Betrouwbaarheid/ervaringen kippenhandelaren

Onderwerpen die NIET onder de onderstaande categorieën vallen.
Gebruikersavatar
Kuckeltje
Berichten: 1565
Lid geworden op: 18 sep 2008 13:22
Land: Nederland
M/V: M
Locatie: Beekdaelen
Contacteer:

Re: Betrouwbaarheid/ervaringen kippenhandelaren

Berichtdoor Kuckeltje » 21 mei 2019 13:26

Kippen handelaren?

Ik ben al bij liefhebbers geweest die via marktplaats, hobbyblad advertenties of op advies van andere liefhebbers thuis geweest waar ik nadat ik de dieren of huisvesting gezien had beslist geen dieren van gekocht heb.

Dat wil niet persé zeggen dat ze de boel niet in orde hadden, maar het kan ook zo zijn dat ik de dieren voor wat betreft huisvesting of verzorging niet kan geven zoals ze het gewend zijn of waren.

Koop ik daar wel dieren dan loop ik het risico dat de nieuwe dieren zich bij niet thuis zullen voelen met alle nadelen van dien.

Nieuwe dieren hebben altijd wat last van stress en tot ze gewend zijn aan hun nieuwe omgeving, verzorger en verzorging zijn ze vatbaar voor allerhande kwalen.

Ik heb al vaak kippen gekocht bij handelaren en eigenlijk nog nooit echte problemen gehad.
Handelaren kopen hun dieren bij speciale bedrijven die kippen kweken. Die dieren zijn normaal gesproken in orde. Ze kopen ook en dan gaat het meestal om ras kippen bij liefhebbers van liefhebbers die niet aan particulieren willen verkopen of ze over hebben.

Het zal altijd zo zijn dat op plaatsen waar veel dieren samenkomen zoals bv bij een handelaar., ze tijdelijk in kleine hokken gehouden worden de kans op ziektes gewoon veel groter is.

Als koper kun je er zelf heel veel aan doen om je dieren succesvol te laten wennen en er veel plezier aan te hebben.

Zorg voor je de dieren haalt dat de huisvesting in orde is.

Weet wat je koopt. Kuiken of oudere dieren en van welk ras.

Bekijk voor je koopt eerst de dieren. Zieke, zwakke of afwijkende dieren neem je beslist niet mee.

Geef ze de eerste dagen hetzelfde voer als ze gewend waren, geef een wormkuurtje en zet ze nooit meteen bij je andere dieren.


Zieke dieren kun je echt overal kopen maar je kunt zelf ook goed opletten en neem nooit dieren mee waar iets aan mankeert.

Zo kun je veel ellende voorkomen en dan durf ik persoonlijk best bij een handelaar dieren te kopen.

Ton Jansen
Berichten: 3
Lid geworden op: 28 mei 2019 17:05
Land: Nederland
M/V: M

Re: Betrouwbaarheid/ervaringen kippenhandelaren

Berichtdoor Ton Jansen » 28 mei 2019 22:00

Hallo kippenliefhebbers,
Ik ben nieuw hier. Ben van plan 5 Wyandottes aan te schaffen.
Ben nu al enkele avonden bezig waar ik deze kan kopen.

Nu heb ik al deze berichten gelezen en kom tot de conclusie dat ik nog niet weet wat vertrouwde adressen zijn om deze te kopen.
Bij een handelaar, fokker of hobbyist? Wie wat waar?

HELP me SVP

Groet,

Ton

Ton Jansen
Berichten: 3
Lid geworden op: 28 mei 2019 17:05
Land: Nederland
M/V: M

Re: Betrouwbaarheid/ervaringen kippenhandelaren

Berichtdoor Ton Jansen » 28 mei 2019 23:04

Bedankt voor je info Kuckeltje.

Ik kom net Pennings pluimvee in Aalten tegen.
Zij fokken alleen maar Wyandottes. Op de site ziet alles er schoon en netjes uit. Geen handelaar.
Zijn er hier ervaringen mee?

www.penningspluimvee.nl/

Pearlsofpassion
Berichten: 4310
Lid geworden op: 20 apr 2019 20:39
Land: Belgie
M/V: V

Re: Betrouwbaarheid/ervaringen kippenhandelaren

Berichtdoor Pearlsofpassion » 29 mei 2019 07:03

Ik vind het er wel betrouwbaar uitzien, maar je moet ter plaatse gaan kijken om het echt te weten. Mooie praatjes verkopen op internet kunnen ze allemaal.
Maar ze fokken ze zelf, en ik geloof het wel.

Het zou echter niet mijn keuze zijn. Ik haal m'n kuikens liever ergens waar de ouderdieren vrije uitloop hebben, en de kuikens het liefst ook al eens gras te zien krijgen. Naar mijn ervaring krijg je daar kippen door met meer vertrouwen en stabielere karakters. En waarschijnlijk zijn ze ook nog gezonder en hebben meer weerstand.

Het liefst van al nog natuurbroed, maar dat is moeilijk te vinden.
Als je nog een beetje geduld hebt, komt er veel meer keuze op internet aangeboden van hobbyfokkers. Dan begint het seizoen voor de jongvolwassen dieren.

danielb
Berichten: 7145
Lid geworden op: 18 sep 2012 00:59
Land: Belgie
M/V: M

Re: Betrouwbaarheid/ervaringen kippenhandelaren

Berichtdoor danielb » 29 mei 2019 10:17

voordeel is dat je uit 15 verschillende kleuren kunt kiezen.
kuikens gaan blijkbaar ook pas weg als ze al minimum 8 weken zijn....
denk dat je daar niet int zak gezet zult worden.
maar je moet inderdaad eerst eens een kijkje nemen ;)
ben wel benieuwd naar de prijs....

Ton Jansen
Berichten: 3
Lid geworden op: 28 mei 2019 17:05
Land: Nederland
M/V: M

Re: Betrouwbaarheid/ervaringen kippenhandelaren

Berichtdoor Ton Jansen » 29 mei 2019 10:42

Bedankt voor je tip over hobbyfokkers.
Maar nu mijn volgende vraag:
Waar adverteren deze hobbyfokkers en in welke periode worden deze aangeboden?

Pearlsofpassion
Berichten: 4310
Lid geworden op: 20 apr 2019 20:39
Land: Belgie
M/V: V

Re: Betrouwbaarheid/ervaringen kippenhandelaren

Berichtdoor Pearlsofpassion » 29 mei 2019 12:34

Ofwel op marktplaats/tweedehands.
Maar wat ik meestal doe is via de rasvereniging of kleinveevereniging de lijst van aangesloten fokkers zoeken en dan zelf contact opnemen met de fokkers die mij aanspreken.

Gebruikersavatar
Roan12
Berichten: 3848
Lid geworden op: 29 jul 2013 18:33
Land: Nederland
M/V: M
Locatie: Gelderland

Re: Betrouwbaarheid/ervaringen kippenhandelaren

Berichtdoor Roan12 » 29 mei 2019 19:45

@Ton: via de Nederlandse Wyandotte Club kun je in contact komen met een fokker bij u in de buurt.

Lizzzy
Berichten: 5
Lid geworden op: 12 sep 2017 10:14
Land: Nderland
M/V: V

Re: Betrouwbaarheid/ervaringen kippenhandelaren

Berichtdoor Lizzzy » 04 jun 2019 14:27

Ton Jansen schreef:Bedankt voor je info Kuckeltje.

Ik kom net Pennings pluimvee in Aalten tegen.
Zij fokken alleen maar Wyandottes. Op de site ziet alles er schoon en netjes uit. Geen handelaar.
Zijn er hier ervaringen mee?

http://www.penningspluimvee.nl/


Ik heb 2 wyandotte krieltjes bij Pennings vandaan. Ik was erg onder de indruk hoe schoon en verzorgd het er allemaal uit zag. Ook de eigenaren waren erg vriendelijk. Onze kipjes zijn in top conditie. Ze hebben ook heel veel kleurslagen, dus erg leuk om kipjes uit te zoeken. Ik mocht dan ook alle tijd nemen om op mijn gemak rond te lopen en de leukste kipjes uit te zoeken.
Ze organiseren ook geregeld kijk en knuffeldagen voor zorg en onderwijs, dus dan moet alles er ook wel hygiënisch en mooi bij staan.

danielb
Berichten: 7145
Lid geworden op: 18 sep 2012 00:59
Land: Belgie
M/V: M

Re: Betrouwbaarheid/ervaringen kippenhandelaren

Berichtdoor danielb » 09 jun 2019 00:01

denk dat je zeker goed af bent als je daar dieren haalt.
Lizzy :
ben wel nieuwsgierig naar wat de prijs was en de leeftijd van de hennen.


Terug naar “Kippen Algemeen”



Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Google en 20 gasten