitkomen en of er wel kuikens gaan uitkomen ;)

project 2 zal pas gebeuren als 1ste project gelukt is,want anders begin ik dat terug opnieuw,maar normaal gezien zal het wel lukken,want heb de eieren onder 3 hennen verdeeld.
woensdag avond al eens een eerste keer schouwen...

danielb
Berichten: 7144
Lid geworden op: 18 sep 2012 00:59
Land: Belgie
M/V: M

Re: kweekprojecten 2019

Berichtdoor danielb » 10 apr 2019 22:07

na dag 5 is het niet goed te zien bij alle eieren. (heb er maar een paar bekeken)
vooral bij de eieren van hen 1 is het nog moeilijk te zien.
binnen 2 dagen nog eens kijken...

danielb
Berichten: 7144
Lid geworden op: 18 sep 2012 00:59
Land: Belgie
M/V: M

Re: kweekprojecten 2019

Berichtdoor danielb » 12 apr 2019 21:35

na 7 dagen : de 14 eieren van hen 2 lijken allemaal bevrucht.
de 10 eieren van hen 1 is gene vette.
2 a 3 bevrucht denk.
1 duidelijk niet bevrucht ei al open gedaan.
dooier viel gewoon uit elkaar en dus waarschijnlijk een afgestorven vrucht.(dag 3 of zo)

nu ik in ieder geval weet dat 1 hen zo weinig bevruchte eieren heeft zullen de kuikens niet gescheiden gaan gehouden worden. (als er van hen 1 al iets gaat uitkomen)

indien er in totaal 12 kuikens uitkomen,dan komt er geen 2de ronde.
zou toch (juist) moeten lukken met voorlopig 16 a 17 bevruchtte eieren...
zal er vanaf hangen hoeveel er nog afsterven en ook daadwerkelijk gaan uitkomen....

had er graag 3 hennen aan over gehouden...
en had er graag een goede haan uit gehad die dan volgend jaar op de kleinste plofkipbloed brahma hennen gaat om daar dan een haan uit te houden die dan het jaar erop op de grootste plofkip hennen gaat om daar dan terug nieuwe hennen van te houden.
maar das nog ver weg ;)

voor project 2 binnenkort al voor zekerheid eieren verzamelen van 1 chocohen en mijn zilverpatrijs zijdehoenhennetje dat groenige eitjes legt (met de 2de hen is eigenlijk geen project,maar extra test om de kleurzuiverheid van de haan te testen) en dus allebei bij een chocohaan zitten.
dat project gaat pas van start als ik tevreden ben van project 1,want anders word project 2 uitgesteld en begint project 1 terug opnieuw...en zal dan de haan en 2 hennen toch apart zetten om betere resultaten te hebben...

Gebruikersavatar
Roan12
Berichten: 3848
Lid geworden op: 29 jul 2013 18:33
Land: Nederland
M/V: M
Locatie: Gelderland

Re: kweekprojecten 2019

Berichtdoor Roan12 » 18 apr 2019 16:09

De tweede ronde kuikens is inmiddels uitgekomen. Ik kon het niet laten om naast mijn favoriete ras wat eitjes in te leggen van de Antwerpse baardkriel. Dit ras heeft mijn interesse gewekt afgelopen tentoonstellingsseizoen, dat ik wil kijken hoe dit ras mij bevalt. Er zijn van dit ras nu een 5 kuikens in de kleurslag kwartel uitgekomen. Ik probeerde in eerste instantie eitjes te krijgen van de kleur zwart. Maar dat is nog niet gelukt. Mogelijk komt dat later dit jaar nog. Dus waarschijnlijk moet ik op mijn eigen belofte dat ik niet te veel kuikens wil terugkomen. :gutgut:

Gebruikersavatar
tuff cookie
Berichten: 5540
Lid geworden op: 20 nov 2008 18:47
Land: nederland
M/V: V

Re: kweekprojecten 2019

Berichtdoor tuff cookie » 18 apr 2019 18:21

Leuk Roan !
Gelukkig zijn ze vrij klein.

danielb
Berichten: 7144
Lid geworden op: 18 sep 2012 00:59
Land: Belgie
M/V: M

Re: kweekprojecten 2019

Berichtdoor danielb » 18 apr 2019 18:59

Roan12 schreef:De tweede ronde kuikens is inmiddels uitgekomen. Ik kon het niet laten om naast mijn favoriete ras wat eitjes in te leggen van de Antwerpse baardkriel. Dit ras heeft mijn interesse gewekt afgelopen tentoonstellingsseizoen, dat ik wil kijken hoe dit ras mij bevalt. Er zijn van dit ras nu een 5 kuikens in de kleurslag kwartel uitgekomen. Ik probeerde in eerste instantie eitjes te krijgen van de kleur zwart. Maar dat is nog niet gelukt. Mogelijk komt dat later dit jaar nog. Dus waarschijnlijk moet ik op mijn eigen belofte dat ik niet te veel kuikens wil terugkomen. :gutgut:


leuk Roan.
mag je van mij zeker en vast een apart topic van maken :duimop:
fotos enz... uiteraard.
ben benieuwd naar hoe deze opgroeien.
de zwarte zijn inderdaad ook de mooiste naar mijn mening.
heb zelfs een keer getwijfeld om er mee te beginnen.
maar ik had toen mijn brahmas al en heb het dan toch maar niet gedaan,maar staan nog altijd op de lijst indien ik voor 1 van de kleinste ras zal kiezen.
zelf zou ik ze dan wel houden in een grote voliere die ik nu toch nog niet heb...

Gebruikersavatar
Roan12
Berichten: 3848
Lid geworden op: 29 jul 2013 18:33
Land: Nederland
M/V: M
Locatie: Gelderland

Re: kweekprojecten 2019

Berichtdoor Roan12 » 18 apr 2019 20:30

Foto's van de kuikens zijn te vinden in het "Kuikens 2019" topic :gulzig:

danielb
Berichten: 7144
Lid geworden op: 18 sep 2012 00:59
Land: Belgie
M/V: M

Re: kweekprojecten 2019

Berichtdoor danielb » 19 apr 2019 01:41

had het gezien ja.
af en toe een update daar dan? ;)


Terug naar “Fokkerij”



Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 4 gasten