Onze eerste keer broeden in een broedmachine: de Rcom KingSuro Max 20

De leg, eieren, broeden, broedmachine, broedsaf maken, kuikens en kuikenopfok
Gebruikersavatar
Branta
Berichten: 30
Lid geworden op: 14 jun 2017 10:52
Land: Nederland
M/V: V

Onze eerste keer broeden in een broedmachine: de Rcom KingSuro Max 20

Berichtdoor Branta » 07 jun 2019 10:34

Bij het zoeken naar informatie over het broeden met broedmachines ontdekte ik dat er erg veel informatie te vinden is over het proces in het algemeen, maar eigenlijk maar weinig over de individuele machines. Het leek me daarom leuk om hier een verslagje bij te houden van onze eerste poging in het broeden met een broedmachine.

Na wat lezen over de verschillende machines, en bepalen wat voor budget we ervoor over hadden kwamen we tot de conclusie dat de R-com King Suro max 20 voor ons een prima keuze was. Er zijn niet veel reviews te vinden, maar wat ik kon vinden was allemaal positief. De machine ziet er mooi uit, heeft geïntegreerde, digitale meters voor temperatuur en luchtvochtigheid, een betrouwbare thermostaat, keert de eieren automatisch en heeft een pompje voor watertoevoer. Het enige dat je dus eigenlijk hoeft te doen is zorgen dat het waterreservoir niet leeg raakt. Het leek ons als beginnende machinebroeders een goed idee om te starten met een machine die het denkwerk voor ons deed :mrgreen:

Zo bestelden we dus een broedmachine, die de volgende dag al, geheel gemonteerd en gebruiksklaar bij ons werd afgeleverd. Een blik in de gebruikershandleiding wekte de indruk dat het een kwestie was van water vullen en stekker in het stopcontact. Zo gezegd zo gedaan.

Afbeelding

Na de machine met rust te hebben gelaten ging ik even kijken hoe het stond met de luchtvochtigheid. Het viel me op dat de slangetjes nog helemaal niet gevuld waren met water. De luchtvochtigheid was wel goed, maar als er geen water in de slangetjes staat dan gaat de machine natuurlijk niet kunnen bijsturen als de lichtvochtigheid omhoog gebracht moet worden. In de handleiding kon ik er niets over vinden. Dan maar google.

Via google vond ik dit handige filmpje: https://youtu.be/6AukMZKYpmU Hierin word duidelijk uitgelegd hoe je het pompje de waterslangetjes vol laat trekken. In eerste instantie wilde het nog niet zo lukken. Het pompje deed precies wat in het filmpje getoond werd, maar het water bleef op zo'n 5 cm in het slangetje steken. Geëxperimenteerd met de waterfles lager zetten, hoger houden, en ondertussen het pompje maar steeds weer inschakelen. Op een gegeven moment toch maar weer gaan googlen, slangetje gecontroleerd op knikjes, niets aan de hand, en ineens viel me op dat het water ineens toch was gaan lopen. Ik had dus gewoon meer geduld moeten hebben :gutgut:

Zoals iedereen altijd aanraadt hebben we de machine eerst even een paar dagen laten draaien om te kijken of alles stabiel bleef, en vanmorgen zijn de eerste 10 eitjes ingelegd. nog eens 10 andere eitjes hebben we verdeeld over 2 broedse hennen. Nu duimen voor een mooie groep kuikentjes!

Afbeelding

Gebruikersavatar
Redshibaman
Berichten: 212
Lid geworden op: 27 aug 2015 11:22
Land: Nederland
M/V: M
Locatie: Dordrecht
Contacteer:

Re: Onze eerste keer broeden in een broedmachine: de Rcom KingSuro Max 20

Berichtdoor Redshibaman » 07 jun 2019 16:55

Veel succes met het aankomend jonge grut.
Een broedmachine moet je leren kennen. Soms gaat er een aantal broedsels overheen voordat je echt weet hoe je machine zich gedraagt.
Nogmaals succes!

Gebruikersavatar
Branta
Berichten: 30
Lid geworden op: 14 jun 2017 10:52
Land: Nederland
M/V: V

Re: Onze eerste keer broeden in een broedmachine: de Rcom KingSuro Max 20

Berichtdoor Branta » 14 jun 2019 23:32

Inmiddels zitten we op dag 6, de machine heeft tussendoor wat geschommeld met de luchtvochtigheid (tussen de bandbreedte van 42% en 46%) dus ik hoop dat, dat geen problemen oplevert. Inmiddels lijkt alles stabiel op 45% te blijven. De temperatuur blijft al die tijd wel netjes stabiel op 37.5°c.

Zojuist de eitjes voor t eerst geschouwd van de 5 eitjes onder een van de broedse hennen zijn er 3 die heel duidelijk adertjes en een vruchtje laten zien, de andere twee twijfel ik over. Ik laat ze even liggen en schouw ze over een paar dagen even opnieuw. In de broedmachine zitten 10 eitjes waarvan 6 heel mooi adertjes en sommige van binnen zelfs wat beweging lieten zien. 4 eitjes twijfel ik over maar ook hier laat ik ze rustig even liggen en kijk over een paar dagen nog eens.

De laatste 5 eitjes die onder een andere broedse hen liggen schouw ik morgen even. Die hen is wat pittiger, dus die moet echt even opgetild en vastgehouden worden, anders ben ik bang dat er per ongeluk eitjes beschadigd raken

Gebruikersavatar
Branta
Berichten: 30
Lid geworden op: 14 jun 2017 10:52
Land: Nederland
M/V: V

Re: Onze eerste keer broeden in een broedmachine: de Rcom KingSuro Max 20

Berichtdoor Branta » 18 jun 2019 19:54

Inmiddels de eitjes twee keer geschouwd. Bij de eerste keer schouwen had ik van 4 eitjes die in de broedmachine lagen het vermoeden dat daar niets in gebeurde. Eitjes gemarkeerd en een week later opnieuw geschouwd. Inderdaad, de 4 gemarkeerde eitjes waren onbevrucht. De rest gaat vooralsnog voorspoedig. In bijna elk ei is groei, en zelfs beweging te zien dus dat is een goed teken. Van de eitjes die onder de hennen liggen lijkt het erop dat alles bevrucht is, hoewel ik bij 2 eitjes wel twijfel, maar die houden we in de gaten. Nog 9 dagen broeden voor de hennetjes, en 10 dagen voor de eitjes in de broedmachine.

Gebruikersavatar
Branta
Berichten: 30
Lid geworden op: 14 jun 2017 10:52
Land: Nederland
M/V: V

Re: Onze eerste keer broeden in een broedmachine: de Rcom KingSuro Max 20

Berichtdoor Branta » 26 jun 2019 11:04

Inmiddels zitten we in de laatste 3 dagen. Het keermechanisme heb ik vanmorgen uitgeschakeld (door de machine uit het keerframe te halen) en de eierrekjes heb ik eruit gehaald. De eitjes die erin liggen nog een keertje geschouwd, overal netjes beweging gezien en een mooie luchtkamer. Ik voor nu de luchtvochtigheid wat op en probeer verder om vooral 3 dagen op mijn handen te zitten en de uitkomst niet te verstoren :saint:

De machine heeft zich erg betrouwbaar getoond. Goeie, stabiele temperatuur, voldoende stabiele luchtvochtigheid... so far zijn we er erg tevreden over. Nu duimen dat de kuikens dat met ons eens zijn, en allemaal probleemloos uit het ei kruipen!

Gebruikersavatar
Redshibaman
Berichten: 212
Lid geworden op: 27 aug 2015 11:22
Land: Nederland
M/V: M
Locatie: Dordrecht
Contacteer:

Re: Onze eerste keer broeden in een broedmachine: de Rcom KingSuro Max 20

Berichtdoor Redshibaman » 27 jun 2019 14:56

Succes met die laatste paar spannende dagen. Wanneer jij inderdaad vanaf nu op je handen gaat zitten, komt het vast helemaal goed! :duimop:

Mi1985
Berichten: 28
Lid geworden op: 18 jul 2019 11:10
Land: nederland
M/V: V

Re: Onze eerste keer broeden in een broedmachine: de Rcom KingSuro Max 20

Berichtdoor Mi1985 » 29 jul 2019 10:18

Hallo,

Ik heb voor de eerste keer bevruchte eieren onder mijn kip liggen. Ik vraag mij af hoe vaak je mag schouwen. Mag dit bijvoorbeeld om de twee dagen? Ik heb namelijk een moeder die ook de embryo wil zien terwijl twee dagen geleden geschouwd heb.

AstridW
Berichten: 121
Lid geworden op: 09 apr 2019 08:54
Land: Nederland
M/V: V

Re: Onze eerste keer broeden in een broedmachine: de Rcom KingSuro Max 20

Berichtdoor AstridW » 29 jul 2019 22:13

Branta hoe is het uiteindelijk gegaan?

Gebruikersavatar
tuff cookie
Berichten: 5578
Lid geworden op: 20 nov 2008 18:47
Land: nederland
M/V: V

Re: Onze eerste keer broeden in een broedmachine: de Rcom KingSuro Max 20

Berichtdoor tuff cookie » 30 jul 2019 09:33

Mi1985 Het is beter om de kloek niet te veel te storen. rond de zevende dag kun je goed zien of de eieren bevrucht zijn (rode spin in het ei, bloedvaten)


Terug naar “Voortplanting, eieren, leggen, broeden en kuikens”



Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 7 gasten